Någon som har tips på plugg som fungerat bra för att fästa golvlister på putsad träullit (ganska tunnt lager med puts)? De gamla golvlisterna satt med vanlig gul plastplugg vilket inte fungerade så bra.

Limma dem istället?

Väggen är inte direkt superjämn vid golvlisten så lim går bort. Jag skyller på han som lekte murare... (dvs undertecknad)

Du behöver ett sättlim som hugger direkt, t.ex. casco Xtremefix. Men troligtvis behöver ändå fästa med skruv och plugg tills limmet torkat.

Precis, jag åker ändå på plugg och skruv om jag limmar. Något förslag på plugg som biter i dessa skivor?

J
Ingen plugg biter i träulit , hur tjock är träuliten , problemet är att en plugg vill alltid följa med runt om den inte har något som håller igen , och träuliten är skarmlig med massor av luft i + träfiberslingor . , Att limma är detsamma som att ha reglar på golvet mellan väggarna som håller sockeln på plats , det med lite glipor mellan vägg och sockel tas bort med latexfog
målarens bästa vän

• Gilla
yeah-sus
  • Laddar…
Kanske limma fast pluggarna? Nån form av tvåkomponentslim eller kemankare. Men det kanske rycker loss nästa ”lager” ur träulliten?

J jojo123 skrev:
Ingen plugg biter i träulit , hur tjock är träuliten , problemet är att en plugg vill alltid följa med runt om den inte har något som håller igen , och träuliten är skarmlig med massor av luft i + träfiberslingor . , Att limma är detsamma som att ha reglar på golvet mellan väggarna som håller sockeln på plats , det med lite glipor mellan vägg och sockel tas bort med latexfog
målarens bästa vän
Det är nog så illa. Träulliten och putsen bygger ca 35-40mm ut från betonghålstenen. Kanske ändå få lita på att pluggen biter tillräckligt i putsen. Testar med Fischer Duopower som jag tycker ser mest lovande ut om ingen har någon annan superplugg att rekommendera.

L lob skrev:
Kanske limma fast pluggarna? Nån form av tvåkomponentslim eller kemankare. Men det kanske rycker loss nästa ”lager” ur träulliten?
Kan nog hjälpa till en del. Kommer nog inte ifrån lim på ett eller annat sätt känns det som.

Claes Sörmland
Jag har svag kalkputs i delar av husets källare. Lite samma problem. Lösningen här är ett hål, kleta i Husfix och trycka i en vanlig plastplugg. Nästa dag går det att skruva.

J
A anhack skrev:
Det är nog så illa. Träulliten och putsen bygger ca 35-40mm ut från betonghålstenen.
Är det många fästen du behöver ,det finns i grabbers sortiment 4,5 X70 mm samt lite andra långa smala ,blir till att skaffa en ,
100 mm hårdmetllborr och sätta rödplugg , dåtror jag du klarar dig
Sök på Träskruv 5X70 mm så får du fram en hel det att välja på

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har svag kalkputs i delar av husets källare. Lite samma problem. Lösningen här är ett hål, kleta i Husfix och trycka i en vanlig plastplugg. Nästa dag går det att skruva.
Bra backup om det inte fungerar med bara plugg. Får köpa mig en liten sprits så jag kan fylla ut lite hålrum i träulliten :)

J jojo123 skrev:
Är det många fästen du behöver ,det finns i grabbers sortiment 4,5 X70 mm samt lite andra långa smala ,blir till att skaffa en ,
100 mm hårdmetllborr och sätta rödplugg , dåtror jag du klarar dig
Sök på Träskruv 5X70 mm så får du fram en hel det att välja på
Går nog åt ca 50 infästningspunkter men hänger ju på om det biter eller inte ;). Jag antar att du menar att det ska vara så långa skruvar/plugg så att det biter i betonghålstenen? Då åker jag nog på längre plugg än rödplugg om man inte trycker in dom en bit i väggen.

J
Tunna skruv och dubbla röda plugg brukar fästa rätt bra ., då går du försänka i sockeln , Claes ide om att fylla är även det ett alternativ . Lite tjurigt att på dit bara . men det gäller att vara envis .

• Gilla
anhack
  • Laddar…
Förborra 6 mm och prova denna.

Metallgipsskruv med fläns och spets, avsedd för förborrat 6 mm hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Björn Melander Björn Melander skrev:
Förborra 6 mm och prova denna.

[bild]
Den vågar jag inte använda (tror inte putsen uppskattar den).

När jag fäste byggskivor på Träullit så borrade jag rakt igenom Träulliten och in i betongen bakom. Sedan slog jag in långa spikplugg så att den expanderande biten hamnade i betongen.
Fast min Träullit var förstås inte så tjock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.