Tipsat personalansvarige om den boken nu. Får väl se om firman beställer den.

Men tycker ni att den är lite onödig eller kan den vara bra?

//Patrik

Marelco har en mäthandbok annars som är betydligt billigare.

o, det var ju precis det jag sa.....

Men faktiskt så snackade kursledaren om krav och inte att det skulle vara rekomenderat, helt enkelt att man ska. Men sen vad han egentligen menade vet nog ingen som deltog...
Jag citerar fråga med svar från ett annat forum. Svar av Mats Jonsson som även är författare till boken ovan nämt

Fråga:
Hej
Har fått i uppdrag att byta centaler i ett bostadsrättshus.

Centralerna ska ha jordfelsbrytare och dvärgbrytare.

Min fråga är:
Vilka mätningar är montören skyldiga att utföra efter centralbytet förutom
jordfelsbrytaren?

Är montören skyldig att kolla konitinuitet till samtliga jordade uttag efter ett
centralbyte?
Svar:
Enligt elinstallatörsförordningen är det elinstallatören som ska se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan medföra fara och vad jag och andra än myndighetens inspektörer tycker är fullständigt ointressant. Vad jag menar är att elinstallatören har en självständig roll att bedöma hur kontrollen ska utföras. Så är vår ellagstiftning uppbyggd, med det tillhörande behörighetssystemet. Elinstallatörens ansvar tycks vi ibland glömma bort.

Men det är inte fel att göra som svensk standard skriver:
SS 436 46 61 utg 2, 61.1.4
"När en installation innebär en utbyggnad eller en ändring av en befintlig installation skall det kontrolleras att utbyggnaden eller ändringen uppfyller fordringarna på elsäkerhet och inte minskar elsäkerheten hos den befintliga installationen."

Man behöver sålunda inte kontrollera skyddsjordningen i alla uttag men man bör nog kontrollera att samtliga skyddsledare i utgående grupper har förbindelse med inkommande skyddsledare.

Du frågar om vilka mätningar man kan behöva göra. Jag är inte säker på att man behöver göra några mätningar alls. Ordet kontroll betyder såväl inspektion som provning och provning innefattar att med lämpliga mätinstrument bestämma sådana värden som inte kan fås genom inspektion.

Jag har tittat på mer än 200 installationer där skyddsledaren inte varit ansluten till jord. Inte i något av dessa fall kan jag påstå att kontinuitetstest av skyddsledaren hade visat på felet. Men i samtliga fall hade man lätt kunna finna felet genom en väl utförd inspektion.

MATS JONSSONExpert

Redigerat:
Mats Jonsson skrev:
Jag har tittat på mer än 200 installationer där skyddsledaren inte varit ansluten till jord. Inte i något av dessa fall kan jag påstå att kontinuitetstest av skyddsledaren hade visat på felet. Men i samtliga fall hade man lätt kunna finna felet genom en väl utförd inspektion.
Jag har lite svårt att förstå hur detta skulle kunna stämma. Om man kontinuitetsmätar jorden, från jordskenan (ej nolla) till jordbläcket i ett uttag. Hur 17 ska den jorden kunna vara av utan att man upptäcker de?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.