Någon som kan tipsa om bra mjölkpapp? Senast köpte jag en rulle på Bauhaus ('Konkret' tror jag) och det var inte mycket att hurra för. Plasten börjar "flagna" efter ett par timmars jobb och torkar man av den känns det som fukten går igenom. Annan papp jag haft har varit mycket tåligare.

På närmaste Byggmax tror jag jag köpte senast. Den dög bra för mig.

T
ska du ha den som skyddstäckning?
Mjölkpapp är ju rent utsagt helt värdelöst på alla sätt och ytterst få som använder den längre.

skulle rekommendera dig att använda en filtduk med klistrig undersida, finns på rulle och i flera fabrikat.
rullar bara ut den på utan och den fäster direkt sedan sitter den kvar och skyddet även bättre

Är nog mjölkpapp på dom flesta golv jag är och jobbar. När det är ny lagda golv.

T
garvin garvin skrev:
Är nog mjölkpapp på dom flesta golv jag är och jobbar. När det är ny lagda golv.
att täcka med mjölkpapp gör inga seriösa firmor längre.
kostar lite extra att täcka med filt eller masonit etc. men man får igen dom pengarna flera gånger om.

(ibland täcker vi med mjölkpapp under masoniten klart)

Innan ni dömer ut mjölkpapp kan vi ju fråga TS vilken typ av arbete som ska göras. Ska man måla ett tak så är det väl lite överdrivet att täcka med masonit.

T
Bernieberg Bernieberg skrev:
Innan ni dömer ut mjölkpapp kan vi ju fråga TS vilken typ av arbete som ska göras. Ska man måla ett tak så är det väl lite överdrivet att täcka med masonit.
ingen har väl sagt eller rekommenderat masonit?

Jag köpte på k-rauta. Fungerade bra

T totalpeter skrev:
ingen har väl sagt eller rekommenderat masonit?
Då tolkade jag ditt inlägg fel, det lät som att filt eller masonit var det enda som dög.

T
Bernieberg Bernieberg skrev:
Då tolkade jag ditt inlägg fel, det lät som att filt eller masonit var det enda som dög.
nä menade att de finns mycket bättre alternativ än mjölkpapp.
anser att mjölkpapp aldrig skall användas

Vi använder mjölkpapp på alla nybyggen där jag jobbar, fungerar ypperligt. På utsatta ställen t.ex. under sågar och där man ska rulla en ställning kompletterar vi med masonite. Hemligeheten är städning och att sätta en sopkvast i näven på elektriker, rörmockare o.s.v.

T
Hennke85 Hennke85 skrev:
Vi använder mjölkpapp på alla nybyggen där jag jobbar, fungerar ypperligt. På utsatta ställen t.ex. under sågar och där man ska rulla en ställning kompletterar vi med masonite. Hemligeheten är städning och att sätta en sopkvast i näven på elektriker, rörmockare o.s.v.
Så fall arbetar du på små projekt ganska enstaka villor eller liknande annars ljuger du bara.

vet när vi bygger skulle vi aldrig göra något så dumt. Finns ingen golvläggare som accepterar de heller.
När man är på projekt med 200+ gubbar som springer runt så funkar de inte att säga "använd skrapa"
Va händer när de kommer smuts under mjölkpappen och folk går på den?

OBS: Dessutom är sopkvastar förbjudna på byggen vilket kanske förklarar lite om din erfarenhet av storbyggen.

Skulle inte vilja sätta min fot på ett storbygge men det gör mig inte till en sämre snickare för det. Trivs med villabyggen där man hjälps åt för att få ett bra hus åt kunden. Och jag tror inte TS kommer att ha 200 hantverkare som springer hos sig så mjölkpapp duger nog där. Som sagt ser man till att hålla rent så blir det inte skador på golvet.

• Gilla
garvin och 2 till
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
Så fall arbetar du på små projekt ganska enstaka villor eller liknande annars ljuger du bara.

vet när vi bygger skulle vi aldrig göra något så dumt. Finns ingen golvläggare som accepterar de heller.
När man är på projekt med 200+ gubbar som springer runt så funkar de inte att säga "använd skrapa"
Va händer när de kommer smuts under mjölkpappen och folk går på den?

OBS: Dessutom är sopkvastar förbjudna på byggen vilket kanske förklarar lite om din erfarenhet av storbyggen.
TS använder kanske inte alls några hantverkare, i så fall behöver man nätt och jämnt skydda alls. Kanske rentav fått dispens att använda en sopborste också.

• Gilla
pfb och 1 till
  • Laddar…
T
Hennke85 Hennke85 skrev:
Skulle inte vilja sätta min fot på ett storbygge men det gör mig inte till en sämre snickare för det. Trivs med villabyggen där man hjälps åt för att få ett bra hus åt kunden. Och jag tror inte TS kommer att ha 200 hantverkare som springer hos sig så mjölkpapp duger nog där. Som sagt ser man till att hålla rent så blir det inte skador på golvet.
Finns mycket bättre alternativ än mjölkpapp är allt jag säger och onödigt att använda de när skillnaden i pengar är minimal men skadorna kan bli kostsamma.

Offtopic:
tror du har fått de lite om bakfoten, vid storbyggen om något måste alla samarbete mot gemensamt uppsatta mål om något för att ett projekt ska lyckas.
Dessutom ser jag flera snickare varje år som kommer från småbyggen och tror dom ska klara ett stor bygge men inte har en chans.
krävs så mycket mer av en hantverkare för att klara det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.