Jag ska bygga igen en ytterdörr men är lite osäker vilka lager man använda.
Huset är från 1963 och jag tror det är uppbyggt:
- Träfasad
- Läkt
- Mörkbrun skiva, asfaltboard?
- Glasullsisolering med silvrig sida närmast gips
- Gips

Den silvriga sidan på isoleringen antar jag är någon form av ångspärr?

Vad jag gissar på för att få det korrekt är att jag gör:
- Träfasad
- Läkt
- Asfaltboard
- Isolering
- Plastfoile
- Gips
Blir detta korrekt utfört?

Bästa svaret

Ingen plastfolie, kör med andra material.
Huset är med stor sannolikhet inte diffusionstätt, då skall du inte bygga med plast, risken för kondens är väldigt stor då på båda sidor om plasten.
Om du bygger diffusionstätt skall du ha utifrån räknat:
Fasadpanel, läkt, vindduk, isolering liggande horisontellt i ett lager, isolering stående vertikalt ett lager, plast, isolering igen på varm sida sedan osb eller plyfa, sist gips.

Mvh P-A

Det finns ingen risk för kondens mot plasten. Använd gärna plast.

Att ha dubbla lager isolering i olika riktningar är inte applicerbart om man ska bygga igen en dörr. Det har man för att minimera köldbryggor av reglarna. Det finns ingen fördel med att ha isolering innanför fuktspärren. Är väggens isolering tunnare än 150mm ska man definitivt inte ha det så. Anledningen till att man bygger så är att det funkar om man har mer isolering, och elektrikern förstör inte fuktspärren när elen installeras. Det finns ingen byggnadsfysik fördel med det, snarare tvärtom.

OSB eller plyfa behövs inte.

• Gilla
Raketfarfar och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen risk för kondens mot plasten. Använd gärna plast.

Att ha dubbla lager isolering i olika riktningar är inte applicerbart om man ska bygga igen en dörr. Det har man för att minimera köldbryggor av reglarna. Det finns ingen fördel med att ha isolering innanför fuktspärren. Är väggens isolering tunnare än 150mm ska man definitivt inte ha det så. Anledningen till att man bygger så är att det funkar om man har mer isolering, och elektrikern förstör inte fuktspärren när elen installeras. Det finns ingen byggnadsfysik fördel med det, snarare tvärtom.

OSB eller plyfa behövs inte.
Nu har vi olika erfarenheter om byggtekniska lösningar, att skriva som du gör ger dubbla budskap till frågeställaren.

Det finns regler att tillämpa, det finns ren logik, det finns rent utav rena dumheter att skriva.
Det du skriver är inte helt fel, inte heller nonsens, mer rent ogenomtänkt.
Ogenomtänkt i det avseende att man sätter ingen plast i ett hus som det inte finns plast i tidigare, det är en annan byggteknik.

Läser du så skrev jag hur man bygger diffusionstätt, jag gav en beskrivning av hur man gör.

Vitsen med osb eller plyfa bakom gipsen vet vi som bygger har den funktionen att man kan fästa saker på väggen, gipsen håller dåligt.

En dörröppning som isoleras bör enligt mig, enligt mig, karmen tas bort för att förebygga köldbryggor.

Att isolera på kall och varm sida om byggplast är inte för att våra elektriker är dåliga (du skrev inte att de är dåliga, men kan uppfattas som det), de klarar att låta bli att punktera diffusionstäta system om de är med från början, snickare är lite korkade, skyller gärna ifrån sig byggmissar på andra yrkesgrupper, jag vet!
Sedan är jag fullt medveten om att min text kan uppfattas som lite sur, ja, det är meningen, lite smisk på dig från mig så här på morgonkvisten.
Om du hade skickat in ditt förslag först så hade jag bara himlat lite med ögonen, inte skrivit ett annat, helt annorlunda förslag.

Mvh P-A

ps, ditt förslag är inte helt fel, bara plasten, det andra fungerar, men inte optimalt, men det går att göra så.
ds.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är klart drt bli dubbla budskap när du skriver fel. Ska jag då strunta i att svara för att TS bara ska få ett svar? Vi har tydligen väldigt olika syn på syftet med forum.
Lösningen som TS föreslog kommer att funka utmärkt.

Håller med Pagno om plasten. Och jag håller väldigt sällan med Daniel 109. Eller i alla fall oftare med den han krigar mot.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Skulle då någon av er kunna motivera varför det skulle kunna bli kondens på ut respektive insida av fuktspärren?

D Daniel 109 skrev:
Det är klart drt bli dubbla budskap när du skriver fel. Ska jag då strunta i att svara för att TS bara ska få ett svar? Vi har tydligen väldigt olika syn på syftet med forum.
Lösningen som TS föreslog kommer att funka utmärkt.
Okej, höjer tonen och säger att du har helt fel, ingen plast!

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Risken är väl att det blir lite högre fuktbelastning runt kanten av det plastade området. Men det är ju frågan om 2 kvadratmeter av hela fasaden, så att det skulle vara någon risk i praktiken kan jag inte se.
Dock bör man ju hålla sig till den ursprungliga byggtekniken, så är det inte plast från början så ska man inte ha det sen heller. Oklart om folien kan räknas som diffspärr eller inte.

Pannor, jag saknar din motivering till hur det skulle kunna bli kondens mot fuktspärren.

D Daniel 109 skrev:
Skulle då någon av er kunna motivera varför det skulle kunna bli kondens på ut respektive insida av fuktspärren?
Orkar inte en gång till. Har haft lite uppehåll på forumet och när jag kommer tillbaka så är det fortfarande samma kommentarer från dig i alla trådar som rör diffussionsöppet/tätt och du verkar aldrig ta till dig argumenten. Titta tillbaka om du vill ha all input en gång till.

Menar du att fukten i huserats hållas nere genom genomsläppliga väggar?

D Daniel 109 skrev:
Pannor, jag saknar din motivering till hur det skulle kunna bli kondens mot fuktspärren.
Klart att du ska få en grundlig förklaring, ledsen att jag blir sur, men det känns som om du antingen inte vet och vill veta eller så är du bara jobbig.
Återkommer med förklaring efter mitt morgonkaffe, är lite trevligare då.

Mvh P-A

I så stor mån som möjligt ska man alltid använda samma samma byggnadstekniska lösningar som de redan befintliga. Har du plast i väggarna ska du använda plast, har du bara ångspärr ska det användas. Har du glasull fortsätt med det, är det cellulosa-baserad isolering kör vidare med det. Etc.

Gör man större förändringar kan man givetvis låta någon kika på att förändra materialval, men vid alla förändringar tillförs det nya riskmoment, använder du det befintliga har du samma utgångspunkt. Förutsatt att det inte är något fel på det befintliga (enstegstätad fasad eller plastade källarväggar till exempel) givetvis.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno: Jag vill gärna veta. Jag tar gärna till mig ny kunskap. Men hittills har ingen presenterat en vettig motivering.

Anders: Visst bygger man som resten är man ju säker på att det nya blir lika bra. Varken bättre eller sämre. Gör man på något annat sätt måste man veta vad man gör. Men det är inte samma sak som att alternativa lösningar är sämre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.