KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, ingen takpapp över. Däremot en ånggenomsläpplig takduk under. För övrigt så brinner nog konventionell asfaltimpregnerad takpapp rätt bra också :) [citat] Tack, ja det är väldigt skönt att ha en varm och torr förrådsvind, fast vi egentligen bara har ett enplanshus. [citat] Vi har över 100 meter till närmaste boningshus, så vi är inte så oroliga för det :)
23 svar · 5,3k läst
J
justusandersson: Nej. Det ena är ett dynamiskt och det andra ett statiskt fenomen. Nedböjning är resultatet av den samlade lasten på bjälklaget. Man utgår från en jämnt utbredd last när man räknar ut nedböjningen. Svikt är när en person går och ställer sig på det känsligaste stället, dvs utgör en punktlast. Sviktproblemen uppstår framför allt vid stora spännvidder.
7 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: Så fort man skall bygga något som har hörn, blir det problem med modulmått. Det är en dålig idé att låta syllen sticka ut när du redan gjutit plattan. Allt du fäster på reglarna på utsidan kommer att sticka ut utanfför grundens kant. Hörn kräver alltid någon extra regel, och den utvändiga omkretsen blir alltid större än den invändiga. Om du inte har extremt smal syll spelar
1 svar · 1,9k läst
L
Liteavvarje: Kan du tänka dig att till för lite bredare så är det bättre , 4 cm totalt är lite tunt , då det inte finns så mycket kvar till baksidan för en droppis , och att ha kant i kant på framsidan är inget snyggt det ska vara lite av takutseende på det Inget kul med att reta sig efteråt på något , det kommer att sticka i ögonen
3 svar · 1,4k läst
P
Peter_K: En annan fråga,skivorna ska ju läggas i förband men mitt badrum är 240 på bredden och 180 djupt så det går ju att lägga 3 skivor utan att kapa men det kanske inte blir lika starkt ?
1 svar · 5,2k läst
J
justusandersson: Superbra!
11 svar · 6,3k läst
·
J
Björn Melander
Björn Melander: Jag har aldrig haft problem med lukt från vare sig MDF eller Valchromat (den svarta) tidigare. Har nu precis gjort färdigt en större kontorsinredning med ljusgrå Valchromat och upptäcker att den avger en stark lukt. Är i kontakt med Fredricssons och dom tar tag i detta på måndag. Tänkte dock kolla om det är någon här som uppkevt liknande problem?
0 svar · 1,5k läst
Y
Yngve Levin: [citat] Hej igen projjningen har nu vänt tillbaka till Kertobalkar ... det var som du sa med priset ... jag var även där i okunskap.
25 svar · 12,8k läst
·
T
henke_benke: det du kan göra är att montera några extra bitar gles vid lampdosor.' taket blir inte jämnare för att du monterar extra skivor. svänger glesen mycket. får du åtgärda det på glesen
2 svar · 966 läst
S
shomakie: I vårat hus så är vattenrören ingjutna i taket i källaren. Så chansa inte.
11 svar · 1,3k läst
Jarlingar
Jarlingar: Tycker inte att det ser ut som EPS. Bilar man i EPS så frigörs "frigolitkulor". EPS är direkt olämpligt för att gjuta in golvvärmeslang i pga isoleringen. Ser ut som någon som blandat nån egen variant av jordfuktig betong.
6 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Källarväggen är givetvis bärande eftersom det är betydligt svårare att göra bjälklag som klarar ca 7 meters spännvidd än takstolar. Väggen på bottenvåningen liknar en hjärtvägg, men det betyder inte att den är det. Tittar man på planlösningen, som är mycket effektiv, ser man att väggen har en given roll som mellanvägg. [citat] Detta resonemang förstår jag inte. Ett husbygge
13 svar · 1,5k läst
·
S
Shagrath: Jodå, tack för hjälpen :) Har jobbat med hundar de senaste tio åren, min kära sambo tänkte inte lika långt dock. Alltid trevligt att få en sådan bild skickad till mobilen haha... [citat]
18 svar · 6,9k läst
·
P
henke_benke: vad har den där hul sånt agg mot sbh? hul skriver så luddigt om hans teoretiska tänkande. skulle hellre ta råd från sbh. nog skulle det kanske gå att ha en lite långre distanshylsa. men jag vill ju gärna att spik"regeln" håller fast isoleringen också
320 svar · 49,7k läst
·
MmeMim
MmeMim: [citat] Jag tycker för övrigt att den ser rätt ut utifrån den typ av sidor vi surfar kring på vilket tycks vara samma som du men som sagt jag ger samma tips om en konsult istället, så det verkligen blir rätt... det är inte roligt som hos oss just nu där allt står still för att vi inte beställt tydligt nog vad vi vill ha av snickarna från början (eftersom vi inte visste nog så jag
4 svar · 5,9k läst
·
M
Mikael.S: Som tidigare skrivits, det är skillnad på offentliga utrymmen och privata villor. Jag är också rebell!!: https://www.byggahus.se/forum/threads/skanegard-som-skall-renoveras-2-el-hur-man-bygger-ett-hus-inuti-ett-annat.209261/page-8#post-2780136 Men vi är två vuxna utan hemmaboende barn så om vi drattar igenom trappan eller klättrar upp på vajerräckena så får vi skylla oss själva...
24 svar · 13,0k läst
swealp
swealp: Hej! Tack för alla värdefulla svar! Då går vi under med ångspärren. Dock så måste det kläs in också med takgips, kommer antagligen bli 500 hål i nockbalken. :/ Vill helst inte regla upp då det redan är trångt vid sängloftet. Hur tycker ni man bör göra? tack!!
9 svar · 7,7k läst
·
Bosen
Bosen: Jodå, det gör den, men det är inte på grund av billyften jag vill ta bort stolparna....
15 svar · 7,1k läst
·
J
justusandersson: Om du skall ha ett flytande parkettgolv med endast ett tunnt skikt mot betongen kan du inte ha en tjock syll under dörren.
3 svar · 5,5k läst
SiggiGBG
SiggiGBG: Låter som en bygger in en onödigt stor köldbrygga, vilket din fråga handlade om. Annars tänkte jag på att du kan ju isolera utvändigt i nederkant, grund+leckablock, med cellplast.
3 svar · 3,2k läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Ja eller i kombination med att man väljer isoleringsmaterial som inte kan hantera fukt så bra. Även med modern isoleringsförmåga så kan man ju i kombination med hygroskopiska material bygga diffusionsöppet.
27 svar · 11,3k läst
J
justusandersson: Plankstomme (stående och spontade plank) var den dominerande metoden när man byggde småhus mellan ca 1920 och 1950. Fram till början på 1940-talet användes mest 21/2 eller 3 tums plank, därefter nästan undantagslöst 2 tums som ansågs ha tillräckliga statiska egenskaper för ett tvåplanshus. Istället utökade man värmeisoleringen på annat sätt.
13 svar · 4,9k läst
K
Kingalot: Hej Jag håller på att renovera en tvättstuga och har precis bytat 2 golvbrunnar, jag har platta på mark och mitt golv är uppbyggt typ så här: [bild] Ta måtten med en nypa salt de är bara uppskattning. Jag har nu börjat gjuta igen runt dom nya golvbrunnarna, och försökt hålla en uppbyggnad som tidigare. Jag laskade i sjävla plattan med finbetong för 2 dagar sedan, men jag är
0 svar · 928 läst
·
Lizzardo
Lizzardo: Jag har monterat en hel del takgenomföringar genom åren med diverse olika tätningsprodukter och kommit fram till att ABRA Aqua Seal på tub är min favorit :) [bild]
19 svar · 4,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Du kan säkert köra dubbla skruvlimmade golvspånskivor också om du vill få ner bygghöjden
8 svar · 2,2k läst
·
M
magnuss: Hej! Tack för svar! Jag har studerat frågan och förstått hur det hänger ihop så jag tänkte försöka dela med mig om andra stöter på patrull. På 1970-80 talet så beräknades ett bjälklag i en villa för att ha en verksamhetslast (dvs det du gör i lokalen) om 150kg/m2. Därtill adderades 50kg/m2 för mellanväggar (monterade ovan bjälklaget) samt 30kg/m2 för golvmaterial. Detta ger
2 svar · 8,7k läst
F
f00gami: Lite så gick mina tankar också... får se om det blir separat golvbjälklag eller om jag skrotar förvaringsidén helt och hållet och bara sätter upp takgips + belysning.
4 svar · 5,6k läst
·
F
Finsnickaren1: Lyfter tråden. Har någon stött på samma problem? Tacksam för alla tips om var jag kan få tag på passande gummitätningar. /Jesper
1 svar · 6,5k läst
·
T
TL44: [citat] Ok, tack för tipsen! :)
8 svar · 2,8k läst
·
Z
Zelan: Tack!! Fantastiskt snabba svar! Nu blir det sim jag vill att det ska se ut !
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.