Byggmaterial & Byggteknik
Stefan N: Ja, på allt skulle jag säga (med reservation på 4 då jag inte använt det själv).
Rabbithole: Bättre fast det blir ju en köldbrygga med teglet ;)
Rickard.: Jag hade tänkt en och två gånger på olika alternativ för att slippa bila upp hela källaren bara och ville egentligen nog bara att du gorde det också.(konstigt när man tänker på det) Byta brunnar och dra lite nytt i sig tycker jag inte är en anledning att byta allt, nu vet jag då såklart inte skicket på det. Relining är en fråga i sig och kan vara en lösning, vet själv för lite
bellman83: En skiva tretex isolerar också lika bra som 300 mm granit. Såg en fin bild en gång som jämförde nymodigheten tretex med för den tiden tillgängliga material.
justusandersson: Det går inte att läsa ut med hjälp av din ritning. Även om väggen som du vill ta bort vore bärande blir det för lång spännvidd över vardagsrummet. Det måste finnas något annat, t.ex. en balk, som också bär. Du måste ta fram en sektionsritning för att man ska kunna förstå konstruktionen.
Semiproffset: Går enkelt att såga med vilken cirkelsåg som helst då du kan ställa djupet på dessa. En rätskiva om mothåll så blir sågningen rak och snygg. Har du möjlighet att låna en sänksåg så är det allra enklast. Detta förutsätter förstås att du får plats. De sista bitarna mot väggen tar du med ett multiverktyg/såg (fein-såg). Jag skulle under inga omständigheter ställa väggen
Yrrol: Om jag minns rätt, så var inte takstolarna ihop monterade med villan utan friliggande på garaget väggar. Men att när jag stod där och vi satte gles för innertaket, så kan jag ha dragit några skruvar för binda samman takstolar med villans panel. Bör jag isf ta bort dessa också?
C.Lundin: [citat] Det är mycket spekulationer. Förse oss med mer info om du vill ha konkret hjälp, annars riv ner det du ska och bygg ut väggen de 5-6cm det handlar om och låt regeln vara kvar. Edit: Var lite väl snabb, såg att du svarat på fler inlägg ovan.
Fred vom Jupiter: När jag fäste byggskivor på Träullit så borrade jag rakt igenom Träulliten och in i betongen bakom. Sedan slog jag in långa spikplugg så att den expanderande biten hamnade i betongen. Fast min Träullit var förstås inte så tjock.
RapidSledge: Risk är att syll o golvreglar är tryckta osv. Betongplattan är säkert också oisolerad dvs okänt antal cm makadam och sedan plattan på det. Har du otur räcker nämda 50000 inte långt. https://www.anticimex.com/sv-SE/fuktproblem/misstanker-du-fukt-eller-mogelskada/platta-pa-mark/
KnockOnWood: Björn menar förmodligen sådan här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/tejp-och-maskering/dubbelhaftande-tejp/mattejp-avtagbar-035040/#tab01 [bild] Finns att köpa "överallt".
Bernieberg: Den värsta är ju plåtslagarens torx-liknande variant med åtta spår istället för torxens sex. Den bara flinar åt en när man står där på stegen med sitt torxbits. Även i denna passar fyrkantsbits. [bild]
Abraham_E: Tack för tipset. Jag får veta svaret om tre månader när jag flyttar in. ;-)
Eric_lagenhetsrenovering: [citat] Tack för snabbt svar! som sagt alla tips är välkomna!
DrGreenbaum: Hej, det här är ett vanligt fel som jag sett många många gånger när jag gjorde ljudmätningar inför slutbesiktning. Anledningen till att man inte gjuter fast stammarna är nog mest produktionsmässiga till största del men även att man kan få knäppningar i rören på grund av värmeexpansion på vintern. Om du bor i ett flerfamiljshus med cirka 250-260 mm betong i bjälklaget
useless: Leca tål 3MPa, så ett block på 59x19 cm tål i bästa fall en utbredd last på ca 34 ton.
tobben87: Det går att köpa isodrän/pordrän på storsäck, dvs bara kulorna. De brukar man kunna fylla utrymmen mellan byggnad och berg typ. På sått får du isolering och dränerings samtidigt. Typ här:https://www.bauhaus.se/kross-isodran-1-sack-1-8-m.html
justusandersson: Det enklaste är att hålla koll på byggåren. Enplanshus med platta på mark byggt efter 1980 har säkert isolerad platta. Är det byggt före 1970 är plattan oftast oisolerad. Vid byggår mellan 1970 och 1980 får man vara observant. I hus med källare är källargolvet nästan alltid oisolerat.
hejhopp: Källarväggarna är uppe på tillbyggnaden och jag håller på att beställa mellanbjälklagsreglar mm för stomresning nästa vecka. Har tänkt några varv till och har bestämt mig för 90x180x8000 limträ i tillbyggnadens nedre bjälklag i alla fall (det tunga med ca 100kg/m2 egenvikt och total spännvidd på 7350mm, s600 och tre upplägg inkl hjärtväggen). Detta istället för att
Alltoinget: [citat] De flesta rören som är från början av 70 talet Är väldigt spröda.. Det kan spricka när man bilar upp en golvbrunn utan att man märker det.. Det är också så att jag har läst på olika ställen att livslängden på de rören är 40-50 År Kan ju då vara värt att byta rören om man ändå ska renovera
knipo: Tackar! Då fick även jag svar på min undran jag haft ett tag. Hittade en hel låda på vinden när jag höll på att dra flex o VP rör däruppe. Låg några utslängda lite här o där med. Har även använts till att isolera expansionskärlet såg jag. Det var ett mög till att damma. Det syntes ju väldigt tydligt när pannlampan lös i mörkret. Men kutterspånet var inte dåligt till att
Stefan1972: Det är tyvärr väldigt strikta regler på nya skorstenar..............byta sotare brukar inte hjälpa då de har monopol på sitt distrikt och arbetar under en och samma sotarmästare. Bor man i laholm så kan man vad jag vet inte ringa dit nån snäll en från västerås. Bygger man nytt så är det dagens regler som gäller, hur det såg ut 1950 saknar betydelse.
kalvisen: Hej! Huset har ett mellanbjälklag av 15 cm siporex bjälklagsplattor (1963). I en del av vardagsrummet vibrerar golvet på så sätt att det märks tydligt när någon annan går förbi. Vi kan provocera fram vibration/skakning på en yta av tre fyra kvadratmeter som ger en "sjösjuka". I det underliggande garaget, där varje element syns tydligt, kan jag inte se någon sprickbildning eller
Hannyedward: [citat] Låter lite bättre i alla fall. Tusen tack för hjälpen:)
jojo123: Blir till att hålla reda på var bärlinorna är i bjälklaget så du inte såga av något, en klinga först med inställt mått ca 38 mm och såga ur ett hål och mäta mot mot stopp under golvet , då vet du var du inte ska såga , sedan en tigersåg med metallblad i , det tål flyten bättre
justusandersson: Spånskiva har bara ca 25 % av den styvhet som trä har (ett medelvärde) så vid samma tjocklek är spånskiva betydligt sämre. Att dina 22 mm spontade golvbrädor inte heller är bra beror på att avståndet mellan golvbjälkarna på vinden är för stort för den tjockleken. Det bästa är att använda tjockare brädor, gärna 32-36 mm. Du kan också kombinera ett skivmaterial och tunnare
Fixar_Krille: Hjälp jag har köpt lite produkter som jag inte vet vad det är. Fabrikat är Baumit -Estrich E160 - Flex top -Klima White -Uno Red Om det finns någon som vet så är jag tacksam för svar.