5 347 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Ok med cellplast under yttertak? Försäkringsbolag/brandrisk
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför skulle en svetsloppa lägga sig emot cellplast som finns inuti en vägg eller tak?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Är ett hus övertänt på 5-10min har man nog inte direkt följt brandreglerna, hus ska ju stå kvar i minst 15 minuter
Har man inte någon takpapp över cellplasten under läkten och pannorna? Det skulle ju hindra brandspridningen något.
Jag gillar KnW lösning och skulle absolut satsa på något liknande om jag skulle få bygga ett hus från grunden igen
Jag gillar KnW lösning och skulle absolut satsa på något liknande om jag skulle få bygga ett hus från grunden igen
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Exemplet med svetsloppan är taget ur verkligheten för att visa hur explosionsartat brandspridningen är med cellplast. Ofta när man bygger ett hus är delar exponerade innan huset är klart, olika byggskeden. T.ex. kommer ju cellplasten före takpappen i det nämnda exemplet ovan och därmed är cellplasten oskyddad ett tag.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Intressant. Ifrån att gardinerna fattat eld av ett stearinljus tog det sju minuter innan huset var bortom räddning. Detta var i en arrangerad brand av brandkåren.B bossespecial skrev:
Att ha cellplast inuti en takkonstruktion gör varken till eller från då, när elden väl når dit går det inte längre att rädda det.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag skulle absolut inte använda de ovan nämnda taklösningen.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Varför ska man bygga med sånt som man vet inte är bra? Bara för att huset kan brinna ner, ska man därför använda material som man vet kommer spä på branden ytterligare?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Cellplasten på taket är framför allt ett problem för brandspridningen mellan byggnader. En storbrand i närheten kan sprida gnistor lång väg. En enda sådan gnista som letar sig ner under betongpannorna räcker för att antända. Brandspridning inomhus är ett annat problem. De svenska brandnormerna är utformade så att kraven är högre när många människor är inblandade, människorna har dålig koll på hur lokalerna ser ut, deras rörlighet är begränsad, antalet våningar är fler mm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, ingen takpapp över. Däremot en ånggenomsläpplig takduk under.K Kallebo skrev:
För övrigt så brinner nog konventionell asfaltimpregnerad takpapp rätt bra också
Tack, ja det är väldigt skönt att ha en varm och torr förrådsvind, fast vi egentligen bara har ett enplanshus.K Kallebo skrev:
Vi har över 100 meter till närmaste boningshus, så vi är inte så oroliga för detJ justusandersson skrev:
Klicka här för att svara