Hur undvika att spår från armering syns vid gjutning?

2k läst  82 svar

1. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Ska gjuta en bänkskiva som är 3 cm tjock och mycket orolig för att mörka spår av där armeringsnätet är ska synas i det färdiga resultatet så som jag sett på många bilder på nätet.

Och önskar tips på teknik vid gjutningen snarare än produkter som behöver köpas för alla produkter är redan köpta så det kan inte ändras. Kör med finbetong.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Ingen aning men:

Varför blir det mörka spår?
    Är det för att nätet rostar? Isf klarlack eller ersätra med glasfiber?

Kan man hälla i betong först, sen vänta lite och efter en stund sätter man ner nätet?

3. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Ja det är detta jag vill veta. Har inte själv börjat gjuta än men vill ta reda på hur man förhindrar det där fenomenet innan jag börjar.

4. P
    Medlem Nivå 5
    Använd rostfritt armeringsnät. Brukar användas vid badrumsbyggen.

5. V
    Medlem · Nivå 18
    Märkena blir inte av att armeringen rostar. Det gör den inte då betongen skyddar den. Däremot kan det bli märken av att betongen "rörs runt" då armeringen sänks ned. Jag har inget bra svar på hur man löser detta, men extrem noggrannhet med var nätet placeras (ska vara i mitten) bör hjälpa.

6. P
    Medlem Nivå 5
    Men om man har rostfri armering händer ju inte "avfärgningen"

7. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Det är inte rosten som gör att det blir nyansskillnader i betongen efter att nätet har sänkts ner. Det beror på att konsistensen, eller vad man ska säga, ändras där man har tyckt ner nätet. Det bästa är nog att fixera nätet på rätt höjd innan man fyller betong. Alternativt fylla halvvägs, lägga i nätet och fylla resten.
    Sen får man röra om ytskiktet ordentligt så att betongen är helt homogen.

FreQa gillar
  8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Nu har jag förvisso kört med expanderbetong för de skivor jag gjutit, men jag har gjort en rigg för armeringen så jag kan fylla knappt halva höjden först utan armering. Sen hänger jag dit armeringskonstruktionen och fyller på resten av betongen.Har inte fått några märken efter varesig armeringsmatta eller armeringsjärn.

Rostfritt är inte nödvändigt och bara onödiga pengar.

FreQa gillar
  9. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Frågan är om man ska banka eller inte efter tt man lagt ner armeringen? Verkar ju vara olika teorier där. Att hänga armeringen blir ju svårt eftersom jag ska dra med en rätskiva över ramen.

Men känns som man hur som helst vill ha armeringen så långt ifrån bänkytan som möjligt och då är det väl nästan bättre att lägga den så nära toppen som möjligt när man gjuter så den hamnar så långt ner när skivan är kvar. Om det syns armeringspår på undersidan skivan gör ju ingenting.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Hade inga större bekymmer att dra med rätbrädan, var ju bara att vinkla "runt" upphängningarna.

Risken du tar med att lägga armeringen nära ytan är att den kan börja rosta och då sprängs betongen. Fyller du som sagt halva formen först så får du inga märken, om du dessutom vibbar den första halvan först så har du både hängslen och livrem.

11. Skyy
    Medlem Nivå 1
    3 cm tjock är en utmaning, kan du köra den tjockare så underlättar det mycket, den blir inte så känslig för att flytta sen också,
    Jag har följt den här guiden från Finja med bra resultat https://bit.ly/2LQXmJm. En förändring jag gjort som mexitegel också skriver är att det är bäst att hälla i hälften av betongen utan armering och knacka bort alla luftbubblor, det är detta momentet som annars gör att det blir spår i ytan av armeringen. Sedan lägger man in armeringen och häller på resten av betongen, och sen rör man inte betongen utom lite försiktigt i framkanten så man får bort bubblorna där.

mexitegel gillar
  12. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Försöker hitta nån armering som inte är att stängerna ligger på varandra så nätet blir dubbelt så tjockt. Svårt att hitta..

Förresten en annan fråga, om jag vill ha lite matt yta, inte så blank. Bör jag då INTE behandla formplyfan eller måste man det ändå? Eller räcker materialet som formplyfan har för att få loss skivan?

13. Skyy
    Medlem Nivå 1
    Behandla formen måste du, annars är risken stor att det fastnar bitar av betongen i den, inte så snyggt.
    Men det är inte formplyfans yta som ger den släta ytan på betongskivan, du behöver slipa ytan på skivan när betongen har härdat för att få den slät (ett jävla hästjobb). Sen är betong poröst så beroende på vad du ska ha den till måste du t.ex försegla ytan med vattenglas för att den inte ska suga åt sig vätskor. Det finns exempel på ytbehandling i finjabetongs guide. Jag använde bivax men det blir like blankare yta då

14. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Tänkte köpa golvarmeringsnät, men det är för kort. Kan man köpa två och överlappa eller är det meninslöst? Blir det inte lika stabilt på det området?

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Armeringsnät är för sprickarmering, för ”stabiliteten” är det vanligt armeringsstål du ska använda.

Ska du få det hållbart så använd 10 mm eller helst 12 mm armeringsstål längs med varje långsida. Naja fast bistål utmed kortsidor och var ca 20-25 cm. Här inser du säkert att 30 mm tjocklek är för tunt ;)

Redigerat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: