Hade tänkt flytta första telejacket från rummet bredvid hallen upp till övervåningen. Har kikat på andra "flytta första jacket"-trådar, men tycker inte jag hittar någon situation som liknar min. Jag har förstått att om man vill seriekoppla fler telejack så drar man ledare ut från överkant av ett jack in till underkant av nästa, men i mitt första jack går det två ledare ut från överkant tillbaka till dosan i väggen (varifrån inkommande ledare kommer). Där kopplas de dessutom ihop med en ensam vit ledare, vars funktion är något oklar.

I alla kopplingsscheman jag hittat (för telejack) så har sista jacket endast inkommande ledare (i underkant) - ingenstans hittar jag ett schema med ledare som går från överkant tillbaka till "väggen" och inte in i ett nästa telejack. Är det någon som kan förklara hur man kopplat hos mig? Se bifogad skiss.

telejack.gif

Har aldrig sett detta. I och med att ledarna på ovansidan är ihopkopplade så kommer det att signallera "lyft lur" till telefonväxeln, dvs du har permanent kopplingston!? Fungerar telefonen...?

Huh? :O

//Patrik

Jag kör med IP-telefoni, men bredbandet som är kopplat till första jacket fungerar fint. Däremot om jag kopplar bort de två vita ledarna, och alltså bara har blå/vit in i jacket och inga utgående, så fungerar internet men inte telefon (?).

Jag kollade igen nu, och ser att ovanstående skiss inte stämmer. Det som jag trodde var en ensam ledare är i själva verket två tunna ledare som är kopplade till var sin av de vita ledarna i överkant på första jacket - den ena via ett fisköga och den andra via en kopplingslist - det ser väldigt hemmasnickrat ut :).

En följdfråga blir då: vad kan dessa utgående ledare vara? I hallen sitter en kopplingsdosa där "telia"-kabeln (den med fyra ledare) kommer in genom en stuts, och där den vita ledaren går ut genom den andra stutsen. Kan det vara seriekoppling till ett annat jack? Men om det är så borde det väl inte påverka första jacket om man kopplar bort de vita ledarna?

Utgående ledare går till nästa jack.

Man kopplar inkommande på de undre skruvarna och utgående på de övre. På ett vanligt telejack.

//Patrik

Hmm, det var alltså ett helt vanligt telejack, och jag hade bara sett fel :)

note to self: om något verkar osannolikt så kolla noga en extra gång ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.