Byggmaterial & Byggteknik
Henfer: [citat] Hallå där , hur löste du fördelningen av punktlasten från pelaren ??
inspectah44: Julas pedalhängare i regel plus ett skåpshandtag från Biltema under framhjulet. Dock ej i regel, men det blir ju inte mycket vikt på framhjulet, handtaget är bara för att cykeln inte ska rotera. Försök hitta regel eller som tidigare nämnt sätt en bräda från golv till tak. [bild]
hscn: Är den typen av överraskningar man får vara beredd på (jag har råkat ut för värre). Lite svårt att föreslå åtgärder bara utifrån bilder men om väggen i övrigt är stabil och inte kommer att utsättas för några större påfrestningar skulle jag nog bara sätta gips i ”luckan” möjligen placera en remsa plywood eller OSB fäst i kanterna med fogmassa mot befintlig OSB under
Vermilion: Jag kommer ha 2 lager reglar, först 60 cc ena längden och sedan 30 cc andra längden. Detta är för kabeldragning och utrymme för downlights. Jag vill ha gipsskivorna åt en viss riktning för att få så lite skarvar som möjligt (mindre att spackla och kapa). Kabeldragningen kommer gå längs med gipsskivornas långsidor och detta gör det extra önskvärt att det sista lagret reglar går
hejhopp: Hej! Jag ska limskruva ihop fingerskarvade bjälklagsreglar 45x170 c24 cc600 på min tillbyggnad. De är 7,8 m långa och jag har 10 par per våning (2 våningar). Anledningen kan hittas i tråd Mellanbjälklag - val av konstruktion och ljuddämpning - i fall någon undrar. Källarväggarna är uppmurade och jag håller på med virkeslistan nu. Det jag kom på nu är att stommen ska resas under
AK74: [bild] [citat] Vi har en konstruktör som räknat på detta. Väggen inte 944mm tjock utan det är bredden. Med den skruvade k-plywooden blir varje väggsida väldigt stabil och likt en enda stor pelare. En stor skjutdörr ska vara i mitten och ovanför 2st triangelformade fönster.
prototypen: Det finns masonit (board) som är blank på båda sidor, jag får också som emballage från Tyskland. Protte
vectrex: [citat] Ja, ingen av oss har nog helt rätt. Däremot så verkar det rätt olika beroende på vilken källa man tittar på när det kommer till barrträdets styrka. Det jag citerade ovan säger ju (om barrträd): "Generellt sett avtar årsringsbredden ju längre norrut man kommer i Sverige. Detta beror på kyligare klimat och därmed kortare växtsäsong. Trots detta är hållfastheten hos det
hempularen: Fast trappformeln som Åsa refererar (djup + 2ggr längd...) är en tumregel för att trappan skall vara bekväm att gå i. Det stegdjup på i det här fallet 29 cm är då den "geometriska" längden som passar hur man går. Att man sedan av estetiska skäl låter ett trappsteg skjuta ut över det under eller skjuta in under det över, beroende på hur man ser det påverkar inte stegdjupet. Men
Arne999: Jovisst kan ja likväl ta 2st 125or Det va just skillnaden i kvalité som gjorde att jag ville mäta. Gissar med tanke på vilket virke det är i detta hus så är det inte sämre. Vissa stockar går ju knappt att dra en skruv i medans tex en ankar skruv i en ny c24regel kan snurra när den gått i botten......
Mogg: Har några lecablock över.. Det funkar med dessa? Men tänkte ha eldfast bruk uppepå i alla fall på någon centimeter
justusandersson: Den tjockleken är mer än tillräcklig. Du kan låta den gamla tapeten sitta kvar.
nimhed: Ja, känns betydligt rimligare. Tack för att du tänkte lite åt mig :)
FredrikBr: Betonggolv i källaran. Borrprov visar ca 15cm tjockt. Uppläggningsyta ca 20x20cm
hempularen: För lite uppgifter. Vid badrumsrenoveringen: Hur stor yta är det? Material för tätskikt, kakelfix osv kostar 3 - 500 per kvm golv och vägg. Kan nog vara dyrare också. Sedan beror mycket på hur mycket flytspackel du behöver på golvet. Jag tror att ett grovt riktpris är 50 - 75 kr per mm tjocklek och per kvm. Räkna med 15 - 20 mm tjocklek. Hur mycket VVS? Räkna lite grovt med 1000 -
Arne999: Renoverar ett gammalt timmerhus från 1826 som är ombyggt lite då och då... på 40-talet gjordes senaste stora renoveringen med att lyfta taket på mitten av huset och sätta stående timmer på denna del. (så väggarna på övervåningen är liggandes timmer halvvägs upp på och därefter stående timmer) Inner väggarna är stående plank jag har i undervåningen reglat upp väggarna och i
ricebridge: Aha, ja man har inte räknat med att den lilla väggen skulle bära något ändå, utan har byggt takstolarna som om det inte skulle vara någon vägg där alls. Det är klart.
ItWasntMe: klyv dem till till 70mm. Så gör vi på jobbet när man vill och behöver ta reda på leftovers. Tar inte så nämnvärt mycket tid, enkelt att genomföra. Så klyv och sen använder du spillet till spaljeer eller annat smäckert.
jojo123: Se då till att det blir starkt i hörnen , det är där som det kommer att hända något , finns s,k , hörnjärn i olika storlekar och rekommenderar att ha vagnsbult och så små borrhål för dessa så du måste gänga in dom , blir hålen för stora så kan dom flytta sig lite i hålet med skevhet som följd , Lycka till ;)
useless: [citat] Det går inte att mura ända upp, så man får anpassa så att man antingen får in en hel extra syllbräda, eller klotsar på jämna avstånd. Alltid syllpapp eller liknande mellan sten och trä.
norddal: [citat] Ja det verkar vara en mindre vetenskap, fick in termometern genom ventilen i grunden trodde det även var hygrometer men icke har inte hitta någon sådan trådlös.
rocococo: Satte några extra skruv i panelen på nägra ställen ifall spikarna skulla släppa lite, ska på med gips sen, känns som det blir enklast. Tack för hjälpen.
hmunktell: Oj, här hade det trillat in en del svar, tackar ödmjukast! Skönt att majoriteten håller med som det som faktiskt blev uppsatt på väggarna, difftät plast. Försöker släppa den här bollen nu och sova lugnt om nätterna :) Tanken att tilläggsisolera vinden finns efter FTX är installerat.
pjapen: hittade forumtråden med bilder. https://www.byggahus.se/forum/threads/betong-foer-att-gjuta-baenkskiva.245749/#post-2111748 jag provade ju en del varianter med sten som skulle slipas med eller utan svart FeO2, samt olika mängder järnoxid. kom fram till att bara Fe02 var bäst utan kulörer på stenar då det var mycket tidskrävande att slipa fram en yta på min provbit. provbiten var 20x10 cm
Robert63: [citat] Ja, det är tänkbart. Ett effektivt sätt att ta bort gammal lukt av nikotin och annat, är att dra på en oljebaserad grund. Kanske finns vattenbaserade också, länge sedan jag gjorde det. Jag lurat lite på om du istället för korsdrag skulle ge torkandet ett hjälp på traven med värme istället? Har du målat "vått-i-vått" kan torkningen ta tid och den blir ännu mer långsam om