janwide
Har en villa med hel källare byggt 1960. Vi har vattenburen värme men jag vet inte om rören är gjutna i golvet / källartaket. Ska sätta upp lite skenor i taket i källaren och undrar om jag riskerar att borra hål i rören om de är ingjutna i taket. Källaren är alltså murad med lättbetongblock och källartaket är gjutet.
Så därför har jag två frågor omkring detta.
1) Brukade man gjuta in värmerören i betongen på sextitalet eller ligger de i golvbjälklaget över betongen?
2) Om rören är ingjutna. Hur djupt törs jag borra utan att riskera att punktera dom?

Möjlighet att låna värmekamera så kanske du kan se var de är förlagda?

• Gilla
janwide
  • Laddar…
De brukar inte vara ingjutna, men man vet aldrig.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
L
Tydligen så syns inga rör i källartaket och det är betong , du kan se om rören från pannan går
in i taket . Normalt följer dom yttervägg , kanske 10 cm ut inte härs och tvärs .-
Då går nog avloppen rakt igenom valvet ner i källaren
Var i taket ska du sätta skenorna , i valvet finns även el-rör som ligger ca 10 cm från underkant
mellan lampan i taket och fram till strömbrytaren , rakaste vägen , diagonalt

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Värmepannan sitter mitt i huset. Rören till varm och kallvatten går upp bredvid avloppstammen så de är jag inte orolig för. Rören för värmesystemet går rakt upp i taket mitt i huset bredvid pannan. Det måste alltså gå rakt över taket för att komma ut till vägarna där elementen sitter.
Elkablarna är ju nästa problem. Borrade i en sådan för många år sedan när jag satte upp en krok till en lampa! Det röret satt inte mer än ett par centimeter in i betongen. I den del av källaren där jag nu tänkte borra sitter det dock bara en taklampa och jag vet vilken dosa den går till. Så det ska nog lösa sig.
Det är värre med värmerören med andra ord.

Hyr eller låna en värmekamera. Det är enda sättet att vara någorlunda säker på att inte borra i ett värmerör. Å andra sidan så är det väl golvvärmerör för övervåningen och inte takvärme så de borde ligga i övre delen av gjutningen. Men utan kamera kan man inte vara säker. Har själv borrat i takvärmerör en gång. Hade önskat att kunden berättat att de hade vattenburen takvärme innan det började rinna svart pannvatten:cry:.
Det är inte en jättevanlig lösning och det var första gången jag hörde talas om det:mad:

janwide
Ljus Ljus skrev:
Hyr eller låna en värmekamera. Det är enda sättet att vara någorlunda säker på att inte borra i ett värmerör. Å andra sidan så är det väl golvvärmerör för övervåningen och inte takvärme så de borde ligga i övre delen av gjutningen. Men utan kamera kan man inte vara säker. Har själv borrat i takvärmerör en gång. Hade önskat att kunden berättat att de hade vattenburen takvärme innan det började rinna svart pannvatten:cry:.
Det är inte en jättevanlig lösning och det var första gången jag hörde talas om det:mad:
Tack för tips och synpunkter. Jag har vattenburen värme med element, inte golvvärme. Värmekamera verkar säkrast men dyrt att hyra. Samtidigt är det ju inte gratis att laga trasiga rör!

Det finns ju bra värmekameror som tillbehör till mobiltelefonen, kostar en del men inte ruinerande.

Sorry då missförstod jag och svamlade loss om ingjuta golvvämerör:oops:
Men det positiva är att oddsen för borrträff i värmerör minskat radikalt.
Har för mig att flir one eller något liknande namn är ett telefontillbehör. Kanske inte så kostsamt?

Edit
Tvåa på mobiltillbehör.

janwide
Ljus Ljus skrev:
Sorry då missförstod jag och svamlade loss om ingjuta golvvämerör:oops:
Men det positiva är att oddsen för borrträff i värmerör minskat radikalt.
Har för mig att flir one eller något liknande namn är ett telefontillbehör. Kanske inte så kostsamt?

Edit
Tvåa på mobiltillbehör.
Off topic så var ju takvärme en strålande innovation när det begav sig :)

Jo jag gick på ett dagis på sent 60tal med takvärme. Det var barnsäkert och bra. Inga radiatorer att bränna sig på eller vassa kanter.
Nackdelen var att personalen mer eller mindre storknade av värmestrålning i huvudhöjd medans vi barn frös på golvnivå under vintrarna:crysmile:

• Gilla
janwide
  • Laddar…
I vårat hus så är vattenrören ingjutna i taket i källaren. Så chansa inte.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.