blackarrow blackarrow skrev:
Dog den här tråden av chock?
Har man läst inläggen hit förstår man frågan i första inlägget bättre...
Låter inte optimalt (understatement) att ha en syll med betong på 3 sidor.
Har du något förslag på vad jag bör göra?
 
Det som redan är fuktskadat måste bort.
Om du vill behålla väggarna så ska isoleringen sitta på utsidan.
Minimum 200mm isodrän eller motsv.
 
Ovan mark så kan du ha kvar isoleringen invändigt.
 
Nja, jag är ingen expert, men där det var 16% fukt är det godkänt, underkänt vid 17%, där det var 22% är det underkänt.
Jag hade gjort några mer hål och mätningar!
Är det bara "där nere" det är fuktigt eller är reglarna fuktiga längre upp?

Om det nu finns någon tanke bakom denna "luftspalt" så är det väl att minska köldbryggan mellan golv och vägg.
Det är väl bara "källarväggen" som står på denna syll? Kan man inte bara fylla "hålet" med frigolit som klarar högt tryck? Eller möjligen isolerande betong, men den motsvarar väl bara hälften av vad frigolit isolerar.
 
Ja, problemet är ju att det uppstår en glipa mellan plattan och leca-väggen när de påreglade väggarna tas bort. Jag har tänkt att antingen kan denna glipa fyllas med betong, eller så murar man upp en ny innervägg med leca inanför den befintliga leca-väggen. Jag vet inte vad som blir bäst?

Utvändigt isolerar jag med isodrän/pordrän när jag ända ska gräva i trädgården senare i höst.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.