Byggmaterial & Byggteknik
Stigvig: Tack för tipsen. Har i dagsläget ingen borrhammare men provar ned fukt o ev en vinkelslip fick jag tips om också
Nyhamn1: Hej! Vi är på gång att renovera vårt badrum i källaren. Huset är från runt -45 och båda ytterväggarna i badrummet är putsade på 10cm träullskiva. Vi vill kunna montera hyllor och handfat på dessa väggar, vilket verkar rätt svårt. Förlorar vi mycket isolerande egenskaper om vi tar bort detta? Utöver skivorna är det oisolerat. Tack på förhand!
Kallebo: Enklast; utanpåliggande kabel och uttag. Tycker det kan vara rätt snyggt i ett garage och drar du det längs skenan blir det inte så iögonfallande
useless: Materialet är helt ofarligt så länge du inte sågar/borrar i det eller krossar det. Plocka lös rören försiktigt, plasta in dom och lämna på tippen.
Lärospånet: [citat] Ingen fara alls - tack för att du var med och resonerade :)
rharrysson: Håller på med exakt samma projekt just nu. För min del blir det en svetsad ram som bultas i benbockarna. Se bild [bild]
Johan Gunverth: Använd det trälim som kallas ”vinterlim” som är betydligt stöddigare när det har torkat. Har för mig att 1 liter räcker till 5m2, men skall låta det vara osagt. Hur som helst skall du ”slösa” när du limmar. Det skall jäsa upp lite i skarvarna. Du behöver dock inte vara orolig för att det inte går att bryta upp. Fråga mig hur jag vet. :D
Leif i Skåne: Stoppa in den i en svart sopsäck och ställ den på ett varmt ställa någon månad. Kolla processen och vädrat fukt någon gång i veckan.
justusandersson: Rådet från @murak att ta in offerter från olika tillverkare tycker jag är utmärkt. Det finns ingen fördel med att hålla sig till vissa mått. Mindre spännvidd blir givetvis billigare. Det finns en inbyggd målkonflikt mellan kravet på fribärande takstolar och att underramen ska tåla en större last än vad som är normalt för sådana takstolar. Även taklutningen är udda i det
jojo123: Du får försöka att sträva upp gaveln till rätt läge och ankra upp den med kanske större vinkelbeslag som det fästes reglar i och går bort och förbi några takstolar . eller så ankrar du med snedmontage till långväggarnas överkant på ca hälften ,om du kommer åt
LimpTheGimp: Bara för att spinna vidare på idén, så kan du ju ha ett fönster av frostat glas här emellan om det skulle kännas konstigt med klart glas/hål :) En kompis hade en etta med sovalkov, men då med väggen mot fönstret. Detta var löst med att bygga väggen med badrumsglas. Tänker då på sånt glas enligt bilden i länken nedan. I ditt fall hade man ju fått ersätta (hela eller stora delar
Prodigys: [citat] Alla seriösa uthyrningsfirmor bör ha tillgång till ringkapar, förra stället vi hyrde på via jobbet hade två stycken. Med ringkap måste man dock se till att ha gott om vatten och vara ännu lite försiktigare då den nyper lätt och kan lätt gå sönder när det nyper.
ramafred: Hej, Vi är i behov av en liknande lösning på ett problem där ena hörnet på vår tillbyggnad behöver hamna typ 90cm över mark. Diskuterat lite lösningar med en byggfirma och det vi förmodligen kommer göra är att använda oss av ALBA-balkar (lättklinkerbalkar) i 2 lager som muras ihop. D.v.s. 400+600mm höga balkar som sedan putsas ihop. De har gjort detta på ett hus ganska nyligen,
MathiasS: Kommer bli finemang. Ska du hänga skittunga saker på väggen föreslår jag att det är viktigare att fundera på hur plåtreglarna är infästa i tak och vägg än vilken förstärkningsskiva du använder. [bild]
abel48: Om ja gjuter en ny skiva o lägger över så kommer den så högt mot den vanliga bänkskivan. Men bra idé annars. Men skulle de funka att bara gjuta själv utsticket så de passar mot bänk skivan. Om man drar in några spik i som får sticka ut och armera? Svårt o förklara men...
KnockOnWood: Jag tycker att det borde gå bra att byta kamin så, ja. Men med en ny eldstad så är det ju trots allt en ny installation. Ring sotaren och fråga! En provning av tätheten går fort och är inte så dyr, men betalar sig nog i trygghetskänslan den ger!
LimpTheGimp: Hamnade på den här tråden efter lite snabbt googlande och tänker att den bör kunna bumpas med en följdfråga. Jag sitter på typ samma bekymmer med ett badrum på plintgrund som satt sig något där jag har fått bakfall. Jag har ingen aning om hur tätt reglarna ligger, och plintarna är glesa. Har idag plastmatta. Det gäller en sommarstuga. Den ena (och troligen enda rätta) lösningen
Robert-san01: Min 2x det som skall fästas är tumregeln. Så i ditt fall iaf min 55mm skulle jag säga. Helst 70.
FredrikBr: Funderar på de med, kommer de spricka? Men i mitt fall gäller det att dela av två barnrum så där kommer ändå sitta leksaksbilar och legobitar intryckta i väggen, så sprickorna lär försvinna i mängden av andra märken :)
Johan456: Vad väger armaturen? Lättbetong säger du, typ sipporex? Oavsett så tror jag du får svårt att dra in en skruv 130mm utan att den går av. Gör såhär: 1. Märk ut vart du ska fästs in på gipsen. 2. Borra genom gipsen med ett 12mm borr. 3. Ta en slagborrmaskin och ett långt 10mm betongborr. Och borra minst 300mm från underkant gipsen. 4. Sätt en 10mm betongplugg på en skruv och för
Matte Mattsson: Aha! Tack! Ja men då kan jag skrapa till dom när det torkat lite så kommer det ju bli super. Tack!
Jesper Dahlberg: Okej då förstår jag hur det ligger till, nu har jag lite mer kött på benen iallafall! Tack för din hjälp och kunskapsdelning.
largab: Biltema har flytspackel som fungerar utomhus. Litoliv s40 249:-/20kg. Om du ska ha nålfiltsmatta så är det ju den som tar allmänslitaget. Jag tycker du kan lägga mattan direkt på flytet.
Jotunheimen: Golvreglarna är troligtvis 3"8, utifrån hur det är dimensionerat på andra ställen i huset. CC 80. Bifogar en hafsig skiss över rummet i fråga.
justusandersson: Balken omfattar den del du vill riva och den dörröppning som finns där idag. Av ritningarna framgår dels hur byggnadens stomsystem är uppbyggt dels vilka mått de olika delarna har. Sedan måste man veta hur man ska använda dessa uppgifter.
justusandersson: 215x225 är en standarddimension. Om du följer den här länken till Träguiden så finns där en tabell. Sedan får du kolla upp de stora tillverkarnas hemsidor, Martinsson, Moelven, Setra. https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/dimensioneringsvarden-och-barformaga/barformaga/limtra---dimensionerande-barformaga-b90-215/?previousState=100
Papphammar666: [citat] Köpte billigt på Bxxxmax och måtten åt alla håll och kanter måste ha vart från något rumänsk bygge 1975 men man får vad man betalar för...
HLen: [citat] Jag tror jag hittat ett par sådana. Kan tänka mig att ha en grå variant hallen och röda framför kakelugnarna. Tack för tipset!