S
sune73: Eller strunta i gipsen där du skall ha laminatet. Lägg laminatgolvet direkt på plåtarna. Så gjorde jag utom i badrummet.
8 svar · 22,7k läst
J
justusandersson: Som Bernieberg säger, det beror helt och hållet på hur hålet hamnar.
13 svar · 7,4k läst
·
Q
Qwerty952: [citat] Jag har aldrig sett själv men fått förklarat att det är platta sen sand sen ligger frigolit . Jag får se vad som behöver göras när jag river upp allt. Tror att jag inte ens behöver flytta kaminen utan bara lyfta och skruva bort de justerbara fötterna. Jag skall påbörja detta i början nästa år, håller på och fräschar upp trappan nu. Målar den vit och ny matta, så har
9 svar · 2,7k läst
·
Husplaner
Husplaner: Hej Stonegrove, Jag har byggt en klassisk vedeldad pizzaugn med skorsten. En bottenplatta i betong utgör grunden för denna ugn. Ugnen murades upp med eldfast bruk, isolerade vermikulit och därefter putsades utsida med eldfast bruk. [bild] Här är en länk med instruktioner och bilder.http://husplaner.se/vedeldad-pizzaugn/ En vedugn är en säker stämningshöjare med hög mysfaktor. Jag
1 svar · 13,1k läst
·
M
mefi: [citat] Ja precis, ett järn låg parallellt med det som ligger kvar underst, ganska långt ut. Det var släta järn. Några av de som kom ut vinkelrätt mot hålet var böjda till en ögla och hade lite större diameter..
40 svar · 13,0k läst
·
J
justusandersson: Om vindsbjälklaget inte har något golv, är det kanske lättare att undersöka förhållandena därifrån. Framför allt hur det ser ut kring murstocken. Jag är ingen anhängare av metoden att såga först och kolla sedan.
9 svar · 2,2k läst
hscn
hscn: Har ingen aning om vad VT står för men det verkar ju som tätningslisten ska vara 5x10 mm. Går minst lika bra med vanligt borr men storlekar över 13 mm brukar vara dyra. Vid större håltagning där det inte är så viktigt med exakt mått duger koniskt borr.
7 svar · 1,7k läst
L
Liteavvarje: Skummet trycker inte sönder några rör , däremot kan det öka i volym rätt bra så om man är ovan så kör på lite i taget runt röret på uppsidan om blindbotten , röret kommer att sitta fast i blindbotten efter skummning Finns tuber på större varuhusen att köpa , det inte för att limma så det räcker med det billigaste
3 svar · 1,6k läst
T
Tommynorskens: Jag jobabr på en bygghandel som säljer de här skivorna och har till dags dato aldrig haft någon som har haft problem med att de luktat, jag säger inte att det aldrig gjort det för det är inte alla som säger ifrån. Men då jag har många Byggare som köper av oss så är jag ganska säker att de skulle sagt till oss om det varit ett problem. Angående fukt/mögel så känns det som att
18 svar · 31,9k läst
·
K
KjellTimell: Har sett att det finns putsskenor till gipsputs för inomhusbruk. Enligt anvisningarna låter man dessa bli begravna i putsen. Fungerar dessa till vanlig puts såsom kalkputs, C-puts vi användning inomhus också? Eller måste man riva bort listerna för att dessa brukstyper krymper eller har lättare att spricka om dom får en avskiljare mellan "våderna"?
0 svar · 2,3k läst
M
MagHam: [citat] Göra sig 4 st listbitar som mall: Två ytterhörn och två innerhörn som är exakt 200 mm från sågkant till slutet på biten. Håll upp dom i ett hörn och rita på väggen. Andra hörnet och markera på väggen. Avståndet mellan markeringarna + 200 + 200 mm. Använd sen bitarna igen när du lägger upp den långa listen i gersågen så att du inte får kortslutning i skallen vilken
4 svar · 2,5k läst
MDIST
MDIST: Verkar som putsen endast är 2 cm, sedan ihåligt tegel. Så en 6x80 plugg blir det.
4 svar · 5,6k läst
B
Bjaris: [citat] Stort tack! Verkar även som att man helt enkelt kan skruva ut skruven och sedan bara dra ut pluggen. Ska testa det först och sedan ditt knep.
2 svar · 1,7k läst
PNO
PNO: På skrotcentralen i Uppsala så gick det i alla fall härom året att dra på sig en varselväst och gå ut och leta och sedan gå in och väga och betala. Tyvärr så brukar allt där vara väldigt buckligt och sönderbrutet. Man ska ha tur att hitta något användbart innan de tryckt ihop högarna med maskin. Sedan är det ju bara att läsa småannonserna i alla lokala annonsblad, och söka
1 svar · 1,2k läst
F
fsn: [citat] Har också svårt att se nåt problem att göra en bänkskiva utan flyt. Jag har en flaska flyt (1 liter) och jag fick mycket riktigt tag i den via en betongstation och det var i princip en almosa från en snäll betongentreprenör när jag hade problem med en gjutning. När jag hämtade det så talade dom om att det är inget dom lämnar ut till privatister (och att jag inte skulle
7 svar · 2,8k läst
L
Lärospånet: [citat] Aha ja det var ju en annan femma!
5 svar · 4,0k läst
putte22
putte22: Hur mkt skiljer det sida till sida då?
16 svar · 14,0k läst
·
Peter2400
Peter2400: Om det är en högblank yta, så hade jag polerat ytan med roterande maskin och rubbing för bil/båt. Men varför låter du inte firman som gjort skadan åtgärda den?
7 svar · 3,4k läst
·
J
justusandersson: För att bedöma om detta är möjligt behöver man se en sektionsritning (med huvudmått) för hela huset. Dessutom behövs uppgifter om snölastzon, yttertakets konstruktion (inkl takstolarnas dimensioner) samt konstruktionen av vindsvåningens bjälklag (golvbjälkarnas dimensioner och c/c avstånd). Några bättre detaljfoton på stödbenens infästningar upptill och nertill är heller inte
1 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: Jag skulle nog välja furuplywood för bästa resultat, inte minst med tanke på den efterföljande målningen. I andra hand MDF. Med hjälp av en överhandsfräs kan man relativt enkelt själv åstadkomma den önskade falsen. Man kan också gå till ett lokalt specialsnickeri och be dem göra fräsningen med önskad dimension.
21 svar · 2,9k läst
C
Challe777: Ja, någonting sånt ja, men just det där gick inte att justera så som jag vill ha det tyvärr Ska ska sätta en lins framför min hemmabio projektor, men vill kunna justera höjden, för annars kan bilden hamna fel
2 svar · 762 läst
M
mannen74: [citat] Jag har ingen ångspärr i mitt tak. Har visserligen ett putsat tak sen reglat och sen gips på det. Har varit i många år hade ingen som helst problem med mögel eller sporer. När jag rev ner det gammla taket.
18 svar · 8,6k läst
S
scim: Jag limmade gips mot murstocken när vi renoverade sovrummet. Satte skivorna i press med några reglar mot väggen mittemot, och det sitter då kvar än några år senare.
2 svar · 2,2k läst
·
M
MartinClaesson: [citat] Nej givetvis. Det handlar om att motverka så mycket det går. Spricker det om något år får jag väl göra om det. Mvh
5 svar · 3,5k läst
P-plats
P-plats: Min erfarenhet är att Silikatfärg fäster på i princip allt så där har du nog minsta problemet. För att väggen ska kunna andas så spelar det ingen roll vad du målar med om du har ett tätt lager under så du måste veta vad väggen är målad med idag. Själv så fräste jag bort det yttersta lagret av putsen och putsade om upp över marknivå på utsidan.
1 svar · 2,0k läst
·
Z
Zynvinkeln: Väcker liv i denna gamla tråd. Någon som vet någon butik i norra stockholm som säljer gummiexpander (rawl nuts)? Hittar dem bara på Ahlsells.
21 svar · 50,8k läst
A
Anonymiserad 156538: Jag hade kört enligt Peter2400 förslag, blir snyggast. M6 låter lite klent, jag hade satsat på M8.
15 svar · 8,8k läst
·
K
Kane: [citat] Undrar hur det ser ut nu efter 10 år om inget gjorts?
14 svar · 43,8k läst
·
M
Micc: Kanoners - tack än en gång!
4 svar · 5,9k läst
S
smurfen72: Då lär det hålla bra med 45 mm golvvirke.
25 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.