Jag håller på och renoverar en balkong, och ska bara behålla golvbjälkarna av träet. Består av 4 golvbjälkar som sticker ut ur väggen, med en motsvarande vinkelrätt så att det bildar en "ram". De är övertäckta med plåt längst in till väggen och om jag känner på dem med kniv så känns det torrt och fint. Förutom plåten ligger det ett smal remsa med en (i stort sett söndervittrad) tunn papp, skuren längs med resp bjälke. Huset är från 60-tal.
Gammal balkongkonstruktion med fyra trägolvbjälkar och överlappande plåtdetaljer nära en vägg, viss algpåväxt på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har en del alger på sig så jag har skrubbat utsidan med en vanlig borste och vatten, och då har jag även fått bort lite av den mörkbruna färgen.
En renoverad balkongstruktur med mörkbruna träbjälkar och metallplåtar där de möter en gul tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att de är tryckimpregnerade på något sätt (möjligen bara längst ut om det är tekniskt möjligt), och också att de är laserade eller något i den stilen.

Vad bör jag göra med dem?

Min plan var att först och främst borsta bort de kvarvarande algerna. Sen pratade vi om att lägga på ett lager grundolja. Och sen antar jag att jag får försöka hitta en motsvarande papp?

Har jag rätt plan? Är den försvunna färgen ett problem eller bara estetiskt? Funkar det med vilken lasyr som helst om jag vill fixa det? Ska man försöka fylla igen några av de gamla spikhålen? Något annat jag borde tänka på?

Vid 1960-talets början var tryckimpregnering ingen allmänt förekommande metod. Jag tror inte att dina balkongbjälkar är behandlade på det sättet. Däremot har man säkert använt någon form av rötskyddande behandling, typ Cuprinol, som man strukit på. Bjälkarna har klarat sig av andra orsaker: mycket bra virke från början, välgjord plåtinklädning (koppar) närmast fasaden och pappklädseln upptill. Bjälkarna är antagligen hopskarvade med mellanbjälklagets bjälkar inne i huset. Att byta dem är en mycket stor apparat, så det är bra om de är friska.

Lämpliga åtgärder: Kontrollera noggrannt med en tunn vass kniv på flera punkter att virket är friskt. Borsta rent. Olja in med en olja som kan tränga in bra. Använd inga moderna färger som kan stänga in fukt. Lägg ny papp på bjälkarnas ovansida. Kolla med papptillverkaren direkt, Mataki eller Icopal t.ex., vad de rekommenderar.

Rätt typ av färg kan hjälpa till att skydda virket från nedbrytning pga UV-strålningen. Fel typ av färg snabbar på nedbrytningen. Oljebaserad lasyr med en viss mängd pigment och slamfärg (typ Faluröd, fast den behöver inte vara röd) bör kunna fungera. Det bästa vore om själva däcksbrädorna kunde fästas in utan spikhål uppifrån. Gamla spikhål som döljs av ny papp behöver inte spacklas.

• Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.