Tänkte fixa upp en källarvägg i en odränerad källare. Mest på grund av allt puts som har lossnat längst ner på väggen. Sen måla över med silikatfärg antar jag. Eftersom att det är en källarvägg så är de ju inte bara att slänga på vilket spackel och vilken färg som helst så jag har lite frågor:
Jag är osäker på vad väggen är målad med nu, finns det sätt att ta reda på vad det är för färg?
Väggen är putsad med någon typ av kalkputs, osäker på om det är vanlig kalkputs eller om det är kalkcementputs. Med träullit under. Vad bör jag använda för puts/spackel? Just nu tänker jag på tre alternativ:
Dana lim filler 611 http://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/spackelmassor/filler-inomhus-611/
Husfix
Kalkputs
Vilket skulle ni rekommendera för detta? Yttligare tips uppskattas också!
Jag är osäker på vad väggen är målad med nu, finns det sätt att ta reda på vad det är för färg?
Väggen är putsad med någon typ av kalkputs, osäker på om det är vanlig kalkputs eller om det är kalkcementputs. Med träullit under. Vad bör jag använda för puts/spackel? Just nu tänker jag på tre alternativ:
Dana lim filler 611 http://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/spackelmassor/filler-inomhus-611/
Husfix
Kalkputs
Vilket skulle ni rekommendera för detta? Yttligare tips uppskattas också!
Ja de var löst där jag har skrapat bort som syns på bilden. Men även på andra ställen så låter det lite ihåligt när man knackar. Det som jag har skrapat bort som syns på bilden verkar dock vara något som har strukits på i efterhand som något slags spackel/gips.L Liteavvarje skrev:
Ja det är ett ganska gammalt hus, 40-talet skulle jag tippa på.
Kan vara en gammal skada som reparerats , den sitter vid trappan , ett ställe som är lite utsatt .
det med bom som du säger kan vara lite svårt att höra , då det är träullsskiva på väggen , dom är inte stumma utan ekar lite
Som du säger , med all puts som ramlat i nederkant väggen/arna , är det på fler ställen , du säger även odränerad grund , kan det vara någon fukt utifrån som gör att det släpper
Tolkar det som att det träullsskivor runt ytterväggarna , ( gjordes så förr ) inhet ovanligt att det kan fukta i nederdel av grundmur , det kryper under väggen utifrån
det med bom som du säger kan vara lite svårt att höra , då det är träullsskiva på väggen , dom är inte stumma utan ekar lite
Som du säger , med all puts som ramlat i nederkant väggen/arna , är det på fler ställen , du säger även odränerad grund , kan det vara någon fukt utifrån som gör att det släpper
Tolkar det som att det träullsskivor runt ytterväggarna , ( gjordes så förr ) inhet ovanligt att det kan fukta i nederdel av grundmur , det kryper under väggen utifrån
Ja det är förmodligen något som har reparerats förut. Det såg annorlunda ut i strukturen emot resten av väggen. Men frågan är vad jag ska använda för att reparera. Som jag skrev i första inlägget så känns de tre alternativen bäst. Vad tror du?L Liteavvarje skrev:Kan vara en gammal skada som reparerats , den sitter vid trappan , ett ställe som är lite utsatt .
Klicka här för att svara