Mellanbjälklaget i vårt hus består av reglar på ca 70x160, cc900-1200 och en spännvidd på 4930mm, på detta ligger det (bl a) 45x95 på tvären!
Resultatet är av bjälklaget sviktar ordentligt.
Jag har tänkt sätta en tvärgående regel eller en kkr-hålprofil och bredden är 3600mm.
Sedan har jag tänkt jacka ur de gamla reglarna, fästa dem i den och bara låta dem hålla uppe innertaket samt komplettera med 45x195 som bär upp golvspånet. Spännvidden på dem blir ju ca 2445mm så det känns lugnt.
Men hur dimensionerar jag den tvärgående regeln?
Resultatet är av bjälklaget sviktar ordentligt.
Jag har tänkt sätta en tvärgående regel eller en kkr-hålprofil och bredden är 3600mm.
Sedan har jag tänkt jacka ur de gamla reglarna, fästa dem i den och bara låta dem hålla uppe innertaket samt komplettera med 45x195 som bär upp golvspånet. Spännvidden på dem blir ju ca 2445mm så det känns lugnt.
Men hur dimensionerar jag den tvärgående regeln?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om rummet har måtten 4,93x3,6 m, dvs knappt 18 kvm, multiplicerar du denna yta med den dimensionerande lasten, som bör vara ca 2,5 kN/kvm. Resultatet blir 45 kN. Hälften av denna, 22,5 kN, tas upp av en ny mittbalk som är 3,6 m lång. Den utbredda lasten på denna balk blir då 22,5/3,6 dvs 6,25 kN/m. Det är ganska mycket och kräver limträ eller stål för att hålla nedböjningen på önskad nivå. En limträbalk på 190x180 klarar det under förutsättning att du kan fästa in den på ett bra sätt.
Tack för svaret, du bekräftade att jag tänkt rätt med lasten (fast jag räknade med 2,85kN/kvm). =)
Dock är ca 1/3-del av spännvidden kattvind där lasten blir mycket mindre, men jag hittade en app som verkar funka väldigt bra och jag lutar åt en IPE140.
Dock är ca 1/3-del av spännvidden kattvind där lasten blir mycket mindre, men jag hittade en app som verkar funka väldigt bra och jag lutar åt en IPE140.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Dina upplag i appen är fast inspända, dessa ska vara ledade. Detta kommer att ge störreimenion.. Gör appen även en dimensioneringskontroll?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
bossespecials påpekande är viktigt och kan utläsas ur momentdiagrammet i appen. Är man inte säker på hur appen fungerar, bör man vara försiktig. Jag utgår från att du känner till bjälklagets egenvikt bättre än jag, så jag har räknat om med utgångspunkt från 2,85 kN/kvm. Då vill jag ändra dimensionen på den limträbalk som jag föreslår till 215x180. Vill du ha en IPE stålbalk behöver du nog gå upp till IPE 160. Jag skulle dock avråda från stål i det här fallet. I praktiken vinner du inget i höjdväg. Det kan t.o.m. bli högre pga brandskyddsisolering. Det är också betydligt krångligare att fästa in alla trädelar i stålet.
Jag räknade om egenvikten och justusanderssons 0,5kN/m2 stämmer bättre än mina 0,85kN/m2.
Ändrar jag lasten och infästningarna till ledade så får jag 3,95mm nedböjning med HEA140 och 4,69mm med IPE160.
Limträbalkarna, är 215mm och 190mm höjden?
Ena sidan kommer läggas på en murad vägg och andra på en gammal massiv trävägg.
Antar att man inte kan skruvlimma ihop flera smalare limträbalkar, eller? Tänker att det är lättare att få tag på.
En tredje variant vore att lägga 70x220 C24 över hela längden på 4930mm.
Enligt Svenskt trä ska det funka upp till 4,97m med cc400 och 5,4m med cc300.
En fjärde som jag helst slipper är att sätta en synlig balk i vardagsrummet som ligger rakt under, då bär ju balken och reglarna upp lasten tillsammans.
Helst hade jag velat att det bygger max 190mm för då slipper jag höja golvet som ligger bredvid och som kommer vara i samma utrymma när det är klart.
Ändrar jag lasten och infästningarna till ledade så får jag 3,95mm nedböjning med HEA140 och 4,69mm med IPE160.
Limträbalkarna, är 215mm och 190mm höjden?
Ena sidan kommer läggas på en murad vägg och andra på en gammal massiv trävägg.
Antar att man inte kan skruvlimma ihop flera smalare limträbalkar, eller? Tänker att det är lättare att få tag på.
En tredje variant vore att lägga 70x220 C24 över hela längden på 4930mm.
Enligt Svenskt trä ska det funka upp till 4,97m med cc400 och 5,4m med cc300.
En fjärde som jag helst slipper är att sätta en synlig balk i vardagsrummet som ligger rakt under, då bär ju balken och reglarna upp lasten tillsammans.
Helst hade jag velat att det bygger max 190mm för då slipper jag höja golvet som ligger bredvid och som kommer vara i samma utrymma när det är klart.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om 0,5 kN/kvm stämmer bättre är vi tillbaka på limträ 190x180 där 190 är bredd och 180 höjd. För IPE 160 och HEA 140 får jag betydligt större nedböjningar än du, men inom det godtagbara. Det gör mig dock lite misstänksam mot din app. 70x220 C24 c/c 400 över hela längden klarar inte sviktkravet. Inte ens med skruvlimmad spånskiva. En sådan principlösning kräver limträ.
Enligt mitt sätt att se det är en mittbalk 190x180 av limträ i kombination med 45x170 C24 reglar på andra hållet, både den billigaste, enklaste och höjdeffektivaste lösningen.
Enligt mitt sätt att se det är en mittbalk 190x180 av limträ i kombination med 45x170 C24 reglar på andra hållet, både den billigaste, enklaste och höjdeffektivaste lösningen.
Varit inne hos två "riktiga" byggvaruhandlare och de verkar inte ens kunna ta hem en balk på 190x180.
Det går inte att skruvlimma 5st 42x180?
Jag skulle kunna sätta en 90x270, såga ur innertaket och ha underdelen av balken synlig, Den borde väl räcka?
Kan man räkna på b*h^3 för att jämföra? 190*180*180*180 < 90*270*270*270
Det går inte att skruvlimma 5st 42x180?
Jag skulle kunna sätta en 90x270, såga ur innertaket och ha underdelen av balken synlig, Den borde väl räcka?
Kan man räkna på b*h^3 för att jämföra? 190*180*180*180 < 90*270*270*270
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, nästan. Rätt formel är b*h^3/12. 56x270 ligger närmare.
190x180 är en standarddimension men knappast någon lagervara. Jag är helt säker på att de kan beställa en balk med rätt dimensioner och längd. Lagerbalkarna brukar vara 6 meter långa och det är blir ju onödigt spill.
Det gäller att hejda sig lite, bromsa entusiasmen, och tänka efter, vad är viktigast?
190x180 är en standarddimension men knappast någon lagervara. Jag är helt säker på att de kan beställa en balk med rätt dimensioner och längd. Lagerbalkarna brukar vara 6 meter långa och det är blir ju onödigt spill.
Det gäller att hejda sig lite, bromsa entusiasmen, och tänka efter, vad är viktigast?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Superbra!
Klicka här för att svara