Hej.
Håller på och renoverar hallen och vi kom fram till att vi ville byta klinkergolvet mot ny klinkers och parkett. Så vi bilade bort klinkersplattorna och klinkersfixet. Dock märkte jag att betongen var ganska porös på sina ställen och mejseln gick ibland igenom betongen på sina ställen. Ofta längs kanterna. När vi tog upp en spånskiva i golvet kunde man se gjutningen i genomskärning. Ska en gjutning se ut så här? Känns som att man har fuskat. Kan tillägga att vi har golvvärme i hallen som är vattenburen.
Här syns genomskärningen:
Här gick jag igenom betongen när jag bilade och golvvärmeröret syns:
Håller på och renoverar hallen och vi kom fram till att vi ville byta klinkergolvet mot ny klinkers och parkett. Så vi bilade bort klinkersplattorna och klinkersfixet. Dock märkte jag att betongen var ganska porös på sina ställen och mejseln gick ibland igenom betongen på sina ställen. Ofta längs kanterna. När vi tog upp en spånskiva i golvet kunde man se gjutningen i genomskärning. Ska en gjutning se ut så här? Känns som att man har fuskat. Kan tillägga att vi har golvvärme i hallen som är vattenburen.
Här syns genomskärningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här gick jag igenom betongen när jag bilade och golvvärmeröret syns:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack för alla svar. Då har jag lärt mig vad EPS är. Bjälklaget är lättbetong (tror jag) då vi har en källare.useless skrev:
Egentligen har jag inget problem utan jag ville mest veta varför man byggt som man gjorde. Var dock lite bekymrad över att golvvärmeslangen på vissa ställen låg 1 cm från ytan och jag var nära på att sätta bilningsmejlen i röret.
Tycker inte att det ser ut som EPS.
Bilar man i EPS så frigörs "frigolitkulor".
EPS är direkt olämpligt för att gjuta in golvvärmeslang i pga isoleringen.
Ser ut som någon som blandat nån egen variant av jordfuktig betong.
Bilar man i EPS så frigörs "frigolitkulor".
EPS är direkt olämpligt för att gjuta in golvvärmeslang i pga isoleringen.
Ser ut som någon som blandat nån egen variant av jordfuktig betong.
Klicka här för att svara