Byggmaterial & Byggteknik
major_tom: sen om det diffar lite så kan man trolla bort ett glapp mellan vägg och bänkskiva med både kakel och en list
witten: [citat] Kanon och kanon med sand vet jag inte, i geoteknisk kategori 1 som detta tillhör får du ta 100 kPa på sand respektive 200 kPa på morän.
13th Marine: Tråden är fyra år gammal och urdjur har inte varit inne på 1.5år. ;)
tergo: det finns isolering (stålregelskivor) för 600 och 450 c/c tex på optimera osv problemet är att det finns så många varianter av mått på isolering så handlarna har svårt att få plats på lagret för alla varianterna t
Slarvpellen: Ta upp hål där räcket ska fästas, är det mellanrum mellan skiva och gammal vägg så fyll upp med fogskum (försiktigt, inte för mycket!). Om det fyller ut tillräckligt så kommer skivan bli helt stum där och du kan skruva fast räcket utan att skivan buktar. Om du inte skruvar med enorma moment såklart.
Mikael_L: https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindskydd-bison-p6303018 https://www.bauhaus.se/vindpapp-windy-base-2-75x12-5m.html https://www.xlbygg.se/mjallby/sortiment/isolering/vindskydd/vindskydd-t-vind-274cm-25m-standard-32716 https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindpapp-ac-350-p17040 Några exempel. Själv körde jag med T-vind, men Bison och Icopals är nog
Dan_Johansson: Elementet är ju lackat från början, så några extrema temperaturer pratar vi inte om ... Prata med din färgbutik, jag minns inte vilken färg jag köpte, men jag har ju inte sett några problem alls, vare sig färgförändring, lukt eller nått annat på de 5 år mina element varit målade ...
ollefisk: [citat] Eftersom stålprofilen ser så här ut: [bild] så måste jag sätta den på en regel plus ett antal cm till för att kunna få in haken i dörren. Inget hjul på dörren fot så hela vikten blir på övre stålprofilen som sitter mot taken men kommer förmodligen att ge mer kraft på golvregeln. Ungefär så har kommer det att se ut mot golvet: [bild]
justusandersson: Så länge luften är uppvärmd är fukten (dvs vattenångan) bunden i luften. Det är först när luften kyls av som vattenångan kan kondensera.
patrikd84: För att stämpen ska göra någon nytta så behöver de placeras så att du kan ta upp lasten från golvet ovan - jag antar att det ligger några balkar tvärs över också? Då är det dessa som stämpen ska ta upp last från. För att fånga in flera balkar per stämp kan du använda en tillfällig balk och sätta stämp i ändarna t.ex. Beror bl.a. på vilken last varje stämp kan ta och
slurppe99: Ja visst, smaken är som baken. Jag skulle hellre byta till en helvit modernare spis för pengarna.
justusandersson: Det är ju det enda ställe där det kan vara aktuellt med 6 meters spännvidd som den tekniska beskrivningen relaterar till. I ett hus från den tiden kan man inte ta något för givet, t.ex. att golvbjälkarna har samma riktning i alla plan. 3x9 tum motsvarar 45x267 mm vilket är rejält men inte tillräckligt för acceptabel svikt.
fixarx: Byggde med 3 st IKEA LACK bord först men det var alldeles för ostabilt och påverkade därför mina utskrifter. Tittade sedan på IVAR hyllsystem men tvekar om det är hållbart då jag måste skruva i stommen för att få fast plexiglas och kan därmed inte återanvändas eller justeras i framtiden.. Har kikat in på motedis.se, ratrig.com, kjell.com och alucon.se för olika aluminiumprofiler
Bernieberg: Du kanske kan spra en ram runt som inte sänks och jobba med lite spännande belysningslösning i ramen? Den här bilden råkar vara från ett badrum men du förstår tanken. En LED-list med varmt dimbart ljus skulle kunna bli en trevlig detalj i ett biorum. [bild]
Johan456: Funkar inte inte vanliga plugg i gips? Jodå, det går alldeles utmärkt. Jag vet inte hur mkt jag satt upp med gula plugg, väger den bara 1,7kg är det inga problem
Rickard.: Rekomenderar bitumenbaserad fog för grunder. Finns "överallt"
mugatu: [citat] Jag har kört med gipsputs som man blandar till med vatten till önskad konsistens.
Jeyya: [citat] Tusen tack! Jag ska kolla igenom det :)
Demmpa: Det ser ut att vara spikskruv, alltså skruv som man slår in men som man sedan kan skruva ut. Spetsen på skruven ska(/bör) gå helt genom botten på pluggen, så skruven ska vara pluggens längd plus fastskruvade materialets tjocklek plus minst skruvspetsens längd.
justusandersson: Minsta dimensionen på limträ brukar vara 42x180 mm. Byggregeln i exemplet är av gran och inte särskilt trevlig till ditt ekbord. Titta i stället på planhyvlat virke som brukar finnas ihop med lister och liknande. 33x95 mm fur borde fungera. Det finns även planhyvlad ek. Ek är dessutom styvare än fur. Det blir inga stora laster på dessa ben. Någon form av vagnsbult kan väl vara
tergo: sanitetssilikon skall du använda kan det vara att du fick en gammal tub tec7 ,vad står där för datum på tuben?
stajo917: Om man gör enligt bifogad skiss och låter de långa läpparna peka nedåt med ryggen mot varandra (som ett T) - kanske inte styvheten blir något problem? Jag ska ha en 5-10 cm luftspalt ner till ramen för skjutpartiet tänker jag och bärigheten är viktigare än styvheten så länge inte nedböjningen blir större än så förstås ;-) Tänker alltså skruva ihop ett antal 170x45 reglar till
Rickard.: Usch läckande tak är ingen lek och inget man bör experimentera med tycker jag. Bara för att dom tycker det är ok med 7° nere på kontinenten betyder inte att det är så smart här. Tak med så låg lutning bör vara helt täta i min mening. Jag skulle inte vilja vara den som förklarar hur det är fackmannamässigt utfört till försäkringabolag om det händer något.
major_tom: blev nu iaf knådbar epoxi. säkert overkill men kul att prova.
lklakej: Hur ser man på behov av isolering under? Det finns ingen risk att man ”eldar för kråkor”?
SH68: [citat] Vi har inte använt något kalkborttagningsmedel alls.