Hej!
I vårt husbygge håller vi på att designa hur ytterväggarna/skalet ska konstrueras men har lite svårt att hitta exakta svar.
I bilden nedan har vi (sett utifrån):
1. Ytterpanel
2. Spikläkt
3. Diffusionsöppen vindskyddsduk
4. 80mm träfiberskiva
5. OSB
6. Reglad vägg (lättregel 350mm)
7. Diffusionsöppen ångbroms
8. 45mm cellulosaisolering
9. väggregel (installationsskikt)
10. Panel/gips/vad de nu kommer bli
Det jag är osäker på är främst två saker;
Enligt tillverkarna av träfiberskivorna klarar de sig utan vindskyddsduk om de inte är "särskilt utsatta".
Kan man då alltså flytta in vindskyddsduken så de blir utanpå reglade väggen och förslagsvis skippa OSB på utsidan?
Vad är era tankar?
I vårt husbygge håller vi på att designa hur ytterväggarna/skalet ska konstrueras men har lite svårt att hitta exakta svar.
1. Ytterpanel
2. Spikläkt
4. 80mm träfiberskiva
5. OSB
Enligt tillverkarna av träfiberskivorna klarar de sig utan vindskyddsduk om de inte är "särskilt utsatta".
Kan man då alltså flytta in vindskyddsduken så de blir utanpå reglade väggen och förslagsvis skippa OSB på utsidan?
Vad är era tankar?
Hej! Snygg och noggrann plan ni gjort. Vi tilläggsisolerar just nu med träfiberskivor och har från villaägarnas riksförbunds expertpanel fått rådet att använda oss av en fuktprojektering från en konsult för att vara säkra på att det blir bra och rätt förhållande. Vi fick rådet att söka en som var intresserad av byggnadsvård så vi skulle undvika svar som bara gick ut på moderna material. Vi ska iaf göra det. Tydligen behöver de inte komma utan de matar in data i Wufi-programmet. Tydligen kan man göra det själv om man kan väldigt mycket då det finns någon form av provapåprogramvara.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 077 kr
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vad är vitsen med OSB:n? Är det som stöd för lösull i regelväggen? Känns lite udda med OSB där men det kanske bara är ovant att se den någon annastans än bakom gipsen. Ha koll på att den inte är för ångtät relativt ångbroms och vindduk. Det är väl ganska sparsamt med lim i en sådan iofs.
En jäkla massa isolering blir det
Blir det så stor energibesparing att man räknar hem byggkostnaden inom rimlig tid?
En jäkla massa isolering blir det
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där tycker jag ser ut som en riktig flummig väggkonstruktion!
Vem har hittat på den, en miljöpartist eller?
Vem har hittat på den, en miljöpartist eller?
Jag tycker för övrigt att den ser rätt ut utifrån den typ av sidor vi surfar kring på vilket tycks vara samma som du men som sagt jag ger samma tips om en konsult istället, så det verkligen blir rätt... det är inte roligt som hos oss just nu där allt står still för att vi inte beställt tydligt nog vad vi vill ha av snickarna från början (eftersom vi inte visste nog så jag tycker du är noggrann!).N nicklas_json skrev:Hej!
1. Ytterpanel
2. Spikläkt
4. 80mm träfiberskiva
5. OSB
Vad är era tankar?
Klicka här för att svara