Byggmaterial & Byggteknik
Stambro: [citat] Tack för tipsen - just mössen är ett bekymmer
rävlyan: [citat] Skriv in "" grus järfälla "" så får du träffar med priser och sorter
ricebridge: 1. Spraya på Klorin. 2. Skrubba bort möglet.
justusandersson: Bärande väggar brukar framför allt finnas i mitten av huset, vanligen inte i närheten av ytterväggar som ju också ofta är bärande. Generella principer är svåra att formulera eftersom mycket beror på byggnadssätt. Byggnadssätten är ofta knutna till tidsepoker. Det enklaste sättet för er att få ett användbart svar är att lägga upp en planritning och berätta lite om byggnadsår.
hank74: Nu känns det som att jag har informationen jag behöver för att gå vidare. Tack så mycket för all hjälp och att du har engagerat dig!
NoOne2k: [citat] Förborra alla skruvar och framförallt se till att köpa riktiga borr. Det är skillnad på borr och borr, en billig borr sats på jula fungerar riktigt dåligt
En dag ett passivhus..: Besökte Brohaga byggmaterial i helgen (säljer begagnat byggmaterial) och där avrådde de helt från att bygga med begagnat tegel om jag inte var säker på att det var frostbeständigt. Dock hade de inte själva begagnat tegel att sälja, men däremot mindre parti nytt tegel... Talade med en byggkonstruktör i veckan som menade att även nytt frostbeständigt tegel eventuellt inte heller
FRS05: Anledningen till det hela är att jag har satt beslag på staketet. Så nu kan jag "haka av" en sektion av staketet väldigt snabbt. Bra när jag behöver komma in med grejer i trädgården och förbi staketet. Så nu kan jag göra det verktygslöst utan att behöva ta fram skruvdragare och grejer.
Arne999: Det hade ju varit guld värt om någon med samma typ av byggnad kunde lägga upp en bild
Åsa Lund: Om man inte är nöjd med ljudkomforten i lägenheten kan man koppla in miljöförvaltningen. Då får hyresvärden bevisa om krav enligt Socialstyrelsen innehålls eller ej. Detta är verkligen sista utvägen och riktigt tråkigt att behöva ta till.
öringen: Strimmig trägnagare skulle jag gissa på. Vanlig i utrymmen som inte värms upp vintertid.
Lars48: Jag skulle gipsa hela väggen, skära ut gipsskivorna vis skarven, sätta dit glasfiber tejp, spackla, limma fiberfilt (mikrolit) grundfärgat och måla över.
AskeHolst: Kan som kuriosa tillägga att jag tittade på grannens takrenovering idag, hus från tidigt 1800-tal skulle jag tro. Högbenen har böjts ner upp till 20cm i delar av taket där man har tagit bort bort stödbenen för att få bättre plats med med inredning av ovanvåningen för typ 80 år sedan. För att att få det någorlunda rakt igen har han fått riva hela taket på 400kvm ner till
Nille86: [citat] Ska se över golvet och se hur bra isolerat det är, kommer att dränera och Isolera grunden också så det kommer att göra sitt också:D tack för hjälpen
Fotografen: Gör om fästet så att trästolpen kommer upp från marken, minst en decimeter och gärna en halvmeter.
etompau: Ser ut som Ikeas billiga krokar. Ska du använda dessa krokar så köp kvalité. Det finns krokar där de tre spiken består av vinklad plåt som ger betydligt bättre bärighet.
justusandersson: En gammal lada har ju väldigt stora ytor, så det är bra att ha något att gå efter. Eftersom stål har väldigt hög draghållfasthet är det lätt att överdimensionera, men man bör ha något att gå efter först.
justusandersson: Stolpars bärförmåga bestäms av risken för knäckning. Det är därför böjhållfastheten som prövas. Bärförmågan minskar med kvadraten på höjden. En dubbelt så hög stolpe har bara en fjärdedel av bärförmågan. Detta gäller oavsett material. Teorin för detta formulerdes av den schweiziske matematikern Leonard Euler på 1700-talet
Liten Noobe: Hej, Ska sätta upp en Bärlist till Elfahylla. Börjar borra i betongvägg med nyinköpt borrhammare, vid sista tre markeringarna av 13 visar det sig vara gips ytterst och så verkar det vara något som tar emot på baksidan, betong? Ovanför är en kub i taket som vi tror är en del av ventilationen, vågar inte borra mer. Funkar en universalplugg och skruv i just de hålen eller blir det för
Kaboff: Den får grävas ner eller förankras ordentligt, kommer åka pulka annars
Trapp7: [citat] Hej, det var tråkigt att företaget inte åtgärdade fel och brister på din trappa. Av bilderna ser jag att det är för tjockt spacklad av epoxy och trappan har inte gjorts rent ordentligt och av denna anledning så har stenar lossnat och delar spruckit. Mycket slarvigt utfört arbete. Sedan så skall detta åtgärdas omgående vilket blir en jobbigare process, och av den anledningen
patric.lindgren: Hej alla. Behöver hjälp med dimensionsuträkning av takstolar till mitt garage. Spännvidden är 6 meter.(ingen mellanvägg men kan i värsta fall lägga dit en stödbalk. Taklutning 3 grader CC 60 cm Takmaterial papp Snözon 2,0 Tänkte lägga en limträbalk och sedan en regel till ovanför för att lägga spontat virke och sedan pappen. Ett annat bra alternativ är att lägga limträbalken
rävlyan: Här finns bilder på klinkers trappnos utan spår , bara att välja www.google.se/search?q=klinkers+med+trappnos&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjexu3KmvTcAhXDNpoKHXmeA3IQsAR6BAgGEAE&biw=1536&bih=759#imgrc=XWlL0mYZQ5oyOM:
Troberg: Tackar! Så mycket lättare när man vet vad grejorna heter...
BirgitS: [citat] Ja [citat] Ja Beroende på hur vattenflödet går kan det vara mer eller mindre bra.
rävlyan: Du kan ta i princip vad du vill för fix och blanda till lite tjock , det får inte rinna av egen kraft och kommer att trycka ner oavsett konsistens , skivan är ju tung Lägg då utmed hela kanterna så det blir som en ram runt , och var inte snål . Tänk att det pöser ut på insidan med så lagom är bäst och att det är olja en bit in på skivan Du ska nog vänta en dag eller två så det