Mannfelt
Mannfelt: [citat] Använd den sidan på hyllan med stora hålet så du inte skruvar ut skruven utan bara justerar karmen
7 svar · 4,7k läst
·
Brorsson
Brorsson: Lite uppdatering hur det gått. Vi får inget av Anticimex för dolda fel. Dem anser inte att det är någon märkvärdig svikt eller rasrisk. Det var 12% fuktighet i balken vilket är väldigt torrt. Därför anser de inte heller att det är något pågånde fukt problem. Vilket vi redan visste. Tanken är att renovera badrummet nu sernare iår och i samband med det byta balken.
14 svar · 4,2k läst
·
B
Balthazar: Tack för svar och synpunkter!
4 svar · 2,4k läst
·
major_tom
major_tom: ok! blir en runda på jula eller biltema och ser vad jag kan hitta. och struntar i epoxin. och visst går det att lämna bort men jag ser rätt stort värde i att lära mig hur jag gör.
5 svar · 2,9k läst
·
J
justusandersson: Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Bilden har bara normal bildskärmsupplösning, 72 dpi. Det räcker inte för att kunna läsa detaljer på en vanlig datorskärm. Jag kan också zooma in på min iPhone, men då blir detaljerna suddiga. Pröva att ta bilder på ritningens olika delar, dels själva takstolen, dels beskrivningen längst ner till vänster. Allra bäst hade varit om du hade använt
6 svar · 5,2k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker du ska börja med att mäta fukten även i ytterväggarnas syll och ta diskussionen vidare från det. Att ventilera mot det fria innebär att säkerställa att lukten inte tar sig in.
5 svar · 5,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] skulle förstås vara "inte helt lodräta"
10 svar · 3,0k läst
RoHa72
RoHa72: [citat] Finns med 8mm bottenplattor på ritningen som jag fick av konstruktören.
24 svar · 25,6k läst
·
V
viggen_l: Tja efter en mail konversation med byggledaren så var ända felet de ansåg sig ha gjort i konstruktionen att inte fylla ut hållet mellan träregel och tegel. Fogskummet skulle tas bort och sprickan fyllas. En tystlåten kille kom och började putta in cement i sprickan. Eftersom jag inte litar ett skit på dem mer tog jag hit en annan firma idag som dömde ut det helt. Balken borde vara minst
5 svar · 3,5k läst
·
B
berraX: PNO, där ser man....det finns alltid andra vinklingar på problemet......Den riktigt enkla vägen är inte så lätt att hitta. Vad tror du om att putsa med gipsbruk? Jag hittade en artikel som var klart positiv.
10 svar · 1,9k läst
C
C.Lundin: Förutsatt att plattan väggen ska stå på är färdig så krävs armeringen ifrån den. Sedan följer: Utsättning Form en sida Armering samkörs med installationer och ursparningar Form andra sidan (du stänger formen) Gjutning Rivning Detta är väldiga basmoment. Det utelämnar moment som stagning, riktning, egenkontroller, distanser, högtryckstvättning, oljning av form och massa fler
1 svar · 1,3k läst
A
Arne999: eldat på precis som hantverkaren sa och inget har spruckit
4 svar · 2,5k läst
ElinJohansson
ElinJohansson: [citat] Tack för tips! Ser inte ut att vara mer isolerade än mina, men blir säkert tätt i alla fall
8 svar · 5,0k läst
·
M
marka: Corten har ju den speciella egenheten att den skapar ett eget rostskydd, märkligt nog består rostskyddet av rost som blir så tät att gravrost undviks.
4 svar · 2,1k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Ja, inga som helst problem om tv:n hänger platt på väggen, räcker nog egentligen med 1 skruv.
1 svar · 1,3k läst
T
tergo: använder du gipsskruv för trä så ska 30mm räcka (under förutsättning att du skruvar i så många som där skall vara i skivan) http://nfgab.se/sv/fastelement/8_traskruv-byggskruv-expander-och-plugg/803_gipsskruv/1891_gipsskruv-for-traregel/ t
1 svar · 677 läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Vi hade en ojämn tegelvägg i garderoben. Vi satte dit gipsskiva genom att limma med rotband blev väldigt stumt och fint
17 svar · 3,0k läst
F
Fredde79: [citat] Tack, då kör jag bruket direkt på Mvh Fredrik
2 svar · 1,5k läst
B
Bakken: Tack för svaret! Då planerar jag vidare med det i åtanke.
12 svar · 3,2k läst
·
J
justusandersson: Problemet uppstår främst om du tar bort en vägg på ett underliggande plan. Man får sätta dit en ny golvbjälke.
9 svar · 1,9k läst
·
Oskerien
Oskerien: Ett annat alternativ är väl att sätta gles på befintligt och använda rätskiva med mellanlägg i typ masonit där det är ojämnt.
2 svar · 2,0k läst
·
N
Nicklas Karlsson: Stålregelvägg och möjligtvis räkna på vart daggpunkten blir för att undvika fuktutfällning på fel sida som redan nämnt.
6 svar · 1,6k läst
G
gredd: [citat] [citat] Exakt så ja. Hade en idé att ja skulle såga av 8 cm längst ner och fräsa nytt längst ner. Var orolig att en limmad skarv skulle bli för klen men det är ju ingen större belastning på den. Hur den är skruvad på diskmaskinen vet jag inte än men det kan väl inte vara så märkvärdigt.
8 svar · 1,8k läst
·
D
DrDim: Funkar den här som spärr? https://beckers.se/produkter/inomhus/grund/isolerfarg Var svårt att hitta spärrgrund, sett Bin och Gradz utomlands men verkar svårt att hitta något liknande i butik i Sverige (gärna bauhaus eller liknande kedja) .
23 svar · 4,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Till min lilla tillbyggnad köpte jag ladugårdsbjälkar från denna firma. Tror jag betalade hundra kronor per meter. http://www.nygardsbygg.com/
19 svar · 4,0k läst
·
J
JF.: Hej! Jag har fått problem med sprickor i kortsidan på gipsskivorna på vissa ställen i mitt relativt nya gipstak. Har kortlat kortsidorna och har använt pappersremsa men ändå har det spruckit. Funderar nu på att sätta ett lager med renoveringsgips med 90 graders överlapp, sedan använda skivlim samt skruva det så borde det väl ändå inte kunna spricka?
0 svar · 997 läst
F
frebod: [citat] Jo, om det ändå bara vore fasaden som var dåligt gjort. Huset har flera fel som tyder på att mycket gjort de senaste åren bara är hafsarbete. Är enligt min mening en för stor risk att köpa det huset. Sedan är det mycket som vi själva hade velat göra om så då skulle man vilja påverka priset mycket, vilket jag inte tror att säljarna är intresserade av.
3 svar · 1,4k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: I våran utbyggnad så isolera och täta vi väggarna innan vi gick loss med hålsågen. Kändes enklast så istället för att hålla på att skära till och greja runt intagen. Sen satte vi sådana här runt alla intag. https://www.soliduct.se/rorkrage-angsparr-dia-80-dia-200/p-2509.htm
12 svar · 9,7k läst
B
bomm: Om snön inte hunnit bli kompakt så fungerar lövblås utmärkt. Det används på byggen här i norrbotten, då man ofta får påbörja arbetsdagen med att få bort snö... Är det däremot helt kompakt och is så är det nog bara värme som hjälper, och en sådan stor platta som i ditt fall får du dela upp jobbet på några dagar och områden.
26 svar · 34,1k läst
P
Pappa1986: [citat] Ok. Virket är vridet ;):crysmile: Haha nä men förstår nog att det är handhavandet som brister, ska försöka tänka till lite extra vid nästa sågning hehe
9 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.