4 361 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
bärande vägg, funkis?
Hej! Funderar på att riva en innervägg i ett funkishus från 42. Väggen som är tänkt att rivas är den mellan kök och rum till höger om murstocken för att få en öppnare planlösning. Frågan är nu om denna är bärande, se ritning. Någon som vet? Vad ska jag tänka på?
Med vänlig hälsning,
Tobias
Med vänlig hälsning,
Tobias
Är det mellan köket och rum på nedervåningen? Om du har möjlighet så markera gärna i bilden vilken vägg som avses.
Japp väggen på nedervåningen är är troligtvis bärande och då behöver du ta in en konstruktör för att titta på hur du kan förstärka väggen om det skall tas upp en öppning,
Det ser ut att vara ett trevligt hus.
Japp väggen på nedervåningen är är troligtvis bärande och då behöver du ta in en konstruktör för att titta på hur du kan förstärka väggen om det skall tas upp en öppning,
Tack för svar! Ja det är på nedervåningen mellan kök och rum, har tyvärr inte möjlighet att färga den nu men ska försöka förtydliga. Så ev. Konstruktör då och bygglov?B basseman skrev:Är det mellan köket och rum på nedervåningen? Om du har möjlighet så markera gärna i bilden vilken vägg som avses.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en bärande så kallad hjärtvägg. Vill du ta bort den måste du ersätta den med en balk och pelare (i varje fall närmast murstocken). Åtgärder som rör bärande konstruktionen kräver bygganmälan.
I beskrivningen av huset som jag fått från stadsbyggnads står det att innerväggarna består av 2” lika ner 50mm plank, och sedan beklädd med treetex.
Innerväggen är 74mm tjock, är inte det lite för att vara bärande eller en Sk. Hjärtvägg?
Tack för allt stöd i frågan
Innerväggen är 74mm tjock, är inte det lite för att vara bärande eller en Sk. Hjärtvägg?
Tack för allt stöd i frågan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med den korta spännvidd som är aktuell är det fråga om en limträbalk i storleksordningen 90x225 mm. Det stora jobbet är att dra ur alla spikarna i plankväggen.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Att riva en sådan vägg kräver sin man. Jag skulle ta upp en dörröppning i en sådan vägg, ungefär samma årsmodell. Det kändes som dom hade spik-VM i mitt hus vid byggtiden.J justusandersson skrev:
Fundera flera gångar. Öppna planlösningar är överreklamerade. Buller och matos breder ut sig ohämmade.
Klicka här för att svara