Har nyligen flyttat till ett lägenhetskomplex som är byggy 2016. Ganska tidigt upptäckte jag att jag hörde grannen under rätt så väl, speciellt om de var högljudda. Ljuden verkade komma omkring ytterväggarna och ganska snart misstänkte jag att elementen, eller rättare sagt där rören går ner i golvet och sedan till grannen under.

Idag råkade jag höra att nån satt och pratade vid köksbordet lägenheten under och valde att undersöka närmare. Mycket riktigt så hörs det extremt väl från stället där rören kommer upp. För att tala klarspråk så verkar det helt enkelt vara så att det inte finns nån isolering övh i kanalen där rören går.

Jag kan ingenting om byggtekniker och sånt, men låter det inte rimligt att man lägger ner nån isoleringsmassa längs med röret och tätar till så att det inte ska komma upp ljud från grannen (å vice versa) ? Har de helt enkelt glömt nåt väsentligt när de byggde huset? Det borde väl vara lätt för hyresvärden att skicka hit nån som tätar ordentligt?
Eller ska det helt enkelt vara såhär? Känns ju lite märkligt att ens konversationer inte är privata, utan hörs utan ansträngning om det är tyst?

Laddar upp en bild på ett av ställena, även om jag gissar på att de flesta vet hur de ser ut.
 
  • Två vita rör som går ner genom hål i ett trägolv utan synlig isolering runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har aldrig hört talas om detta problem innan. Det du visar på bilden är vad man sågat ut i parkettbrädan, det borde ju naturligtvis döljas med tex. Rörmanchetter. Men kommer ljud upp den vägen borde det även vara otätt mellan bjälklaget och rören. Jag antar att bjälklaget är utfört i prefabricerad betong? Kan du se om du kan lysa ner och kanske ta ett kort som visar även det, alltså hur det ser ut under parketten ner i hålet?
 
J Johan456 skrev:
Har aldrig hört talas om detta problem innan. Det du visar på bilden är vad man sågat ut i parkettbrädan, det borde ju naturligtvis döljas med tex. Rörmanchetter. Men kommer ljud upp den vägen borde det även vara otätt mellan bjälklaget och rören. Jag antar att bjälklaget är utfört i prefabricerad betong? Kan du se om du kan lysa ner och kanske ta ett kort som visar även det, alltså hur det ser ut under parketten ner i hålet?
Det sitter nån form av täckplatta över, bifogar bild.

Har försökt lysa ned men kommer inte åt att se eller få nån riktigt bra bild. Bifogar de bilder jag tog.
 
  • Vit plasttäckplatta med utgående kablar ovanför ett golv med två rör som förs in i håligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett rör som går genom en träplatta och in i en täckplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en täckplatta ovanför ett rör, med begränsad synlighet av inre konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som att radiatorrören ligger i rör som gjutits in vid gjutning av plattan. Det ser ut att saknas isolering! Prova att sticka ner något lång spetsigt föremål tex. En provsticka till matlagning. Jag tycker du ska anmäla det till hyresvärden det borde röra sig om ”byggfusk”. Jag är inte expert men nog finns det ljudkrav vid nybyggnation.
 
J Johan456 skrev:
Det ser ju ut som att radiatorrören ligger i rör som gjutits in vid gjutning av plattan. Det ser ut att saknas isolering! Prova att sticka ner något lång spetsigt föremål tex. En provsticka till matlagning. Jag tycker du ska anmäla det till hyresvärden det borde röra sig om ”byggfusk”. Jag är inte expert men nog finns det ljudkrav vid nybyggnation.
Dessvärre har jag ingenting som är tillräckligt smalt, ska se över om jag hittar något. Min gissning är dock att det sitter en liknande rörmanchetter (om det är det som de kallas) i lägenheten under. Sticker jag ned något som når hela vägen så kommer den säkert ned till grannen.
Vid ett tillfälle så kände jag matos i min lägenhet, jag trodde det kom från ventilationen men de är av modern typ och tar luft från nåt annat ställe. Jag tror ju isåfall att matoset kom upp genom hålen där.

Jag har anmält detta till hyresvärden och de borde ju ha garanti kvar på arbetet..
Har läst på lite och det finns ju krav avseende ljudisolering, både för luftljud (som röster är) och för stegljud. Jag hör ju en del smällande nerifrån, typ som att nån tappar nåt i golvet. Vet inte om hålen bidrar till detta.

Sen finns det ju även en brandsäkerhet som ska uppfyllas och är det helt öppet nedåt så kan ju det omöjligt uppfyllas.

Tack för snabba svar.
 
https://www.boverket.se/globalasset...t/2008/bullerskydd_i_bostader_och_lokaler.pdf

Sidan 108:

6.2 Riskfaktorer – allmänt
De vanligaste felen i utförandet som leder till brister mot ställda ljudkrav är:
• luftläckage genom hål, springor och sprickor
• oavsiktligt styva anslutningar mellan byggnadsdelar som
ska vara åtskilda, så kallade stomljudsbryggor
• oavsiktliga veka anslutningar mellan byggnadsdelar som
ska samverka styvt kan ge oväntad flanktransmission
Luftläckage: Konstruktioner med hög luftljudsisolering är känsliga för luftläckage i hål, springor och sprickor. Det beror på att höga ljudnivåer i ett rum skapar svängningar i lufttryck- et, som pressar luft genom öppningarna och skapar tryck- svängningar även i det angränsande mottagarrummet. Även små springor försämrar ljudisoleringen markant, vilket kräver stor noggrannhet i tätningar och anslutningsdetaljer. Tillverka- re och projektörer bör anvisa tätningsåtgärder samt markera på bygghandlingar, där utförandet är kritiskt för ljudisoleringen.
 
En annan aspekt är brand som är mkt värre. Vid brand i lägenheten under dig ska din lgh motstå brand i 60min. Är det inte tätat alls gör den inte det och du får upp farliga rökgaser i din bostad. Detta är isåfall mkt allvarligt, brandtätning är mkt viktigt. Tryck på det till din hyresvärd, det bör få honom att reagera. Om det nu är så att säga ”öppet ner”. Men det torde vara synnerligen ovanligt vid nybyggnation.
 
J Johan456 skrev:
En annan aspekt är brand som är mkt värre. Vid brand i lägenheten under dig ska din lgh motstå brand i 60min. Är det inte tätat alls gör den inte det och du får upp farliga rökgaser i din bostad. Detta är isåfall mkt allvarligt, brandtätning är mkt viktigt. Tryck på det till din hyresvärd, det bör få honom att reagera. Om det nu är så att säga ”öppet ner”. Men det torde vara synnerligen ovanligt vid nybyggnation.
Ja, alltså, jag har ju själv mkt svårt att tro att det är helt öppet nedåt. Men med tanke på att jag hör varenda ord grannen säger i normal samtalston genom rören så har jag svårt att se att det som eventuellt "isolerar" kan stå emot brand och rök i 60 minuter.

Superbra med dina länkar och tips, framförallt brandsäkerheten. Det kan hyresvärden inte snacka bort.
Och sen bra info, även om det är rådgivande, angående luftljuden. Visste inte att det var så känsligt med små luftrum, att de kan göra så stor skillnad.
 
C Caywin skrev:
Utan att kunna nånting om detta, men nåt sånt här borde ju ha använts för att fylla upp hålrummet hela vägen till grannen
[länk]
Ja
 
Hej, det här är ett vanligt fel som jag sett många många gånger när jag gjorde ljudmätningar inför slutbesiktning. Anledningen till att man inte gjuter fast stammarna är nog mest produktionsmässiga till största del men även att man kan få knäppningar i rören på grund av värmeexpansion på vintern.

Om du bor i ett flerfamiljshus med cirka 250-260 mm betong i bjälklaget (projekterat efter ljudklass B) så når du fortfarande BBR-krav om detta inte är tätat. Men BBR säger också:
Byggnader som innehåller bostäder, deras installationer och hissar ska utformas så att ljud från dessa och från angränsande utrymmen likväl som ljud utifrån dämpas. Detta ska ske i den omfattning som den avsedda användningen kräver och så att de som vistas i byggnaden inte besväras av ljudet.

Det är ett byggfel som ska åtgärdas och det är bara fylla hålen med elastiskt icke härdande fogmassa och lägga tillbaka täckbrickan så är det klart och du blir av med ljudläckaget!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.