Hej!

Jag står i begrepp att ändra lite i planlösningen på undervåningen i min 1,5-plansvilla (Nässjöhus, byggår 1979). Tanken är att riva väggen till sovrummet, samt flytta ut väggen till hallen runt 80 cm för att få ett större vardagsrum.

Nuvarande planlösning ser ut så här
Planritning av en undervåning i en villa med markerade föreslagna förändringar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och önskad planlösning är enligt nedan
Planritning av en 1,5-plansvilla som visar nuvarande planlösning med sovrum, hall, badrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderar på om jag behöver kontakta en fackman för att få hjälp med att bedöma om någon av väggarna är bärande, eller om det går att göra det bara genom att titta på planritningen. Om jag har förstått det rätt så sammanfaller väggen till hallen med en skarv mellan två sektioner, men jag vet inte om det säger någonting.

Någon som kan säga något utifrån ritningarna ovan?

Tacksam för hjälp!

Den väggen är med stor sannolikhet bärande.

Det går inte att läsa ut med hjälp av din ritning. Även om väggen som du vill ta bort vore bärande blir det för lång spännvidd över vardagsrummet. Det måste finnas något annat, t.ex. en balk, som också bär. Du måste ta fram en sektionsritning för att man ska kunna förstå konstruktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.