Tebax: [citat] Vad menar du med 1/3? Dieselkanonen har varit tillfällig bara, har inte fått igång golvvärmen ännu. Kör nu med byggfläkt. 16c och hygrometern säger 51% och på avfuktaren pendlar det mellan ca 45-50% nu. Kondensen har försvunnit från fönstrena. Kan det bli bättre om jag sätter dit mer isolering? Så att det blir varmare mot plasten? Menar att jag fortsätter att isolera en
Mike_the_pip3: [citat] Ingen aning men jag provade det fantaskitksa verktyget google, och den hittade lite. Finns tydligen nått i Holmeja ? 23.1km 23 min ifrån lund :D [bild] Recension ifrån google: Recensioner från Google [bild] Leif Lindqvist 1 recension för 3 månader sedan Efter att ha sökt en leverantör av ädelträ under lång tid i mitt närområde, snubblade jag av en tillfällighet över Holmeja
Ljus: Lite svårt att förstå hur kraften verkar på snedsträvan. Fästet med 2 hål vid kanten är det som oroar. Strävan är inget problem att fästa med en expander. Expressexpander betyder bara att den är tillräckligt smal för att kunna borras och knackas in genom fästet på plats medans vissa vanliga expandrar måste borras och fästas innan man sätter dit det som ska fästas över den
Ran9: [citat] Vi har Concrete Grey i tvättstugan och det verkade som de inte fanns i längre än 2,40
justusandersson: Den dimensionerande taklasten minskar med ökande taklutning. De dimensioner som gäller för 5 grader blir aldrig för klena för 20 grader, fast till priset av en liten överdimensionering. Annars kan du multiplicera den taklast du räknat fram med cosinus för vinkeln för att få fram den faktor du skall använda. Cosinus 20 grader är ca 0,94. Sedan hänger det på hur stor nedböjning man
justusandersson: Det är inte säkert att ni kan ta bort någon vägg alls. Vägg 1 och 3 garanterat inte utan ersättning. Det är en komplicerad planlösning och det är möjligt att det då krävs pelare på platser där ni inte vill ha sådana. Runt murstocken finns sannolikt någon form av avväxling, vars utförande inte framgår av ritningarna, men som också krånglar till det. Huset är ett plankhus och
henke_benke: vanligt caso trälim, dock använder jag gärna titebond III ultimate
GHP: Fick även sätta fibergips om jag ville..... lite "mjukare" och lättare att jobba med. Nu lutar det åt Fibergips, "husfix" , och några stålspikplugg.
Jonas Blom: [citat] Tack. 6mm, ja många bäckar små på ett attefall. Men jag håller med, bättre att göra det riktigt än att gräma sig senare. reglerna på attefall borde ses över så man får platts med ett loft utan att slå knut på sig själv. Tack för svaren J [citat] [citat]
Maackan88: Tjena, här kommer några utlovade bilder. Får bli bättre bilder sen när bastun med är helt klar!
Liteavvarje: En VP ansluts normalt med slangar för att vibbrationer inte ska komma , det som inte kanske är med slang är koppliningen till VV och KV , då kan det brumma i huset om du har otur Är det stumt golv den står på
jackolako: [citat] Sorry allihop! Har nog förklarat problemet lite fel. Det var så länge sen jag upptäckte det och har nog glömt detaljerna kring det hela. Sen var jag nog lite på lyset igår också... Fönsterbänkens konsol satt bra fastskruvad i fönsterregeln, ja. Problemet ligger ju i att konsolens underkant enbart stöds av 1 lager gips utan någon som helst förstärkning bakom. Detta medför
MagHam: Det slutade med att jag knackade upp kratrar och fyllde med fix, därefter omborrning.
Marbu: [citat] jodå förstod de! :D Men skadad som man är så efter lite googlande på justerskruv så blir de en sväng till bygghandeln nu ändå så man kan sova gott framöver :geek::)
dunken: Var ute för 30 minuter sen o tittade till det , det sitter där , täckte över det med iomed det ska bli regn inatt säger dom , får hoppas det härdar ändå
Oldboy: Jo, det är svårt, och ibland omöjligt. För oss är det omöjligt. Alla gamla hus är ofta om- och tillbyggda många ggr. Det ligger lager på lager, och tyvärr ofta med perfekta luftspalter för gnagare. Dock är det det enda effektiva sättet att hålla dem ute. Fällor och gift är ett Sisyfus-arbete, som dessutom endast minskar förstörelsen en aning, men den tar inte bort den på långa
Oldboy: Kan du inte bara skissa upp rummens/husets mått och utseende på vanligt papper, helst både från sidan och uppifrån? Bara att scanna eller fota och ladda upp. Jag har också väldigt svårt att riktigt förstå hur saker och ting hänger :D ihop.
bobman: Nockpannor ska vara spikade/skruvade med valmtätning under. Vindskivebeslagen har en droplist på utsidan som skyddar vindskivorna men det låter ju förnuftigt att lutningen borde vara mot pannorna. Vad tror du om glappet mellan vindskivebeslaget och pannorna då? Glappet är ~8cm som mest och vindskivorna är helt obehandlade så det känns lite oskyddat.
Arne999: Funderar på samma sak. Har du sänkt ner skenan både för utetrallen och innergolvet? Dvs att skenan står på stommen och inner och utegolvet kommer +27-27mm högre?
Snål-Jocke: Jag tror du skulle komma långt bara genom att spika på ett foder, av någon typ som är enhetlig med resten av rummet, sedan måla ihop helheten.
Mike_the_pip3: Tec7 klarar att tuben fryser utan att man får kasta den iaf :) De skriver såhär: Arbetstemperatur +5°C till +40°C (kan påföras i minusgrader, men vill då bara fungera som tätningsmassa och härdas fullt ut vid plusgrader)
camaro1969: [citat] gissar att hade man haft cc1200 på takstolarna så måste glesen vara av grövre dimension för att inte taket ska hänga ner?
L.H: I förra veckan upptäckte jag att det regnade in igen trots åtgärd 5. Nästa plan är nu att öppna upp blecket under dörren för att se hur det ser ut och fundera på nästa åtgärd. Det är direkt under dörren som regnet kommer in i gästrummet så det är inte så långsökt att tro att felet ligger här. Dock har man ju öppnat upp golvet tidigare men då kan man ha undlåtit att ta
skogstomten: Tex Festool har ju vinkeltillsats till sin skruvdragare. Använde en sån då centraldammsugarrören skulle genom 13st balkar med CC30. Gick förvånansvärt smidigt. Man måste dock också planera hur man får IN själva röret efteråt, + att det nyper fast rejält om hålen är tighta och inte sitter exakt i linje.
leby: Det ser ut som en äldre fastighet, gissar att en byggnadsingenjör vill titta på plats, kanske tom öppna och titta på vad den bärande väggen är gjord av. En vanlig dörröppning på 90cm i en bärande vägg där det finns plats att sätta en balk ovanför brukar normalt inte vara något problem men ingen vill ju chansa.. Certifierad firma har jag inte hört talas om i dessa sammanhang,
KnockOnWood: [citat] Nej, ingen takpapp över. Däremot en ånggenomsläpplig takduk under. För övrigt så brinner nog konventionell asfaltimpregnerad takpapp rätt bra också :) [citat] Tack, ja det är väldigt skönt att ha en varm och torr förrådsvind, fast vi egentligen bara har ett enplanshus. [citat] Vi har över 100 meter till närmaste boningshus, så vi är inte så oroliga för det :)
justusandersson: Nej. Det ena är ett dynamiskt och det andra ett statiskt fenomen. Nedböjning är resultatet av den samlade lasten på bjälklaget. Man utgår från en jämnt utbredd last när man räknar ut nedböjningen. Svikt är när en person går och ställer sig på det känsligaste stället, dvs utgör en punktlast. Sviktproblemen uppstår framför allt vid stora spännvidder.