K
Kvarnapajken: [citat] Japp den använder vi alltid när vi bygger hus både inne och ute.
4 svar · 2,6k läst
M
micsor: Hej, tänkte limskruva ihop mig en träpelare av två st 120x45 (tryckt virke). Ett av syftena med att göra egen pelare istf att köpa 95x95 pelare är att motverka att den skruvar och böjer sig. Frågan till forumet är hur går jag praktiskt tillväga? Främst undrar jag hur jag vänder 45-orna mot varandra (finns tre alternativ: 1. kärnorna åt samma håll, 2. kärnorna mot mitten, eller 3.
0 svar · 1,5k läst
D
Daniel 109: Vad är vattenbaserad färg? Jag har en gång målat madonit med en vattenlöslig lackfärg, det gick inte helt bra. Det pärlade sig, men efter några lager dög det till applikationen. Senare målade jag en masonit med barnens hobbyfärg, också vattenlöslig. Det var en vägglagning som jag ville få lite diskretare tillfälligt och funkade bra. Ingen av dessa färger är dock baserade på
1 svar · 1,5k läst
ricebridge
ricebridge: Detta är vår sargade förstubro. [bild] Den är, minst sagt, inte vacker. [bild] För några år sen försökte jag i min enfald måla betongen. Det var en dum idé. Inte bara för att det är lögn att hålla rent, utan för att snöskyffeln tämligen snart omintetgjorde mina mödor. Så. Vad ska jag hitta på istället? [bild] Helst skulle jag vilja lägga någon ny trevlig slitstark
0 svar · 598 läst
·
I
Interester: Jag bygger ett "växthus" med 3 sidor och tak av opal korrugerad plast till min odlingslott. Ser att automatiska vädringsfönster i vanliga växthus inte räcker för mina odlingsgrannar när solen ligger på från morgon till kväll. Tanken är att det inte ska bli FÖR ljust och varmt därinne då jag inte kan vara där hela tiden och passa. Men för att få bort den litet fula "skjulkänslan"
0 svar · 850 läst
A
anhack: [citat] Precis, de är inte så smidiga om det ska sättas upp saker med lite tyngd. Då är det läge att fästa i bakomliggande stomme. Det var tydligt att mitt hus förra ägare aldrig blivit riktigt vän med dessa skivor. I väggarna satt de flesta typer av fästelement som går att få tag på, t.om. gipsexpander som expanderat i träullsskivan...
4 svar · 5,2k läst
·
J
justusandersson: Teoretiskt blir två 2x4 tum limsskruvade på höjden styvare än en 2x8 tum. Men det är inte värt arbetet. Dessutom räcker inte dimensionen för den spännvidden, som epw påpekar. Ska man följa sviktkravet räcker inte ens 45x220 med skruvlimmad spånskiva, fast det är på gränsen.
7 svar · 1,8k läst
R
RobbanLT: [citat] Gammal tråd men jag sitter i precis samma sits, förutom underlaget som är grus som legat ett antal år och ska vara rätt bra packat. Samma grusbädd som fritidshuset står på. Suttit i tankarna att gjuta en platta men har insett hur jäkla mycket betong som krävs... Hur löste du ditt problem och blev det bra tro?
8 svar · 16,8k läst
sir_daniel
sir_daniel: [citat] Men mycket mer användbar yta
14 svar · 13,3k läst
·
T
Toddep: [citat] Ingen mening om folk ska gissa. Men kommer att få en vägg som blir 200mm bred som blir bärande då det valmade taket vilar på den så jag undrar vilka belastningar det blir så den håller
2 svar · 1,8k läst
R
Robert-san01: Kompisen har en Amarok sedan några år som andrabil. Mycket nöjd med den. Crew cab, highline med rolltop.
14 svar · 2,4k läst
murak
murak: Om du inte är säker på din sak själv är det bäst att ta hjälp av en byggare. Det kan ju bli rätt stora konsekvenser om nått går snett? Skriver i all välmening :)
7 svar · 2,5k läst
M
Mikael St: Hej, Har tänkt att infärga betong för gjutning utomhus. Gjorde en sökning och hittade några leverantörer av pigment för betong. Tex järnoxid för svärta namnges som 540 eller 722. Detta är troligen bara en benämning. Det som gör mig fundersam är skillnaden i pris mellan företagen. Kilopriset variera mellan ca 360 - 180 kr. Är det någon skillnad på kvalitet mellan pigment eller
0 svar · 808 läst
S
Solakd: [citat] Kolla med https://www.walraven.com/se/ de har skruvstift upp till M12 / 200mm.
12 svar · 6,7k läst
useless
useless: Kokosfibrer kanske? Asbest är ljusare. Hemma hos mig har man först lindat in rören i nån asbestmatta, sen nån brun fibermatta åsså papp runt alltihop.
4 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Limträ är perfekt för trapptillverkning. Har du gott om det i den dimensionen kan du använda det till både vangstycken och plansteg. En 470 mm hög trappa med tre steg bör ha en steghöjd på 157 mm och ett stegdjup på mellan 286 och 316 mm om man ska följa den så kallade trappformeln.
1 svar · 592 läst
Jimmy_gbg
Jimmy_gbg: [citat] Ok, det ska jag göra, tack för tipsen!
8 svar · 4,0k läst
S
spaxx: Denna är ju billig nu, och bara 99kr i frakt https://www.bauhaus.se/probau-grovbetong.html Tror jag kör på den :)
6 svar · 3,8k läst
Zidane
Zidane: [citat] Det är yttervägg så jag tar för givet att det är trä. Men tack för heads up.
12 svar · 8,9k läst
·
D
Dea_34: Har grovputsat alla invändiga tegelväggar, Puts & Murbruk C, på ovanvåningen utom en som är målad sedan tidigare. - Finns det nån primer eller annan "magisk" behandling som gör att det går att putsa på målad vägg? - Skulle det funka att näta väggen och sen putsa? - Om ovanstående inte funkar, finns det några bra sätt att få loss färgen? skrapning är nästan omöjligt och
0 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: ww takstol är ju inget entydigt definierat begrepp. Med de angivna förutsättningarna blir det bara gissningar. Enligt träguiden klarar w takstolar både med 14 och 27 graders taklutning med samma dimensioner på över- och underram och snözon 1,5 ca 6 meters spännvidd. Det är rimligt att anta att en ww takstol klarar något större spännvidd, men sannolikt inte så väldigt mycket mer.
4 svar · 3,6k läst
Casaloco
Casaloco: Tror det är gjutet i två omgångar först en grovgjutning och sedan en tunnare gjutning i betong med mindre/finare ballast i.
1 svar · 1,1k läst
·
putte22
putte22: Är det ett handtag med vanlig fyrkantspinne som går genom dörren så passar det. Ingen aning köpte beg. Se bara till att du sätter dit batterihållaren (tillbehör) på insidan av dörren om det ska användas på vintern.
3 svar · 4,2k läst
B
bhenke: Hepp, då köpte jag lite könstgräs mest för att testa. Visade sig att det är för lite utrymme under dörren. Försökte även klippa ned provbiten. Så antingen såga i en ytterdörr. Är det lämpligt? Eller något annat knix. Vill helst inte gärna lägga en matta.
4 svar · 1,5k läst
·
C
Crayo: Skall byta en del panel på huset och undrar om det är nödvändigt att byta papp? [bild]
0 svar · 705 läst
·
M
MoggeS: Kan bara hålla med er. Hade jag sluppit plåten hade allt varit frid och fröjd. Det är min K-konstruktör som vill ha den där.. han glömde att rita in urtag i cellplasten och att skorstenen kommer 15 cm från en försvagning i plattan gör att vi nu får köra med plåten. Tror heller inte det är några problem att skippa plåten men det är bäst att lyda..
12 svar · 1,4k läst
S
stugfar: Aha, det hade kanske också givit tillräcklig hållfasthet. Jag hade dock behövt åka och skaffa större rör, nu hade jag lite extra betong och 15-rör. Men det kan ju vara värt att tänka på för någon som läser denna tråd i framtiden. Utmaningen i sämsta plint-SM kvarstår, verkar i nuläget som att jag går segrande ur den tävlingen.
7 svar · 6,2k läst
·
J
justusandersson: 140x800 är ju suveränt och mycket bättre än 190x540. Om pelarnas längd bara är 2,5 m går vilken limträdimension som helst, men det är nog bra att välja 140 breda så att balkbredden matchas. 140x135 är en standarddimension på stolpar av limträ.
4 svar · 6,7k läst
·
S
Sunner den förste: Tjena, Jag håller på att riva ut mitt gamla kök, och ett problem är stålreglarna som håller i gipsväggarna. De är fastspikade i tak och golv, och det går ju givetvis att bara bända loss dem med kofot men då får man ju med sig en skaplig bit av taket också, så jag undrar egentligen bara om någon har något smart tips så att man kan undvika det. En sak jag har testat och som verkar
0 svar · 2,2k läst
J
jaklie: Hejsan, Hur gick det med rivningen? Jag är i samma sits och tänkte ta ner samma vägg. Tacksam för svar. MVH Jakob
4 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.