Fontanot och Byggera som alla säljer följer inte BBR för 5 öre

men ändå säljs dessa av byggmax / k-rauta / bygghemma
ja det flesta som säljer trappor varför säljs dom ens när man inte får montera dessa i svenska hem

det står tydligt i BBR att

Öppningen mellan planstegen, för öppna trappor, får inte vara mer än 10 cm. Räcken och spaljéer skall utformas så att de inte är klättringsbara. Avståndet mellan ståndare i räcken får inte överstiga 10 cm.

och när man ringer dessa företag så tolkar dom BBR som att det står "bör" så det kan man skita i

men när man läser på så ska man tolka "bör" som "skall"

först och främst vill jag höra vad ni andra har för erfarenheter av detta

och sen om någon vet var man kan köpa en trappa som följer reglera med måttet 290 cm i höger L-form
helst med sättsteg så att man slipper öppningar större än 10 cm och med o klättrings bart räcke
och som har en brädd på ca 80 cm

mvh

Fredde

Vart har du läst att "bör ska tolkas som skall"?

Står det " bör" i BBR, så är det enbart en rekommendation.

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är ett sätt att uppfylla ett krav. Kan man göra det på ett annat sätt och visa att det är lika bra så är det också ok.

• Gilla
Sanun och 3 till
  • Laddar…
Fast vi har inga trapp poliser i sverige........I ett nybygge kanske man inte kan ha vad som helst men i övrigt får man och kan ha lianer om man vill.

• Gilla
Conorcccc och 3 till
  • Laddar…
J
S Stefan1972 skrev:
Fast vi har inga trapp poliser i sverige........I ett nybygge kanske man inte kan ha vad som helst men i övrigt får man och kan ha lianer om man vill.
Njae, jag har hört av Tarzan att lianerna måste sitta med max cc10 :-)

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
O
J Jocke Best skrev:
Njae, jag har hört av Tarzan att lianerna måste sitta med max cc10 :)
Typiskt tarzan å lian polis:)

K
Det brukar väl heta att kraven spelar roll först när det sker en skada.

När du ska ha försäkringspenagar för att du trampat igenom trappen och får sitta i rullstol resten av livet kan det bli surt att upptäcka att trappen inte var godkänd

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är lite skillnad när det gäller privata och offentliga miljöer. I offentliga miljöer skulle jag direkt säga att bör krav ska ses som skall krav. När det gäller hemma hos människors privatbostäder så är gränsdragningen kanske inte lika lätt. Som någon skriver kan ju ingen straffa dig om du installerar en lian istället för en trappa hemma. Och vid försäljning vidare till nästa köpare så är det knappast någon köpare som kan hävda dolt fel och sett fel mellan en lian och den där trappan som borde stått där.
Däremot så är det olämpligt och försäkringsbolag kan säkert säga att man får reducerade ersättningar om du skulle råka bryta benet pga din lian.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dom flesta lever inte som eremiter heller, utan man har folk hemma ibland.
Illa nog om jag eller min familj trillar från lianen. Men då får vi i någon mening skylla oss själva.
Inte ett jäkla dugg kul om det är en gästs barn som klättrar över ett räcke och bryter nacken.

Dom här BBR-anvisningarna är väl inte skrivna för att jävlas med folk utan för att vi ska kunna vara säkra hemma eller borta. Vad är det som känns så svårt med det?

• Gilla
Sanun och 2 till
  • Laddar…
Kolla med Snickarlaget. Jag var själv inne på att bygga en trapp men det var inte lönt. Skicka måtten så får du offert på en snygg godkänd trapp. (Om det rymms en vill säga!)

Min raka med vita vangar och eksteg, komplett med räcken mm kostade just över 50k.

BBR-anvisningarna finns där som en ansvarsgräns. Har en uppfyllt gällande byggregler kan försäkringsolag inte göra annat än att betala ut ersättning för eventuella skador, förutsatt att de är ersättningsbara.

Om någon byggt "fel" så kan ett eventuellt försäkringsbolag göra bedömningen att det är den som gjort fel som skall stå som ersättare för skadan. Skadar du dig själv kommer försäkringsbolag inte betala ut någon ersättning. Skadar du någon annan utgår ersättnings från ansvarsförsäkring. Saknas denna kommer föräkringsbolaget att betala ersättning för skada mot en stämning mot den som gjort fel.

T tbbo70 skrev:
det står tydligt i BBR att

Öppningen mellan planstegen, för öppna trappor, får inte vara mer än 10 cm.

mvh

Fredde
Jag tycker mer att det står tydligt
"Öppningar mellan plansteg i trappor bör vara högst 100 mm."

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Som upphandlare kan jag svara på detta. (när det kommer till offentliga miljöer) Ska det vara något skriver man ska. Skriver man bör ger man möjligheten till friare tolkning. När det gäller trappor så är ju anledningen till bör texter (utan att vara insatt i just trappor) att man vill ha en friare tolkning av produkten så att utformningen ska kunna se snygg ut. Det är ju bara att kolla på en generell produkt med mycket SKA. Den är aldrig visuellt snygg.

Just med trappor så är det oftast estetiken som styr idag, säkerheten kommer långt ner på skalan i många fall. Ett hem idag ska vara snyggt att se på, funktionaliteten har försvunnit helt i kravspecen.....

Föreskriften säger att trappor ramper mm ska utformas så att risken för barnolycksfall begränsas.

Då kraven på 100 mm öppning mellan plansteg är ett allmänt råd så kan man uppfylla detta på andra sätt som anses vara likvärdigt.

Att skita i ett bör krav kan man inte göra utan att hitta på en annan lösning som anses likvärdig. I detta fallet så känns det svårt att lösa på något annat sätt. Brr har klart uppgett att utrymmen större än 100mm så kan barn ta sig igenom.

Definition för allmänt råd.
allmänt råd anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla en bindande regel i lag, förordning eller föreskrift. Ett allmänt råd är en rekommendation där en metod eller lösning presenteras. Men om man väljer att inte göra på det sätt som anges i det allmänna rådet ska man kunna visa att de bindande reglerna ändå uppfylls.

Ett allmänt råd får myndigheter skriva utan att ha ett bemyndigande så länge det allmänna rådet ryms inom myndighetens verksamhetsområde. Ett allmänt råd kan skrivas direkt till en lag, förordning eller föreskrift.

• Gilla
Sanun och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.