Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Lite mer utförlig förklaring av vad du tänker göra. Och gärna en bild som beskriver situationen hade hjälpt för att spåna fram en bra lösning
Gissar jag rätt att du tänker lägga:
Alternativ 1: Höjd 70, bredd 45
Alternativ 2: Höjd 45, bredd 145
Gissar jag rätt att du tänker lägga:
Alternativ 1: Höjd 70, bredd 45
Alternativ 2: Höjd 45, bredd 145
Rent matematiskt skulle stående 70x45 bli marginellt styvare. I verkligheten har du större möjligheter att fästa 145orna och påverkan från deformationer blir mindre.
Det är ju en rätt stor prisskillnad mellan alternativen också
Det är ju en rätt stor prisskillnad mellan alternativen också
45x70 är nog hårfint att det blir lite mycket nedböjning på sina ställen, *gissar* jag.
Du vill inte överväga att sätta reglarna parallellt utanpå stockarna?
Alternativt skulle man kunna tänka sig 45x95 som sannolikt blir styvt nog och jacka ur för stockarna så att det bygger mindre på höjden.
Man kan även överväga om man ska sätta cc-60 eller cc-30, det finns väl lite olika vägar att gå för att uppnå styvhet och avjämning utan att behöva bygga för mycket på höjden.
Du vill inte överväga att sätta reglarna parallellt utanpå stockarna?
Alternativt skulle man kunna tänka sig 45x95 som sannolikt blir styvt nog och jacka ur för stockarna så att det bygger mindre på höjden.
Man kan även överväga om man ska sätta cc-60 eller cc-30, det finns väl lite olika vägar att gå för att uppnå styvhet och avjämning utan att behöva bygga för mycket på höjden.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
45x70 blir nog bra för det där ändamålet. Det kommer inte att bli någon nedböjning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Du kan säkert köra dubbla skruvlimmade golvspånskivor också om du vill få ner bygghöjden
Klicka här för att svara