PH är bättre än torx om du måste trycka på för att få i skruven.

lärjungen
useless useless skrev:
PH är bättre än torx om du måste trycka på för att få i skruven.
Hmm, kan inte riktigt hålla med. Att sätta trallskruv upplever jag går mycket smidigare än att sätta gipsskruv eller spånskruv i fråga om hur lätt bitsen börjar slira i spåret. Gipsskruv slirar visserligen inte lika lätt som spånskruv är min erfarenhet, men torx tycker jag är helt överlägsna i alla lägen. Kvaliteten på skruven spelar naturligtvis också in.

Jo, torx slirar inte lika lätt, men om man måste trycka samtidigt så är det större risk att skruven 'kantrar'. PH skruv och rätt bits blir mer stabilt i sidled.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Rickard.
Håller med useless här, det märks tydligt om du provar skruva t ex montageskruv utan borrspets genom plåt, den kraften du kan lägga på är omöjlig med torx.

Sen annars så kräver nog torx lite mer metall i huvudet på skruven. Annars tror jag i många fall det helt enkelt är bökigt och dyrt att byta från en standard till en annan om det bara är lite bättre.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
useless useless skrev:
Jo, torx slirar inte lika lätt, men om man måste trycka samtidigt så är det större risk att skruven 'kantrar'. PH skruv och rätt bits blir mer stabilt i sidled.
Ok, that makes sense. Tack för klargörande. Och just på gips är det ju viktigt att skruven sitter rakt. Däremot borde det funka bra med torx på spånskruv. Ändå är de flesta spånskruvar jag hittat PH2.

Den värsta är ju plåtslagarens torx-liknande variant med åtta spår istället för torxens sex. Den bara flinar åt en när man står där på stegen med sitt torxbits. Även i denna passar fyrkantsbits.

Skruvhuvud med åtta spår på en plåtyta, ser ut att kräva en speciell skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
lärjungen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.