39 080 läst ·
115 svar
39k läst
115 svar
Hur undvika att spår från armering syns vid gjutning?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har lyckats vända den nu. Inga spår av armering. Men däremot gillar jag inte det vitflammiga och alla hål. Antar att det vitflammiga försvinner om jag slipar. Men vad ska jag göra för blandning att fylla hålen med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bäst är troligen betongspackel, Ardex A46 (ca 400 pix för en säck), näst bäst är husfix, du kan också prova att blanda en slurry av bara cement och vatten.
Oavsett kommer du få en yta med färgskiftningar.
Vill inte strö salt i såren men med expanderbetong händer inte detta.
Oavsett kommer du få en yta med färgskiftningar.
Vill inte strö salt i såren men med expanderbetong händer inte detta.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Kan man använda Cement Express som slurry? https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag vibrerade aslänge, med borrhammare. Däremot var nog betongen för hård. Nått tips på hur man kan rädda denna skiva?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Fråga, kan man spackla på ett tunnt lager slurry och sedan försegla med lack utan att slipa bort hinnan av slurryn som torkat? Det blir nämligen snyggare eftersom det täcker dedär fula vita områdena. Dom kommer fram igen om jag slipar efter jag lagt på slurryn.
Hade jag varit du hade jag gjort om skivan, det lär gå både fortare och bli hästlängder bättre än att hålla på och lappa och laga. Slurryn är inte till närmelsevis lika hård som riktig betong eftersom den inte innehåller någon sand/grus. Du lär dessutom ha stora svårigheter att få ytan rimligt plan om du försöker bredspackla den ändå.
Du har fått massor av tips i tråden, följ dessa när du gjuter din nya skiva så ska du se att du får en bra skiva.
Du har fått massor av tips i tråden, följ dessa när du gjuter din nya skiva så ska du se att du får en bra skiva.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det tar minst 3 veckor att göra en skiva pga all väntetid. Orkar inte ha en betongskiva stående mitt i min lilla etta hela sommaren. Den här ska användas. Om jag gör om den får det bli senare i höst. Det är inte ett värdigt sätt att leva på som det är nu.mexitegel skrev:
Hade jag varit du hade jag gjort om skivan, det lär gå både fortare och bli hästlängder bättre än att hålla på och lappa och laga. Slurryn är inte till närmelsevis lika hård som riktig betong eftersom den inte innehåller någon sand/grus. Du lär dessutom ha stora svårigheter att få ytan rimligt plan om du försöker bredspackla den ändå.
Använd isåfall betongspackel, Ardex A46 som jag tipsade om tidigare. Det brinner på typ 15 minuter och du kan slipa det dagen efter. Men det är ett hästjobb att slipa om du inte får spacklingen bra, och det är våtslipning med allt slabb det innebär som gäller.
Om du har varmt (upp mot 25 grader) i lägenheten så måste du ändå vänta tills det är svalare då det annars brinner spacklet för fort för att arbeta med.
Om du har varmt (upp mot 25 grader) i lägenheten så måste du ändå vänta tills det är svalare då det annars brinner spacklet för fort för att arbeta med.
Klicka här för att svara