Det som styr kondens är den relativa luftfuktigheten och den kallaste ytan i ett rum. Om den kalla ytan är så sval att den relativa luftfuktigheten går över 100% där. Då kondenserar vattnet ut tills luftfuktigheten är lägre än så. Enkelt.

Det fick jag lära mig i högstadiet i den gamla flumskolan på 70-talet som bemannades med smarta välutbildade statsanstälda adjunkter med verklig passion för sitt yrke (OT ironi:)). Lagen om den kalla väggen kallades det.

Om jag läst TS rätt så är det den gamla hat-isoleringen som man hittar i regelstommar från 40-50-60 talet. Den är så vidrig att hålla på med så jag har aldrig sett ett exempel på välgjord isolering med sådant.

Spikar han igen dörrhålet med modern och välgjord isolering så är det troligt att den ytan blir den bäst isolerade ytterväggen i huset. Således också den varmaste. Plast kan då inte rimligen utgöra en fara för kondens just där.

Sedan kan vi diskutera till leda om man tycker att det är lämpligt att kondensen sker på byggplast eller om man skall låta fukten difundera ut genom väggen och kondensera där solen inte skiner.

Oavsett var kondens bildas så tyder det på att det är förhöjd fuktighet i inomhusluften. Åtgärda det först så kanske det blir ytterligare ett exempel på varför ett hus utan plast är rätt. Eller ett bevis på varför plast är fantastiskt och oumbärligt.

Båda är så kallad anekdotisk evidens som inte bevisar ett skit innan man utrett vad som faktiskt har gått fel, eller rätt.

Mvh Findus

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gör man på något annat sätt måste man veta vad man gör
:crysmile::cool:

??

findus42 findus42 skrev:
Det som styr kondens är den relativa luftfuktigheten och den kallaste ytan i ett rum. Om den kalla ytan är så sval att den relativa luftfuktigheten går över 100% där. Då kondenserar vattnet ut tills luftfuktigheten är lägre än så. Enkelt.

Det fick jag lära mig i högstadiet i den gamla flumskolan på 70-talet som bemannades med smarta välutbildade statsanstälda adjunkter med verklig passion för sitt yrke (OT ironi:)). Lagen om den kalla väggen kallades det.

Om jag läst TS rätt så är det den gamla hat-isoleringen som man hittar i regelstommar från 40-50-60 talet. Den är så vidrig att hålla på med så jag har aldrig sett ett exempel på välgjord isolering med sådant.

Spikar han igen dörrhålet med modern och välgjord isolering så är det troligt att den ytan blir den bäst isolerade ytterväggen i huset. Således också den varmaste. Plast kan då inte rimligen utgöra en fara för kondens just där.

Sedan kan vi diskutera till leda om man tycker att det är lämpligt att kondensen sker på byggplast eller om man skall låta fukten difundera ut genom väggen och kondensera där solen inte skiner.

Oavsett var kondens bildas så tyder det på att det är förhöjd fuktighet i inomhusluften. Åtgärda det först så kanske det blir ytterligare ett exempel på varför ett hus utan plast är rätt. Eller ett bevis på varför plast är fantastiskt och oumbärligt.

Båda är så kallad anekdotisk evidens som inte bevisar ett skit innan man utrett vad som faktiskt har gått fel, eller rätt.

Mvh Findus
Helt riktigt, jag funderar fortfarande på hur jag skall formulera mitt svar på ett enkelt sätt.

Ur diffusionsynvinkel är det i normala fall, med fungerande ventilation inte viktigt om man använder sig av ångtäta eller genomsläppliga material.

Ur konvektionssynpunkt är det av stor vikt att konstruktionen är tät, då används vanligtvis plastfolie.

Om konstruktionen är otät och det är ett övertryck inomhus ökar risken markant för kondens, åtgärdas enklast med att skapa undertryck inomhus.

Det är oftast duktigare inomhus om inte någon avfuktning sker.
Filten kommer från att som innehåller fukt, tvätt, dusch, golvvärme med våta plagg, människor, djur, laga mat.....

Diffusion är en sakta process, vid täta eller genomsläppliga skikt sker en obefintlig diffusion (inte obefintlig vid porösa material)

Konvektionen transportering av fukt med luftströmmar.
Läcker varm fuktig luft ut i kall konstruktion kan kondens bildas.

Att förklara hela processen, vilka faktorer som inverkar och varför luftfuktighet strävar att utjämna sig kan ta lång tid.

Findus har haft bra skolgång, rätt spår, men fortfarande ingen "bra" lättförståelig förklaring.

Jag skall tänka vidare, kanske vi skall lämna ts åt sitt öde, jättefel bör det inte bli hur som helst.

P-A

Så långt håller jag med dig. Men jag såg inget spår av något som motiverar varför jag har fel.

Personligen gör jag allt för att undvika plast i hus. Det är ett kortlivat skört syntetiskt material som jag av princip inte vill ha omkring mig. Men, med det sagt, så är en totalt fukttät ångspärr i form av byggplast aldrig fel i ett åretruntuppvärmt hus. Det är dock inte alltid nödvändigt. Däremot är det nödvändigt att veta vad man gör om man inte använder byggplast som fuktspärr.

För TS så gör så som skissat, med byggplast som inre fuktspärr. Inget kan bli fel med det.
Jag skulle inte krångla till det med ett inre installationsskikt, eftersom det dels endast är en dörröppning, samt att det inte finns ngt installationsskit i resten av kåken/väggarna runtomkring.

Jag har själv byggt igen ett dörrhål i vår gamla skånelänga på detta sätt. (Ytterpanel, asfaboard, 20 cm glasull, byggplast, gips, innerpanel. Förmodligen den bäst isolerade delen av hela huset. Efter ca 15 år fortfarande inga problem som uppenbarat sig synligt på in- eller utsida.)

• Gilla
Tomas Tomplast Gustavsson
  • Laddar…
Det är just begreppet ”totalt tät” som är det avgörande för min del. Är det verkligen helt tätt så gör plasten ett bra jobb i de flesta förhållanden, dock kan det det vara högre ångtryck utefrån än innefrån ibland och då hade jag hellre sluppit den även om den var tät.

Men i gamla hus där man gör mindre och större ingrepp (och gamla kommer ju även de nya att bli) så tror jag att det är hopplöst att garantera den täthet över tid som behövs. Har sett flera fall där exempelvis en lampkrok har punkterat spärren och när undertaket plockas ned ligger det en vattenpöl uppe på plasten. Nya hus har bättre förutsättningar med installationsskikt så att ångspärren ligger skyddad så lite bättre där.

Givetsvis ska även diffusionsöppna konstruktioner ha en väl fungerande ventilation, det är inte så att all fukt plötsligt ska ventileras genom väggar och tak bara för att man inte har plast.

Min uppfattning är att plastens tillkomst bara beror på att man hittde på ett billigt isoleringsmaterial (mineralull) men som inte fungerar så bra om en del fukt ska transporteras genom väggen, så då behövdes ett skydd mot det.

En diffusionsöppen spärr ör ju lika öppen år båda hållen. Och efter som det nästan jämt är högre ångtryck inne då kommer den att släppa in bra mycket mer fukt i väggen än den släpper ut.

Visst kan man få problem om man har övertryck i huset och får hål i spärren. Men det är samma sak för en diffusionsöppen men konvektionstät duk. Möjligen kan lite mer torka ut inåt efter som det blir så hög fukthalt i väggen.

Dörren som jag nu har byggt igen var i en tillbyggnad som skilde sig lite byggtekniskt mot övriga huset. Där satt det plastfoile bakom gipsen bredvid karmen så nu blir det självklart plastfoile.
Men tack för alla svar!

Som tidigare nämnts, bygg som originalet!

Isolerskivan med "silvrig" yta var en produkt som fanns på 60-talet, aluminiumfolien var vida överlägsen plasten vi har i dag som diffusion spärr men var sämre ur hanterings synpunkt väldigt lätt att stöta mot och få en reva, därför övergavs produkten då man kunde tillverka diff-tät plastfolie.
Det är bara att sätta plast och tejpa mot al-folien för att få diff-tätt från insidan.

Då det är samma temperatur på båda sidor om folien kan där aldrig bli fuktpåslag.
Den enda gången i teorin det kan blir fukt, är om du har luftkondis = mycket kallare inne än ute och bor i fuktigt klimat i Florida, då skall du ha diff-spärren närmast ytterpanelen. Men här i Norden har vi varmare inne än ute.
I medelhavsklimat har man inte diff-spärr då det är fifti-fifti viken sida som är kallast under dygnet.
Fukt vandrar alltid mot kallare omgivning och fälls ut som vatten när det når daggpunkten.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
För få lite perspektiv i denna infekterade debatt:
Det gällde att sätta igen ett dörrhål.
Som ni vet så har de allra flesta (kvalitets)dörrar en al-plåt innanför det inre eller båda ytskikten.
Varför skulle det vara katastof att ersätta dörrens al-plåt med en plastfolie?

Ingen i tråden verkar ha skrivit VARFÖR man har plast i moderna hus. Det är för att man har mycket tjockare isolering än förr, vilket innebär att man flyttar kondensationspunkten längre in i väggen. Den fuktiga luft som alltid läcker ut i väggen inifrån i viss mån (oavsett ventilation) riskerar därför att kondensera djupt inne i väggen och orsaka fuktproblem på sikt. I äldre hus med tunn isolering har väggen högre temperatur ända ut till fasaden, vilket ger mindre risk för kondensation. Och eftersom den är tunn kan den torka ut ordentligt under sommarhalvåret.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Ingen i tråden verkar ha skrivit VARFÖR man har plast i moderna hus. Det är för att man har mycket tjockare isolering än förr, vilket innebär att man flyttar kondensationspunkten längre in i väggen. Den fuktiga luft som alltid läcker ut i väggen inifrån i viss mån (oavsett ventilation) riskerar därför att kondensera djupt inne i väggen och orsaka fuktproblem på sikt. I äldre hus med tunn isolering har väggen högre temperatur ända ut till fasaden, vilket ger mindre risk för kondensation. Och eftersom den är tunn kan den torka ut ordentligt under sommarhalvåret.
Ja eller i kombination med att man väljer isoleringsmaterial som inte kan hantera fukt så bra. Även med modern isoleringsförmåga så kan man ju i kombination med hygroskopiska material bygga diffusionsöppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.