S
Styler: [citat] Tack det är inte heller min uppfattning om att den är bärande. Dock går ventilationskanalen längs den högra delen av väggen så blir inte att riva hela väggen. Icke bärande väggar ska ju inte vara några problem att riva. Jag blir dock lite nyfiken när man läser följande meningar "även om en vägg inte räknas som bärande, kan den vara strukturellt viktig för
2 svar · 1,8k läst
·
V
Vera Reno: Någon här på forumet som har någon erfarenhet av Novopans golvspånskivor som är gjorda av återvunnet material. Fick retunera mina skivor, dem luktade starkt av mögel.
0 svar · 630 läst
E
erikbjäre: Stort tack för ditt svar. Det blir ett helgprojekt. /E
2 svar · 4,0k läst
H
hempularen: Gör du det själv så blir de ca 2 000 i material för skivor ,glespanel och skruv.
9 svar · 35,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Håller själv på att knåpa ihop en sådan, vår vindslucka består av en spånskiva med lite bastupanel på, den sitter dessutom precis utanför duschen :-D
9 svar · 9,2k läst
L
Liteavvarje: Passar dom bara i spåren med plåtar och allt som ska vara där , har det ingen betydelse , spån är spån , ingen skillnad , men bör vara spontade så dom ligger still och jämt
1 svar · 3,0k läst
S
sjögräs: [citat] Mycket troligtvis så är det kalkbruk, det hade vi på vårat hus iaf. Weber har säkert kalkputs
2 svar · 2,3k läst
F
Finndjävel: Låter som en massa arbete till ingen nytta. Varför ska du ha bort spånet och den gamla panelen när du tänker sätta tillbaka spånet igen? Låt det ligga kvar, dvs hoppa över steg ett, två och fem. Din gamla panel fungerar nog lika bra för ändamålet som nån ångbroms. Ångbroms är vanligt papper som har begåvats med ett väldigt högt pris. Det gör varken till eller från. Antingen
10 svar · 5,0k läst
·
R
Rickie: [citat] 'Tack, även den länken / bilden har jag hittat, dock är det samma där. Du kommer inte till en produkt som man faktiskt kan köpa...
4 svar · 1,7k läst
·
L
lallaren: [citat] Det blev ingen snigeldynamit. Jag använde borrhammare, spräckkilar och slägga istället. Kan verkligen rekommendera spräckkilar - du behöver fortfarande borra men sedan går det fort att klyva stenen. Borde dock köpt större än 18mm då de större kilarna är mer effektiva.
11 svar · 5,7k läst
·
J
justusandersson: Antigen en lång skruv rätt igenom regeln eller två skråskruvade från vardera sidan.
5 svar · 1,4k läst
·
swealp
swealp: [citat] Det finns både fukttåliga och vattenfasta mdf-skivor. Eftersom det är en ventilationsspalt i fönstret så känns det bra ifall man har en mer ångtålig bräda i jämförelse till OSB. Finns plywood som tål uppemot 80% ånga. Nu pratar vi ånga, inte direkt fukt. Ja, jag kan till viss del hålla med om att det kanske inte behövs.
11 svar · 4,6k läst
·
R
Ragganof: Är stor skillnad hur det är att jobba med "dyra" produkter. Vi använder nästan uteslutande Ardex. På grund vana, man lärt sig hur produktern fungerar samt deras enormt bra kundservice. Behöver vi ett par hundra kg k70 nästa dag så kommer regionansvarige körandes. Men är nyfiken på om det är ganska dyrt med golvspackel produkter i Norge? Inköpspris för k70 ligger å mellan 300-350kr
10 svar · 6,2k läst
R
Robert-san01: Sänksåg med skena. Finns dem som lever på att tillverka klingor...
7 svar · 8,4k läst
GomorronYxskaft
GomorronYxskaft: Perfekt då vart det inte så farligt. Tack ska ni ha.
12 svar · 2,7k läst
·
P
Pumba: [citat] http://www.chryso.se/pc/2085/fargpigment?gclid=EAIaIQobChMI1Oit8u-41wIVzR0YCh2-iQA6EAAYASAAEgL0t_D_BwE Kan ju va nått med
8 svar · 4,0k läst
·
anders07
anders07: [citat] Ja, precis som Birgit skriver är det! Vi gjorde en ny dörröppning i en bostadsrätt vi bodde i tidigare och där hade fler boende gjort samma sak så styrelsen kunde godkänna öppningen direkt. När vi senare renoverade en annan bostadsrätt fick vi ta in en konstruktör (ca. 6000 kr) för att få veta att vi inte kan ta upp hål eftersom konstruktionsritningarna till slut visade sig
3 svar · 3,0k läst
·
Mazen
Mazen: En kapad stomme kommer som regel kapad utifrån partiernas mått, om man inte ber att få stolparna längre förstås. Som GoForit skriver, mät ut och lägg två-tre rader trall där stolparna skall stå. Du kommer åt att isolera under ändå.
4 svar · 2,5k läst
GoForIt
GoForIt: Före avväxlingar i den här dimensionen, så bör du låta en byggnadskonstruktör titta på det på plats.
7 svar · 2,0k läst
·
S
spaxx: Hej, Bara murstock, inga öppna spisar. Bra tips, tack.
4 svar · 2,5k läst
Fel av Åke
Fel av Åke: Jag är inte rätt person att svara på det. Fibergips måste väl vara det bästa men det är ju en kostnadsfråga.
15 svar · 12,2k läst
·
B
basseman: Här har du information. https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/ Slå på plyfa eller reglar som förstärkning som flera föreslår. Jag hade kottlat också men det är OT.
17 svar · 5,9k läst
·
C
c_olsson: [citat] Ja, det är väldigt god marginal. Två veckor efter sista vattningen lär allt vara snustorrt. (efterhärdningen förbrukar i sig också vatten vilket innebär att om det känns väldigt torrt innan första veckans slut så behöver man vattna lite till. När det är fullt härdat så torkar det inte riktigt lika snabbt.)
5 svar · 15,3k läst
Sm00th
Sm00th: [citat] Det var säljaren som hänvisade mig till deras dolda fel försäkring eftersom det är mögel på ett ställe som de inte viste om.
23 svar · 10,6k läst
D
-Doozer-: Putsbruk köps på säck, oblandad. Men tror inte att det finns på mindre än 20kg säckar tyvärr. Som Useless skrev fungerar kakelfix också bra. En annan lämplig produkt som finns är Husfix, och den finns på 2kg förpackning. Vanligt lättspackel skulle inte jag rekommendera. Isf måste du lägga flera 1mm skikt tills allt är täckt, många lager=lång tid. Lägger man för tjockt lager
10 svar · 2,0k läst
·
D
-Doozer-: Som sagt, när det gäller stenhus kan man få en ganska stark indikation på vad som är bärande genom att titta på väggtjockleken.... MEN, jag skulle som du absolut kontakta en byggnadsingenjör för konsultation. Av hon/han får du ett intyg som du behöver för att få tillstånd för ändringar i planlösningen av styrelsen (om det är en brf). Vidare, om något skulle hända som en
2 svar · 918 läst
F
f91jsw: Plåt eller fibercementskiva med luftspalt mot väggen.
1 svar · 2,6k läst
J
justusandersson: Jag tror att det är rimligt att utgå från att de väggar som Karl1234 har rödmarkerat också är bärande på ett eller annat sätt. Hus med plankstommar, vanligen byggda mellan 1920 och 1950, har ofta två hjärtväggar, där ett regelpar är skarvat över den ena väggen och nästa par kanske över den andra väggen. Jag skulle aldrig riva en möjlig hjärtvägg utan att veta exakt hur
7 svar · 6,2k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Har inte sagt det heller men håller över vintern , kan hålla länge , men tror att plåten ger sig så småningom när dansaren vickar i vinden , dansaren är en utmärkt sak för vent annars en plåtis
7 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.