Baskavoda: Ja precis, den låg på råsponten mellan reglarna i vindsbjälklaget under ett lager torv. Men då ser jag till att skaffa vindduk. Tack för tipset.
tobbbias: Jag har lättbetongväggar hemma och kör nästan uteslutande med spikplugg vilket fungerar väldigt bra hos mig. Så bra så jag kommer aldrig köra med något annat. Jag varierar bara dimension på spikpluggen beroende på om det är hatthängare/TV-väggfäste/möbler osv som ska fästas in. Dock när jag byggde upp några nya väggar i källaren använde jag expanderbult i betongbjälklagen.
Stefan N: Spikpistol med 63mm blir bra, går mycket snabbare än att skruva med.
Daniel 109: Ja det funkar. Tänk lite på var du sätter skruvarna bara.
afSchinken: [citat] Okej, det var det jag misstänkte att den släpper igenom en del fukt. Jag tänkte att luftspalten kanske kunde räcka för att torka ut en lite fuktig isolering men bara dumt att chansa. Då tror jag att jag avvaktar in panelen så kan jag ändå göra klart innan våren :)
Ljus: Tror som någon redan svarat i din förra tråd att du inte hittar någon färdig produkt för detta. Det närmaste du kommer är doslock eller bordsgenomföringar.
PO2: Hej, Intressant. Jag har ett liknande problem. Men vad jag kan se fick du inte något svar här? Hur gjorde du? Du avväxlade tillfälligt från insidan och bytte ut det som behövdes av den ruttna syllen gissar jag? Av bilden framgår inte om det övre bjälklaget vilar direkt på plankväggen eller på ett hammarband? På liknade hus kan det ibland finnas järnbeslag i hörnen hittade du något
snoddas2: [citat] Jag målade vår furutrappa med fabrikslimmad plastmatta, bara tvättade av och målade med ett lager golvfärg från nordsjö, men den täckte uselt, så vi körde vanlig snickerifärg från byggmax sen. Vi lade trappstegsmattor, men vet inte om det var nödvändigt, färgen tycks sitta lika bra på plastmattan som trädelarna. Har hållt bra 5år nu.
huggan: Vill du göra jobbet så sparar du ju plats, skillnader i u-värde (som mäter hur bra isolerat det är) blir försumbart i sammanhanget.
justusandersson: [citat] Ja. Exakt hur man gör beror på detaljutformningen av mötet yttervägg-bjälklag-källarvägg och i vilken ordning delarna byggs.
justusandersson: Det är tyvärr för dålig kvalitet på dina bilder för att man skall kunna säga något säkert. Försök att få ritningarna inskannade när de ligger plant. Det enda man kan säga med säkerhet är att med de måtten och flera våningsplan måste det finnas bärande innerväggar.
Andreas_kalmar: Fukten blir du inte av med utan att bygga ett riktigt hus vad du kan göra är ju att bygga luftigt dvs så att du kan hänga täcken och sånt fritt läder typ sadlar och träns klarar sej ju om dom är välsmorda bara allt får torka riktigt
likblek: [citat] Har en del spånskivor på 20mm och plywoodskivor på 15 mm. Duger de som botten (formella) på formen om man skyddar dem från väta? Hur tätt bör det vara mellan bockryggarna? fungerar cc 600 eller behöver det vara tätare? Extremt svårt att uppskatta hur mycket tryck det blir och vad som krävs för att hålla emot. Bilden visar en del av konstruktionen med cc 35-45.
bossespecial: Ok, det bästa är nog att kolla med konstruktören :)
Andreas Lundgren: Nä, materialet i taket gör kanske varken till eller från...
MångaFrågor: Kan man bygga en plattform under dörren, som "sticker ut" på sidan åt höger (över staketet), och sätta en trappa längs den väggen (bort mot den röda väggen längst bort i bild)? Hur svårt är det? (Realistiskt nu, jag är inte och kommer aldrig att bli hantverkare.) Kan - eller bör - man då fästa trappan/inre vangen i väggen? Hur i så fall? Vad behöver man för att göra
nikasp: Jag tycker att det fasen borde att gå att lösa med någon form av vibrationsdämpare. Jag led av ljud från kompressorn i vår luftvärmepump och bytte vibrationsdämpare och skillnaden blev enorm. Faktiskt så låter vår nya luftvärmepump, också Nibe, mer än den gamla så jag ska gå loss med dämpmattor m.m. där också.
Marive: Kolla pris på kerto-balk, inte lika snygga som limträ men billigare och högre hållfasthet.
AG A: [citat] Hoppas för allt i världen att detta inte var en seriös fråga. Jag blir i det närmaste skrämd över människors oförmåga till självständigt tänkande. Särskilt kring rådande hysteri om asbest.
eppeee: [citat] Det är falsad plåt. Vi har precis fått ett nytt då det tidigare läckte på div ställen. Därav vattenskadan. Nu har de pappat under plåten, innan låg plåten direkt på brädorna. Blir det skillnad på klimat iom nya taket? Det var falsa även innan.
mattie_river: Jag återkommer med bild. Just nu hänger det sjok med plast på för att akta den fina kakel när jag slabbar med färg runt (jag vet, let fel ordning + att jag inte riktigt hunnit göra klart...) :) Tänkte jag skulle få upp nån slags platsbyggd hatthylla också.
SkogsKajsa: [citat] Fast äggkläckning och larver för behöva fuktig miljö för att fungera? Detta är dessutom vinter nummer två efter ytterligare isolering.
grongolingen: [citat] Tack för svar! Många bra frågor som jag inte har koll på, men jag jagar rätt personer kommande vecka.
pacman42: Inte fanns det särskilt mycket just nu, men navigeringen verkar bättre än hos Bauhaus i alla fall...
mexitegel: Jo, visst ska studenter få hjälp - men som student är det idag väldigt viktigt att vara källkritisk. Jag skulle ju till exempel kunna påstå att fahlis har fel eftersom jag vet att kolhalten är mellan 0,4-0,7%....
norrbottenssnickaren: Mitt tips för montage av innerdörrar är att fäst gångjärnssidan av karmen och sedan montera tillbaka dörren och montera andra sidan av karmen efter dörren. Det tycker jag ger bäst och snabbast resultat.