20 940 läst ·
5 svar
21k läst
5 svar
Skiljevägg utan att fästa i tak/golv.
Sambon hyr en lokal. Nu vill hon ha upp en skiljevägg. För att dela upp ett rum. Ca 2 meter lång vägg.
I taket sitter ljud plattor så går tyvärr inte pressa mellan tak golv.
Golvet har vanlig laminat.
Översta regeln tänkte jag om man kunde fästa i varje ände mot väggarna. Och hänga fritt i mitten. Eller kanske köra EN större skruv I mitten på övre regeln.
Understa regeln kan jag skruva i en ända. Andra ändan ska va öppen utan dörr.
Läste om någon kraftig dubbelhäftande tejp. Kan det funka mot golvet Risk att golvet blir förstört då?
Fler tips är välkommet
I taket sitter ljud plattor så går tyvärr inte pressa mellan tak golv.
Golvet har vanlig laminat.
Översta regeln tänkte jag om man kunde fästa i varje ände mot väggarna. Och hänga fritt i mitten. Eller kanske köra EN större skruv I mitten på övre regeln.
Understa regeln kan jag skruva i en ända. Andra ändan ska va öppen utan dörr.
Läste om någon kraftig dubbelhäftande tejp. Kan det funka mot golvet Risk att golvet blir förstört då?
Fler tips är välkommet
Jag gjorde något liknande för några år sedan med en skjutdörr som gick in i den "nya väggen". Det jag ville undvika var att skruva i både golv och tak då, det gick ganska bra det var bara vid "tröskeln" (en rostfri plåtlist) det blev några mindre skruv, i och med att en heltäckningsmatta skulle vara i det nya rummet.
Jag körde med gummikork under reglarna biltema säljer ark av detta så jag limmade detta på reglarnas sida mot parkettgolvet, det ger både friktion och dämpar ev. märken från väggens tyngd. Väggen känns stabil fast den sitter bara i väggarna och dess egentyngd.
Jag körde med gummikork under reglarna biltema säljer ark av detta så jag limmade detta på reglarnas sida mot parkettgolvet, det ger både friktion och dämpar ev. märken från väggens tyngd. Väggen känns stabil fast den sitter bara i väggarna och dess egentyngd.
Redigerat:
Jag fäste vår golvregel med Isovers butylband, har använt det till allt möjligt.J jonaslatt skrev:
Fäster väldigt bra, men går att få bort utan fläckar. Luktar inget heller.
https://www.hornbach.se/shop/ISOVER-Butylband/5522155/artikel-detaljer.html
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Enklast är att använda bra dubbelhäftande tejp till utlägget (mot golvet) och skruva upptill direkt i bärverket med montageskruv. När du sedan ska återställa skruvar du i vita undertakskruv med liten skalle i skruvhålen.
Funkar finfint.
Funkar finfint.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Björn menar förmodligen sådan här:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lhaftande-tejp/mattejp-avtagbar-035040/#tab01

Finns att köpa "överallt".
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lhaftande-tejp/mattejp-avtagbar-035040/#tab01

Finns att köpa "överallt".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden