Grums Snickerifabrik AB

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snälla sluta argumentera att regler finns av en anledning. Klart de gör. Men inte nödvändigtvis av en bra eller en som är applicerbar i precis alla fall.

Ordet "bör" skall aldrig finnas med i ett krav, med det ordet så har kravet inget värde.

• Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Vis som inte brukar följa regler slaviskt, vad har det för betydelse att den inte är godkänd och inte följer BBR ?

Det handlar väl om vad som händer när en olycka inträffar. Om ett barn fastnar med huvudet och stryps, eller knäcker nacken. Om vi bortser från att de flesta som orsakar en sådan olycka nog har lite svårt att sova ett tag. Så kan det ev. bli rättsliga efterspel.

Om du bygger något som kräver bygglov, så kontrolleras barnsäkerheten slaviskt av din KA. När vi byggde om, så hade vi en bra KA. Men i princip den enda punkt där han verkligen detaljstuderade, var just barnsäkerhet i trappan.

Jag byggde även en ny entretrappa, galvat smide med granitplattor. Konstruktören var jättenoga med barnsäkerheten, smidesfirman som skulle svetsa ihop det gjorde noggranna kontroller att barnsäkerheten verkligen är uppfylld, och KA kollade det igen.

• Gilla
Sanun och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Snälla sluta argumentera att regler finns av en anledning. Klart de gör. Men inte nödvändigtvis av en bra eller en som är applicerbar i precis alla fall.
Ja OM du har en trappa i en miljö där det är teoretiskt omöjligt att ett barn någonsin vistas, typ inne i strålningszonen i en kärnreaktor, då är det inte applicerbart.

• Gilla
Sanun och 1 till
  • Laddar…
finns det någon dom där trapptilverkare fått ta smällen. eller det är samma som med el man fixar med själv och olyckor, finns inga domar.

Hur det är med trappolyckor vet jag inte. Men när det gäller el, så finns inga domar rörande korrekt men ändå olagligt utfört hempul. Men det finns en del domar från elolyckor, även om den enda jag kan komma på nu gällde inte hempul, utan en elektriker som ställde till det. (5 åringen som dog på förskolan, pga en felkopplad elradiator, den var felkopplad från fabrik, men elektrikern borde upptäckt det, och han dömdes därför för vållande till annans död).

Det finns en trappolycka som jag vet utreddes av åklagare, men vet ej om någon blev dömd. Det gällde en trappa i Stockholms stadshus, där ett barn kom igenom "spjälorna" och föll 4 eller 5 våningar, och dog.

När stadshuset byggdes, tänkte man troligen inte sig att barn skulle vistas där, det var ju bara avsett för stadens politiker och tjänstemän. Att det skulle öppnas upp för turistrundturer hade man troligen inte i tankarna då.

Som tidigare skrivits, det är skillnad på offentliga utrymmen och privata villor.
Jag är också rebell!!:

https://www.byggahus.se/forum/threa...us-inuti-ett-annat.209261/page-8#post-2780136

Men vi är två vuxna utan hemmaboende barn så om vi drattar igenom trappan eller klättrar upp på vajerräckena så får vi skylla oss själva...

Dessutom prioriterade vi att få in mer dagsljus i korridoren än de gamla stallfönstren kunde ge.

;-) Mikael S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.