Jag har ett bekymmer. Ska sätta in ett nytt kök men behöver då slå ut en mellanvägg mellan befintligt kök/matrum för att få plats med de nya skåpen och bänkskivan som är ca 70 cm längre än den gamla. Saken är den att jag köpt en tillsågad marmorskiva och kan därför inte kompromissa på längden på bänkskivan. Men när mellanväggen revs upptäckte vi både en bärande regel och elrör i väggen!
Hur skulle du resonera och lösa problemet?
Elen kan väl inte vart en överraskning eftersom det sitter en brytare och en kopplingsdosa som vart synliga, men elen kan man ju dra om i tak och vägg,eftersom ni ändå river, sen angående reglarna om det är bärande så borde det bli snyggast att fälla in en stolpe i väggen sen lägga ett limträ som bärande bjälke till andra sodan istället för väggen. Men svårt att säga exakt tillväga gångs sätt baserat enbart på den bilden .M Maria_B skrev:Jag har ett bekymmer. Ska sätta in ett nytt kök men behöver då slå ut en mellanvägg mellan befintligt kök/matrum för att få plats med de nya skåpen och bänkskivan som är ca 70 cm längre än den gamla. Saken är den att jag köpt en tillsågad marmorskiva och kan därför inte kompromissa på längden på bänkskivan. Men när mellanväggen revs upptäckte vi både en bärande regel och elrör i väggen!
Funderar på att regla ut väggen något för att på så sätt ”bygga in” regeln.
Du behöver berätta mera om vad det berör, är det hus eller lägenhet?
Finns det övervåning?
Hu ser planritningen ut för då kan man åtminstone gissa om det är något bärande, t.ex hjärtvägg?
Är det ett hus med vind kan man se hur takstolarna ligger och är byggda.
Finns det övervåning?
Hu ser planritningen ut för då kan man åtminstone gissa om det är något bärande, t.ex hjärtvägg?
Är det ett hus med vind kan man se hur takstolarna ligger och är byggda.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Elen drar man oftast i flexslang idag, men det gör elektrikern.
Regeln där behöver inte alls vara bärande så det är en god idé att posta planlösning och konstruktionsritningar.
Regeln där behöver inte alls vara bärande så det är en god idé att posta planlösning och konstruktionsritningar.
Regeln som du vill ha bort är den som sitter bredvid eldosan eller den som vid väggen? Det ser ut som två regler vid eldosan, den ena verkar vara ursågad där strömbrytardosan (a-dosan) sitter och kan väl då inte vara bärande? Regeln bredvid ser ut som en 45x45(?) och känns lite klen i så fall för att vara bärande...?
Sedan får man dra om elen i flexslang.
Sedan får man dra om elen i flexslang.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Förstår inte riktigt hur du tänkt här ?M Maria_B skrev:Jag har ett bekymmer. Ska sätta in ett nytt kök men behöver då slå ut en mellanvägg mellan befintligt kök/matrum för att få plats med de nya skåpen och bänkskivan som är ca 70 cm längre än den gamla. Saken är den att jag köpt en tillsågad marmorskiva och kan därför inte kompromissa på längden på bänkskivan. Men när mellanväggen revs upptäckte vi både en bärande regel och elrör i väggen!
Om väggen är bärande eller ej måste du ta reda på först , lämpligen görs detta innan man börjar riva.
Är den bärande så får du ordentligt med jobb.
Regeln är den som sitter närmast väggen. Helt rätt att reglarna vid eldosan inte är bärande. Men troligtvis vilar övervåningen på två ”ramar” av grövre reglar. Varav en för tillfället ger mig huvudbry.T TechChad skrev:
Det är mycket spekulationer.M Maria_B skrev:
Förse oss med mer info om du vill ha konkret hjälp, annars riv ner det du ska och bygg ut väggen de 5-6cm det handlar om och låt regeln vara kvar.
Edit: Var lite väl snabb, såg att du svarat på fler inlägg ovan.
Klicka här för att svara