Någon som kan se vilken bit som är rätt till denna golvskruven?

• Närbild på en golvskruv som sticker ut ur ett trägolv med delade brädor, efterfrågan på rätt verktyg för skruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se, men en fyrkantsbit kan passa.

Edit. tvåa på den. :o)

Rickard.
Tycker också det ser ut som en fyrkant, Robertson heter dom. En fantastisk uppfinning som aldrig blev något stort (utanför ursprungslandet canada) och idag helt gjord obsolet av torxen.

Finns i den vanliga bygghandeln, eller?

Rickard.
nimhed nimhed skrev:
Finns i den vanliga bygghandeln, eller?
Jadå, brukar också finnas i dom lite större vanliga bitslådorna.

lärjungen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tycker också det ser ut som en fyrkant, Robertson heter dom. En fantastisk uppfinning som aldrig blev något stort (utanför ursprungslandet canada) och idag helt gjord obsolet av torxen.
Dock tillämpas den av någon outgrundlig anledning till såväl flera typer av fönsterblecksskruvar som en del typer av golvskruvar. Helt värdelöst om ni frågar mig. Bitsen/skruven slits ut väldigt snabbt i förhållande till torx och det är ett otyg att sätta ett helt furugolv på det viset. Dessutom får man inte med bitsen när man tex köper fönsterblecksskruv, och märker man det först när man kommit hem (eller till byggarbetsplatsen) är man ju stekt. I alla fall om man bor på landet som jag och har en bra bit in till stan. Nu har jag alltid en sån på mig, för man vet aldrig när de dyker upp.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
lärjungen
Och det finns ettpar olika storlekar på den också, så är du osäker, köp båda.

Rickard.
lärjungen apelton skrev:
Dock tillämpas den av någon outgrundlig anledning till såväl flera typer av fönsterblecksskruvar som en del typer av golvskruvar. Helt värdelöst om ni frågar mig. Bitsen/skruven slits ut väldigt snabbt i förhållande till torx och det är ett otyg att sätta ett helt furugolv på det viset. Dessutom får man inte med bitsen när man tex köper fönsterblecksskruv, och märker man det först när man kommit hem (eller till byggarbetsplatsen) är man ju stekt. I alla fall om man bor på landet som jag och har en bra bit in till stan. Nu har jag alltid en sån på mig, för man vet aldrig när de dyker upp.
Nu när tråden är klar skämms jag inte för att spåna lite, Att jämföra den med torx är riktigt taskigt då den uppfanns före stjärnan och bör därför jämföras med spår och ev PH och då är den fantastisk.

Du har såklart helt rätt i att den dyker upp när man minst anar det, har ett minne av betongskruv med R, helt omöjligt att skruva in då det krävs rätt mycke kräm för att få in skruvarna, är t30 idag. Det var nog också när sid vad den enda slagskruvdragaren. Och ingen riktigt visste syftet med dom

Köper du bleckskruven på Bevego får du alltid med en bits

lärjungen
nimhed nimhed skrev:
Ajdå, jag har svårt att hitta mer än en storlek

[länk]
[länk]
[länk]
Ok, det är nog den vanligaste isåfall. Jag var på en bolistbutik för nåt år sedan och där fanns två sorter. Naturligtvis lyckades jag ta fel den gången. Jag var dumsnål och chansade :p

lärjungen
henrikpåhöjden henrikpåhöjden skrev:
Köper du bleckskruven på Bevego får du alltid med en bits
Jo det finns nog dem som säljer med bits. Har dock råkat på flera märken som är obarmhärtiga nog att inte inkludera den.

Rickard.
Biltema har nån sats med olika storlekar, inte för att jag rekomenderar biltemabitsar men.
Själv har jag nån lunasats som har 2 eller 3 olika.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu när tråden är klar skämms jag inte för att spåna lite, Att jämföra den med torx är riktigt taskigt då den uppfanns före stjärnan och bör därför jämföras med spår och ev PH och då är den fantastisk.

Du har såklart helt rätt i att den dyker upp när man minst anar det, har ett minne av betongskruv med R, helt omöjligt att skruva in då det krävs rätt mycke kräm för att få in skruvarna, är t30 idag. Det var nog också när sid vad den enda slagskruvdragaren. Och ingen riktigt visste syftet med dom
Det kan jag absolut hålla med om. Det jag inte riktigt förstår är varför det idag, när vi lever i torx-eran, fortfarande tillverkas skruv för fyrkantsbits. Och fattar heller inte varför gipsskruv och mycket spånskruv görs i PH2-variant. Är det för att PH2 fortfarande är så vanlig? Eller finns det andra fördelar som jag inte fattat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.