K
Keld: Om du har laser, rita upp en referenslinje eller punkter i alla rum, kanske maskeringstejp på väggen. Lite meck men sen har du färdigt mått o slipper hålla på med lasern hela tiden. Sen jobba med ett långpass.
3 svar · 1,8k läst
·
BigR
BigR: Kör på mjölkpapp du. Det gör jag också och hållbarheten överträffar behoven vid den typen av hemrenovering.
18 svar · 8,2k läst
Q
qvintus4: som jag misstänkte sätta reglar lagom mått
2 svar · 1,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Att riva en sådan vägg kräver sin man. Jag skulle ta upp en dörröppning i en sådan vägg, ungefär samma årsmodell. Det kändes som dom hade spik-VM i mitt hus vid byggtiden. Fundera flera gångar. Öppna planlösningar är överreklamerade. Buller och matos breder ut sig ohämmade.
10 svar · 4,4k läst
R
RapidSledge: Två lister som du lägger omlott, skjut ut o markera.
2 svar · 3,3k läst
·
Z
zeveta: En större vinkelslip löser nog problemet, tänk dock på att det är lätt att bränna sönder en diamantklinga om det är eldfast tegel man kör i.
2 svar · 6,0k läst
Björn Melander
Björn Melander: Den konstruktion som justusandersson beskriver är en effektiv lösning. Du kan dock förbättra luftljudsisoleringen genom att limma gips ovanpå takpanelen (1-2 lag) samt täta med mjukfog så det blir helt lufttätt. Isoleringen ska inte komprimeras. Ovansida bjälklag gör du likadant fast med golvgips om konstruktionshöjden tillåter.
3 svar · 5,4k läst
·
D
Draven: [citat] Nu ska jag börja med taket, och det är väl cc120 som gäller för takreglarna 45x220 ?
8 svar · 6,0k läst
·
N
norfre: Ja, problemet är ju att det uppstår en glipa mellan plattan och leca-väggen när de påreglade väggarna tas bort. Jag har tänkt att antingen kan denna glipa fyllas med betong, eller så murar man upp en ny innervägg med leca inanför den befintliga leca-väggen. Jag vet inte vad som blir bäst? Utvändigt isolerar jag med isodrän/pordrän när jag ända ska gräva i trädgården senare i
19 svar · 5,5k läst
·
J
Johan E Henricson: Svårt att förklara kanske men såhär blir det. Så glaspartier tillkommer i öppningarna och det är de inbyggda väggarna jag pratar om.
3 svar · 2,5k läst
·
Miinoo
Miinoo: Hej! vevar liv i denna tråden igen med tanke på att vi nu köpt till att göra just detta men med en enklare lösning. har egentligen allt material, har satt dörrarna på den väggen som vi vill ha det på och känner att vi klarar av att den sticker ut 10cm ut i dörröppningen (dörröppningen är bredare än vanligt iaf). Nu är dock min fråga, hur sätter jag ihop dörrarna på bästa
19 svar · 16,6k läst
·
R
rävlyan: Något vattenpåslag som rinner utmed stolpen ner , kolla dom andra med , de stöttar taket färgen kanske håller ihop det .så det inte syns Och se om du kan täta till med övermålbar tätningsmadel
1 svar · 1,5k läst
·
Sutterängvillan
Sutterängvillan: [citat] Jag vill gärna ta del av dina erfarenheter om bo-yta miljö i källaren :)
8 svar · 12,3k läst
·
nikasp
nikasp: Trådlyft: Snyggt! Jag ska göra ett liknande rakt räcke kommande dagar och undrar vad du har för dimensioner? Rudis på ”finsnickeri” och undrar också vad virket kallas eller är det bas vanligt regelvirke? Äh, ser att Johannes inte varit online sedan januari 2016 så jag tar gärna svar från andra angående virke och lämpliga dimensioner. [citat]
17 svar · 46,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Använd isåfall betongspackel, Ardex A46 som jag tipsade om tidigare. Det brinner på typ 15 minuter och du kan slipa det dagen efter. Men det är ett hästjobb att slipa om du inte får spacklingen bra, och det är våtslipning med allt slabb det innebär som gäller. Om du har varmt (upp mot 25 grader) i lägenheten så måste du ändå vänta tills det är svalare då det annars brinner
115 svar · 39,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja, det är ingen rolig historia på det underlaget. Blästra kan nog va det lättaste.
3 svar · 7,1k läst
·
J
justusandersson: Vid 1960-talets början var tryckimpregnering ingen allmänt förekommande metod. Jag tror inte att dina balkongbjälkar är behandlade på det sättet. Däremot har man säkert använt någon form av rötskyddande behandling, typ Cuprinol, som man strukit på. Bjälkarna har klarat sig av andra orsaker: mycket bra virke från början, välgjord plåtinklädning (koppar) närmast fasaden och
1 svar · 2,5k läst
·
roger2011
roger2011: Det blir ett rum på 40 kvm och tänkte lägga tre slingor i det, borde väl funka.
4 svar · 3,7k läst
H
Higgsino: En sträva i varje hörn (ca 1+1.5m långa)
2 svar · 1,4k läst
Isakare
Isakare: Bekanta bytte fasaden nu i år 2018, masoniten den nya fasaden ersätter är från 1955, alltså 63 år gammal !!
2 svar · 4,0k läst
K
kia2: Tack för hjälpen alla - jag löste det tillfälligt med att dela repet och göra pålstek.
18 svar · 21,6k läst
·
Larsa
Larsa: Bila bort och gör nytt. Kommer var mer jobba att försöka spara.
1 svar · 1,1k läst
·
F
fredrik.johansson: Går ju att räkna ut exakt men jag har inga sådana tabeller, men känslan säger att 4 såna skruvar och 150 kg vikt måste vara ordentligt överdimensionerat. Jag skulle inte vara förvånad om det håller för femdubbla vikten. De är alldeles för långa, men visst går det att använda dem, men den som en dag skruvar ur dem kommer att fundera på vad ”tidigare ägaren” höll på med...
3 svar · 8,9k läst
·
H
henrikbergman86: Jag har fått bra svar:) nu vet jag hur jag ska göra. Tack
7 svar · 7,1k läst
·
3
3iRadhus: Hej, Vi har precis införskaffat oss ett radhus där källaren på sina 40 kvm utgör goda möjligheter till boyta. Idag finns det: • Ett större rum där tidigare ägaren hade biorum • toalett av äldre sort • ”snickerboa” • skrubb under trappan Generellt är det vitmålat betonggolv och väggar men luften är bra och det luktar som det ska. Luftavfuktare finns och behöver inte
0 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: Om största måttet är 180 cm räcker det med 45x145 C 24 i framkant. Vill du 110 cm avstånd mellan takbjälkarna går det bra om dessa också är 45x145 C 24 och om du lägger bärläkt som är 45x120 C 24 på c/c 60 cm. Vill du gå ner i dimension på bärläkten, måste takbjälkarna sitta tätare.
4 svar · 1,8k läst
·
R
rävlyan: Att dom inte vill ha ett tak som är öppet ovanför burken , där lågor kan gå runt förstår jag Men varför en plåtvägg mot burken , den kan ju inte brinna , kan du få fast ett vinkeljärn eller en bockad plåt på sidan upptill och fästa taket på undersidan av den så ska det nog gå , sätter du samtidigt en plåt som går ut ca 0,5 meter , som går ut ovan taket kan inga ev. lågor
1 svar · 2,0k läst
·
Mazen
Mazen: Fördelen med launaplywwod är att den har ett lim som gör den vatten och väderbeständig. Sväller inte om den blir blöt vilket vanliga plyfa och MDF ofta gör.
6 svar · 911 läst
E
etompau: [citat] Om underlaget är stabilt så är det nog inte hela världen att det blir märke av plattorna.
13 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.