Sambon hyr en lokal. Nu vill hon ha upp en skiljevägg. För att dela upp ett rum. Ca 2 meter lång vägg.

I taket sitter ljud plattor så går tyvärr inte pressa mellan tak golv.
Golvet har vanlig laminat.

Översta regeln tänkte jag om man kunde fästa i varje ände mot väggarna. Och hänga fritt i mitten. Eller kanske köra EN större skruv I mitten på övre regeln.

Understa regeln kan jag skruva i en ända. Andra ändan ska va öppen utan dörr.

Läste om någon kraftig dubbelhäftande tejp. Kan det funka mot golvet Risk att golvet blir förstört då?

Fler tips är välkommet

L
Jag gjorde något liknande för några år sedan med en skjutdörr som gick in i den "nya väggen". Det jag ville undvika var att skruva i både golv och tak då, det gick ganska bra det var bara vid "tröskeln" (en rostfri plåtlist) det blev några mindre skruv, i och med att en heltäckningsmatta skulle vara i det nya rummet.

Jag körde med gummikork under reglarna biltema säljer ark av detta så jag limmade detta på reglarnas sida mot parkettgolvet, det ger både friktion och dämpar ev. märken från väggens tyngd. Väggen känns stabil fast den sitter bara i väggarna och dess egentyngd.

Redigerat:
  • Gilla
jonaslatt
  • Laddar…
  • Gilla
jonaslatt
  • Laddar…
Enklast är att använda bra dubbelhäftande tejp till utlägget (mot golvet) och skruva upptill direkt i bärverket med montageskruv. När du sedan ska återställa skruvar du i vita undertakskruv med liten skalle i skruvhålen.

Funkar finfint.

Någon speciell dubbelhäftande tejp du syftar på?

Får tacka för tipsen. Får bli en blandning av era tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.