Hej!

Ska byta elcentral i min villa från slutet av 60-talet på ca 180m2 med direktverkande el och vill samtidigt passa på att installera jordfelsbrytare på hela (eller delar) av anläggningen. Idag sitter där två original proppskåp intill varann
där det i huvudsak verkar vara uppdelat så att det ena skåpet har säkringar för värmen och det andra för all övrig el.

Apparater/förbrukning i grova drag:
badrum ovanvåning resp. nedervåning, båda med elvärmegolv
hall med elvärmegolv
luft-luft värmepump som värmer i huvudsak kök, v-rum och hall
element med direktel i övriga huset
resten är väl ganska standardmässigt, dvs: 3-fas vv-beredare, kyl, frys, induktionshäll, ugn, belysning, garage osv.

Frågan är: bör man dela upp anläggningen på flera olika jordfelsbrytare eller kör man hela rasket på en enda?
Efter att ha kontaktat tre olika elekriker får jag lika många råd på hur man ska dela upp anläggningen. 2 säger att det bör delas på minst 3-4 JFB, fast på olika sätt. Den sista säger äähh, kör allt på en enda, det är standard idag.

Finns det inga regler eller åtminstone praxis på hur man brukar göra?

Redigerat:
Så här gjorde jag:
1 jfb för kyl& frys
1 jfb för garage & förråd
1 jfb för all utomhus el
1 jfb för resten (dock inte el-värmen som ligger utanför)
Mina motiv:
- kyl & frys ska inte drabbas om något simpelt inträffar
- störst chans/risk att jag klantar mig i garaget
- problem utomhus ska inte drabba resten
Ta det hela som ett exempel, det finns säkert hur många varianter som helst på hur man kan göra.

Jag skulle iallafall rekommendera att lägga grupper som försörjer uttag och belysning utomhus på en egen JFB/PSA.

Hur länge har det förresten varit krav på JFB för golvvärme?

Det är två huvudintressen som kommer lite i konflikt med varann när det gäller JFB känner jag. Dels är det ju den högre säkerheten som väl måste ha högsta prio. Sen är det obehaget med den ökade sannolikheten att värme och/eller kyl-frys slås ut, typiskt när man är bortrest på längre semester. Att ha allt på samma kanske är väl modigt.

Men nån form av uppdelning får man väl klura ut då. Om jag tolkar era svar rätt så är det alltså ganska godtyckligt hur man gör uppdelningen?

Är det godkänt att inte ha elvärmen på JFB (vid nyinstallation/ombyggnad)?

Mikael_L
Väldigt många nybyggda hus har ju endast en JFB och därmed all el på samma. Det verkar inte som att befolkningen av denna anledning har börjat få kasta enorma mängder förstörd mat. Jag tror att man ofta överdriver risken betydligt.

Men annars, känner man för att dela upp det, så tycker jag att man identifierar problemförbrukare och separerar dessa från det övriga.
Och problemförbrukare är alltså som redan nämnt utomhusuttag, utomhusbelysning, infravärmare, i viss mån värmepatroner och värmepumpar.
VVB = värmepatron, alltså.

edit: Det här är alltså första steget (min version), sen kan man ju krångla på och dela upp på ännu fler JFB

Redigerat:
Patrick E skrev:
Hej,
lyckas inte hitta den nu, men Elsäkerhetsverket hade tidigare en broschyr om jordfelsbrytare och för och nackdelar med olika uppdelningar. Kolla på deras hemsida, där finns en del bra info om du söker på jordfelsbrytare.

Hittade broschyren:
[länk]

Tack, jag ska kika på den!

Jag hade kört en 2-polig jfb på kyl/frys om det är enkelt att separera utomhus så hade jag även lagt det på en separat jfb annars lagt det ihop med övrigt.
Till sist en för värmen.

I den nya utgåvan av regelverket så står det på ett ungefär att alla allmänna uttag ska gå över jordfelsbrytare och enligt han som höll kursenså skulle det tolkas så som att allmänna uttag är uttag som lekman i allmänhet kan nyttja, alltså inte tex uttag för kyl, frys, micro och sånna apparater där uttaget sitter dolt bakom maskin. Något jag personligen tycker är konstigt men tittar man sen på hur det är i andra EU-länder så ja, då är det väl så då.

Reglerna för jfb har både ökat och minskat, när ny installation utförs så ska anläggningen (gruppen där tex ett nytt uttag kopplades) gå över jfb om uttaget kan i allmänhet användas av lekman men kraven sänks då man inte behöver lägga tex kylen över jfb.

Det skulle vara bra att höra om någon annan har eller hört någon annan tolkning.

Beträffande uppdelning på flera JFB så är det som redan nämnts ovan klokt att lägga utomhusprylar separat. Har man sedan vattenpumpar eller VP kan dessa kräva 300 mA brandskyddsautomater istf JFB.

Utöver detta har jag valt att dela upp belysningen inomhus på ett par olika JFB. Det är ganska tröstlöst att leta jordfel en vinternatt om hela huset slocknar vad man än gör.

Kyl/frys har jag med avsikt lagt på samma JFB som belysning, annars kan det vara svårt att upptäcka att JFBn löst ut och frysen stannat.

Och så ligger värmen separat, förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.