Hej
Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska fästa in mina fristående stolpar i golvet till mitt nya trappräcke. Jag är lite orolig att det blir instabilt i ytterkanten.

Övriga ideer om vad som kan göras bättre mottages gärna.
//Johannes
Trappräcke.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa är om sista stolpen går att skruva i bjälklaget, då blir det väldigt stabilt. Har gjort det på min sista stolpe. Infästningen syns inte på denna bild men jag har samma princip på mitt räcke.

Redigerat:
  • Gilla
RobynD
  • Laddar…
Ditt räcke ser iofs inte så långt ut och dessutom har du en vinkel som styvar upp så det borde gå att få stadigt med enklare metoder.

esox71 skrev:
Ditt räcke ser iofs inte så långt ut och dessutom har du en vinkel som styvar upp så det borde gå att få stadigt med enklare metoder.
Menar du något sånt här? (se bild)
Räcket är 53 x 94 cm

Jag hade tänkt att sätta ett fönsterbeslag i 90graders hörnet under överliggaren.

Trappräcke.JPG
Skapa konto

Sitter vinkelen på det sättet så gör den ingen nytta. Den måste vridas 90°.

Dessutom blir det inget snyggt att ha vinklar på det sättet.

Ett annat sätt kan vara om du ställer stolparna på bottenbrädan och sedan skruv/limmar stolparna i den, för att sedan skruva bottenbrädan i golvet. Hela räcket med stolpar och spjälor kan man då sätta ihop innan man monterar fast det.

Kan du inte släppa ner stolparna (alla) 15-20 cm under golvnivå och skruva dem från utsidan i bjälklaget?

JohannesJohansson skrev:
Menar du något sånt här? (se bild)
Nej jag menade alltså att räcket svänger 90 grader och därmed blir stadigare än om du bara haft en rak del. I övrigt tror jag på MB77:s idé om att fästa stolparna i bottenbrädan och sedan dra fast den i golvet. Är nog enklast och blir nog stadigt och bra.

Tror jag tar och gör dem lite längre så få vi se hur det blir när jag rivigt lite i det gamla.

• Gilla
AMHE
  • Laddar…
Käppskruv!
Säljs på Bauhaus (OBS ca 20cm lång totalt med en mutter mitt på, "trägänga" såklart!

käppaskruv.jpg

Fäste mina stolpar på detta vis (+lim) och underliggarna ligger mellan stolparna. Sitter järnet - men då går mina genom spånskiva och ner i en regel under spånet!

Lycka till!
/Thomas

En bild på vårt då jag monterade. Syns kanske inte jättebra, men iallafall...
381978_10151510799077678_1309898514_n.jpg
Skapa konto

Status uppdatering.
I helgen fick jag dit stolparna i golvet. Jag stack ner dem till innertaken och sktuvade fast dem i trappan och sidostycket i tapphålet. kommer sitta som berget när jag fått på överliggaren.

Nu återstår Lite frästning och tillkapning samt överliggaren.

IMG_1434.jpg
Skapa konto

Perfekt, det där kommer att sitta som bärget :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.