Hej!
jag har sökt på hela forumet utan att lyckas hitta ett konkret svar.
Vi pratar om en utbyggnad. Typ pulpettak som byggts ihop mot befintlig hus fasad.
Är det rätt eller fel att bygga ihop takets luftspalt med befintliga fasadens luftspalt? Eller ska det vara tätt i överkant på taket och endast öppet nere vid takfoten?
se bild
jag har sökt på hela forumet utan att lyckas hitta ett konkret svar.
Vi pratar om en utbyggnad. Typ pulpettak som byggts ihop mot befintlig hus fasad.
Är det rätt eller fel att bygga ihop takets luftspalt med befintliga fasadens luftspalt? Eller ska det vara tätt i överkant på taket och endast öppet nere vid takfoten?
se bild
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Byggfysiskt borde det fungera att kombinera utluft för ett tak och en vägg men jag reagerar på att du tänkt fästa utbyggnaden i befintlig panel. Vad händer under din bild, där ska väl panelen ändå bort? Eller ska ytterväggen vara kvar? Kan du ge lite mer input om helhetsbilden?
Du kan inte använda mögelstoppar?
De är nog inte lämpliga vid så låg lutning. Dessutom är de tänkta att sitta under pannor eller liknande ytskikt. Här är det nog ett papptak.
Om de är ett papptak ska ju ett uppvik på fasaden göras. Då fungerar de fint med 22 virke och en 22 plywood med en plåt över.D Daniel 109 skrev:
Luftningen i fasaden ska ju lufta fasaden och de kan vara så att de inte riktigt räcker till för taket också.
Men de saknas ju kanske lite info från TS isåfall
Hej
Skissen var lite slarvigt ritad. Panelen under luftspalten är borttagen
Den nya byggnaden är uppdelad utanför luftspalten på bef byggnad.
Skissen var lite slarvigt ritad. Panelen under luftspalten är borttagen
Den nya byggnaden är uppdelad utanför luftspalten på bef byggnad.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Okej, låter bra. Förstår dock inte riktogt din sista mening.
Jag tycker att det bästa vore att avsluta panelen en bit ovanför taket så att fasadklädseln blir frikopplad från din utbyggnad. Bild nedan ger en idé om hur luftningen av taket görs då. Har självt gjort ungefär så på en tillbyggnad.
Jag tycker att det bästa vore att avsluta panelen en bit ovanför taket så att fasadklädseln blir frikopplad från din utbyggnad. Bild nedan ger en idé om hur luftningen av taket görs då. Har självt gjort ungefär så på en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått bra svar
nu vet jag hur jag ska göra. Tack
Klicka här för att svara
