Hur skulle ni hanterat armeringen

• Den får INTE kapas. Relina rören istället

1 Röster 5,3%
  • Kapa på. Det är ingen fara

15 Röster 78,9%
  • Bila bort betongen och dra upprören mellan armeringsjärnen

4 Röster 21,1%
  • Antal röster
    19
Mjölsered Mjölsered skrev:
Tycker du 200mm är tjockt, fullt normalt skulle jag säga.
Jämför du med nybyggda nu? För i så fall är det nästan tunnt, ja.

Jag har också funderat på om relining är ett alternativ, så jag har bett några firmor att lämna offert/prisuppgift.

Det första erbjudandet jag fick var på 140.000 - 180.000

C C.Lundin skrev:
Jämför du med nybyggda nu? För i så fall är det nästan tunnt, ja.
Berätta mera om dessa nybyggda villor som är har så otroligt tjocka plattor på mark..

B bossespecial skrev:
Berätta mera om dessa nybyggda villor som är har så otroligt tjocka plattor på mark..
Jag vet inte vad du vill veta riktigt. Ofta görs hela plattan "tjockare" istället för att göra nedsänkningar för bärande väggar. Har väl förekommit att man gjort någon 150mm, men det är väldigt ovanligt.

Då har du inte gjort så många vanliga villaplattor på mark..

C C.Lundin skrev:
Jag vet inte vad du vill veta riktigt. Ofta görs hela plattan "tjockare" istället för att göra nedsänkningar för bärande väggar. Har väl förekommit att man gjort någon 150mm, men det är väldigt ovanligt.
Du pratar mot bättre vetande. Skulle säga att minst 95% av villor som byggs idag har 100mm platta med 200mm kantbalk.

Det låter som att du pratar om flerbostadshus.

Precis, man kan inte jämföra äpplen med päron;)

Jag har gjort markarbetet till många plattor. Både villaplattor och skolbyggnader.

Gemensamt är platta på 100mm. Skillnaden är antalet voter där en villa för det mesta bara har kantbalk och större byggnader har voter i plattan där bärande väggar hamnar.

Någon industribyggnad har haft 120mm golv, men då är de sista 20mm någon typ av finsats för att få en blank tätare yta på golvet.

Klart det ibland gjuts tjockare men det vanliga är 100mm.

V vectrex skrev:
Du pratar mot bättre vetande. Skulle säga att minst 95% av villor som byggs idag har 100mm platta med 200mm kantbalk.

Det låter som att du pratar om flerbostadshus.
Flerbostadshus är lite mer omfattande än så och de har definitivt inte så tunna plattor.

Jag har aldrig gjort en villaplatta såpass tunn, och aldrig sett ritningar som skulle tala för det heller. Är det modulhus som inte kräver mer än så?

PS. Ber om ursäkt till TS för att det blev väldigt OT nu.

Enkelt sammanfattat handlar det i grunden om vilka laster man har samt markens beskaffenhet. I detta fall små laster men sämre beskaffenhet på mark. Dock i en pålad villa så är plattan tjockare ~200mm då plattan inte vilar på marken utan spänner mellan pålarna.

Rickard.
Jag hade tänkt en och två gånger på olika alternativ för att slippa bila upp hela källaren bara och ville egentligen nog bara att du gorde det också.(konstigt när man tänker på det)
Byta brunnar och dra lite nytt i sig tycker jag inte är en anledning att byta allt, nu vet jag då såklart inte skicket på det.
Relining är en fråga i sig och kan vara en lösning, vet själv för lite och har bara 1 gott resultat i min närhet. (2plan+KV från tidigt 40tal)

Det jag skrev sist var om nybyggnationen inte behövde avlopp på källarplan då kan man endast bila upp en ruta för anslutning sedan dra det synligt i källaren.

Mvh en arbetsskygg.

• Gilla
annerborn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.