Hej,

Har grävt upp halva trädgården för att dra avlopp mellan vårt boningshus och ett s.k gammalt brygghus på tomten. Eftersom diket redan är grävt tänkte jag lägga ned två gula kabelskyddsrör också. Ett, inköpt på Byggmax, är tänkt för internet och TV men funderar även på att komplettera med ytterligare ett ifall jag någon gång bestämmer mig för att anlita en elektriker för att dra om den elkabel som för närvarande går ut till huset (misstänker att denna av förra ägaren är ganska "tvivelaktigt" dragen).

Finns det någon speciell märkning på det gula röret jag bör köpa för att en eventuell omdragning av elen ska vara godkänd enligt konstens alla regler? Eller duger det "billiga" jag köpt på byggmax?

MVH / Jonas

Det duger bra med byggmax. Ibland har de en ståltråd som draglina, skall den ligga länge, byt mot något som inte rostar.

Ska det vara grinigt korrekt så är den gula färgen märkning för starkström.
Orange= tele
Grön = IT,DATA eller bredband
Blå är för vatten.

Men lägg ned vad du får tag på, det syns ju om det redan finns något i röret och drar man i drag tråden syns det var det sedan rör sig.

Protte

Tack för jättesnabba svar! Nu vet jag :-)

Måste slangen vara gul?

Kan man använda typ PEM-slang som skyddar mot mekanisk åverkan?

Nä, men hursomhelst, lägg ett gult märkband en 10-15 cm ovanför slangen.

Protte

Jag ger samma tips som tidigare: lägg ner ett 110 mm markavloppsrör, helst två st, eller kanske ett 160-rör men de brukar vara ganska dyra. Jag har själv tidigare lagt ned gult 50 mm rör för att ha för framtida bruk. När "framtiden" kom så räckte inte det gula röret.

I 110-röret kan du dra in ditt gula rör med elkabel om du vill, du kan dessutom dra in telefon, ethernet, fiber, tryckluft, extra elkabel för UPS, larmkablar, styrkablar för belysning, vattenslang(för sommarbruk om det inte ligger frostfritt) m.m. m.m

Eftersom du lägger ned avlopp så kanske du använder just 110-rör. Köp då några extra.

Edit:stavfel

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.