Brunnen i sig kommer säkert inte ställa till några problem och konsekvenserna vid ett eventuellt fel är ju ytterst begränsade i en tvättstuga i källare så man behöver ju inte hänga upp sig allt för mycket vid försäkringsbolagens krav. Man kan mycket väl låta det vara men i så fall vara beredd på att inte får nån hjälp av försäkringsbolaget vid ett eventuellt fel (i tvättstugan).

Något som andra har varit inne på är att det kan vara bra att skapa sig en bild av hur avloppsstammarna i golvet ser hur. Se vad det är för material, skick och fall. Mest för att ha en liten plan. En spolning och filmning kostar inte mer än någon tusenlapp.

Tråkigt om du skulle kosta på tvättstugan en fin renovering nu för att sedan råka ut för problem med avloppet inom kort för att då bli tvungen att bila upp det nya fina golvet.

Har själv råkat ut för stopp i avlopp pga lokal dåligt/obefintligt fall (sättningar under plattan) i kombination med skrovliga gjutgärnsrör. Fick rören slipade och filmade så nu köpte jag mig några år innan jag tänker bila upp och därefter renovera den delen av källaren inkl tvättstugan. Vid filmning konstaterades att rören i sig var i så bra skick så att reling hade kunnat vara en okej räddning/renovering men att det föll pga sättningarna så nu vet jag att jag definitivt har ett stambyte framför mig.

A Alltoinget skrev:
Vad spelar det för roll om det är gjutjärn eller plast.. plaströren från 70-talet e skit och bör bytas..
Vad är enligt dig felet med 70-talsplaströr?

Har kollat några av mina och dom är lika bra som nya.

S Stefan1972 skrev:
Allt beror nog på vad man menar med renovering också. Att snygga upp lite grann och måla och lägga klinkers ser jag inte som nån renovering som antyder till nåt mer. Vet man bara om att det är som det är så spelar det ju ingen roll men säljer man och menar på att det är totalrenoverat. Ja då är man ju snett ute.
Men för sin egen del så skulle jag ju inte byta brunn bara för att man normalt gör det vid helrenoveringar.
Vi bytte ut klinkers i tvättstugan och lade in en plastmatta istället. Ingen övrig renovering. Det gjorde att vi inte fick ersättning från försäkringsbolaget vid en vattenläcka eftersom vi renoverat, men inte följt de regler som gällde vid renovering avseende tätskikt under varmvattenberedaren (som också står i tvättstugan). Hade vi gett fan i att byta klinkers mot plastmatta, så hade vi fått ersättning, för då skulle ju allt vara gjort enligt det reglemente som gällde när tvättstugan byggdes (inget tätskikt krävdes under vv-beredaren). Så, ja det beror på vad man menar med renovering...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Vi bytte ut klinkers i tvättstugan och lade in en plastmatta istället. Ingen övrig renovering. Det gjorde att vi inte fick ersättning från försäkringsbolaget vid en vattenläcka eftersom vi renoverat, men inte följt de regler som gällde vid renovering avseende tätskikt under varmvattenberedaren (som också står i tvättstugan). Hade vi gett fan i att byta klinkers mot plastmatta, så hade vi fått ersättning, för då skulle ju allt vara gjort enligt det reglemente som gällde när tvättstugan byggdes (inget tätskikt krävdes under vv-beredaren). Så, ja det beror på vad man menar med renovering...
Jo så kan det ju såklart bli men nån lär ju ha informerat fb att ni renoverat/bytt matta? Man hade ju lika gärna kunnat vidhålla att det alltid varit plastmatta........

S Stefan1972 skrev:
Jo så kan det ju såklart bli men nån lär ju ha informerat fb att ni renoverat/bytt matta? Man hade ju lika gärna kunnat vidhålla att det alltid varit plastmatta........
Jo. Men vi trodde på att vara ärliga.Trodde definitivt inte att de skulle tolka det som att vi renoverat. Men man lär av sina misstag! T ex att jag nog ska byta försäkringsbolag.

H Holmspel skrev:
Vad är enligt dig felet med 70-talsplaströr?

Har kollat några av mina och dom är lika bra som nya.

De flesta rören som är från början av 70 talet
Är väldigt spröda..

Det kan spricka när man bilar upp en golvbrunn utan att man märker det..

Det är också så att jag har läst på olika ställen att livslängden på de rören är 40-50
År

Kan ju då vara värt att byta rören om man ändå ska renovera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.