4 817 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Vilken bit till skruven?
Hmm, kan inte riktigt hålla med. Att sätta trallskruv upplever jag går mycket smidigare än att sätta gipsskruv eller spånskruv i fråga om hur lätt bitsen börjar slira i spåret. Gipsskruv slirar visserligen inte lika lätt som spånskruv är min erfarenhet, men torx tycker jag är helt överlägsna i alla lägen. Kvaliteten på skruven spelar naturligtvis också in.useless skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Håller med useless här, det märks tydligt om du provar skruva t ex montageskruv utan borrspets genom plåt, den kraften du kan lägga på är omöjlig med torx.
Sen annars så kräver nog torx lite mer metall i huvudet på skruven. Annars tror jag i många fall det helt enkelt är bökigt och dyrt att byta från en standard till en annan om det bara är lite bättre.
Sen annars så kräver nog torx lite mer metall i huvudet på skruven. Annars tror jag i många fall det helt enkelt är bökigt och dyrt att byta från en standard till en annan om det bara är lite bättre.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Ok, that makes sense. Tack för klargörande. Och just på gips är det ju viktigt att skruven sitter rakt. Däremot borde det funka bra med torx på spånskruv. Ändå är de flesta spånskruvar jag hittat PH2.useless skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Klicka här för att svara