S
stranger: Det kommer att bli Fibo trespo skivor på väggar, vad gäller vattenrören, inte med i offerten nej, jag kanske blir tvungen å leja en rörmokare få se. Nu har jag äntligen fått en offert och tackat ja för.. jag är lite händig vad gäller snickeriarbeten. Dock lite osäker på hur jag ska göra med plywood på väggarna eftersom golvet ändå ska rivas. undrar om det är ok att plywooden
4 svar · 2,2k läst
M
MagHam: De flesta hus byggda på den tiden vilar på väggarna och deras sula. Jag skulle definitivt vara försiktig att gräva ur för mycket. Mvh /M
1 svar · 1,2k läst
Saxpy
Saxpy: Ska inreda ett badrum/tvättstuga i gästhuset och funderade på hur många golvbrunnar man måste ha. En golvbrunn i duschen är ju givet, men måste(eller bör) man ha en golvbrunn i anslutning till en VVB och tvättmaskin eller kan man anta att fallet hantererar [bild] eventuella problem med tvättmaskin och VVB. Se bild bifogad bild.
0 svar · 2,1k läst
·
P
På grön kvist: Väldans vilken aktivitet det blev :D. Ja har varit bortrest ett par veckor och renoveringen har stått stilla. Som badrummet ser ut nu så kan det närmast liknas vid ett bombnedslag. Ett heltidsjobb medför att allt blir eftersatt i tid. Att man sedan jobbar på oregelbundna tider försvårar ytteriliggare. Rörmokare kommer och hjälper till med lite vattendragning i plattan så att jag
23 svar · 3,7k läst
C
cpalm: Ja, i Storbritannien får man ofta hålla sig i badkaret om man skall bada eller duscha. Så var det väl här också en gång i tiden. Lite märkligt att man skall envisas med att blaska vatten på golvet kan man tycka. :D Såg en annan skön engelsk video där de visade hur man fuktisolerar en källarvägg genom att asfaltera insidan av väggen.
4 svar · 1,2k läst
R
Rigor: Limma! Det finns bra lim idag... Då slipper du förstöra tätskikt
1 svar · 1,3k läst
·
L
lazy rick: [citat] Funkar det?? :-) Vore kanon Har en hel del skivskarvar som ska förstärkas med nät och spackel
6 svar · 3,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: här finns lite matnyttigt... https://www.byggahus.se/forum/badrum/263502-gora-om-litet-forradsrum-till-toalett-vad-krav.html
1 svar · 1,1k läst
fatboy_kim
fatboy_kim: Tack för era svar! Det kanske är smidigast att byta hela golvet, som ni säger. Blir även ett bra tillfälle att lära känna huset mer och se vad det finns för något övrigt mysigt under badrummets 40 år gamla spångolv :) /Kim
3 svar · 5,0k läst
·
N
Napster: Fast dealen går ju inte ut på att ni betalar 5000kr, ni får en offert ifrån dem först med en rabatt på 25.000kr, den offerten är säkert saltad med samma belopp. Det är inget fel med lets deal för nya företag, känner flera i bekantskapskretsen som använt sig av letsdeal vid företagsstart för att få jobb där de nu något år senare klarar sig fint med flera miljoner i omsättning.
2 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Kontakta Höganäs kundtjänst och be dem skicka sin "skarvningsinstruktion", och se till att den följs. Om de inte har någon typgodkänd metod för skarvning, så går det inte att skarva på ett godkänt sätt.
20 svar · 7,2k läst
·
P
Phiiilip: Jag skulle satt betongglaset i linje med utsidan av duschväggen. Då kan du kakla den 40mm kant på insidan av duschen och ha möjligheten att ställa schampoo flaskor och dylikt där.
1 svar · 1,1k läst
·
L
lordi: Enligt dagens regler skall det finnas regel eller 15 mm plyfa bakom alla skruvade infästningar. Det är inte tillåtet med plugg i skivmaterial i våtrum. När jag monterar duschväggar i äldre badrum, brukar jag lägga en sträng silikon bakom väggprofilen + medföljande skruv och plugg. Ingen har ringt och sagt att de har ramlat ner ännu iaf.
19 svar · 15,3k läst
·
Eddie76
Eddie76: Så fort man drar in vatten i ett utrymme så finns oftast ett krav på tätskikt på golvet. Om man läser Säker vatten så står det även där att alla fogar på tappvatten ska placeras i rum med vattentätt golv.
7 svar · 5,8k läst
Villa vista
Villa vista: Sen ang priset. Du är inte lurad. Hantis erbjöd dig att utföra arbete för en viss summa du tyckte det var rimligt och köpte tjänsten för det pris som erbjöds dig. Du fick ett badrum som du ville och hantis fick ersättningen. Om badrummet är korrekt utfört då är det ju en vinn vinn situation. Var nöjd.
13 svar · 3,9k läst
T
Thomas_Blekinge: Tack. Jag tänkte inte göra det själv men efter förra katastrofen med en klopare till mattläggare vill jag vara informerad om vad som gäller. Mattläggaren är från en renommerad firma i Karlskrona och det tog mig mycket möda innan det blev bättre (men ej bra) .
3 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Vi har vattenburen golvvärme i tambur (17 kvm) och angränsande gäst-toa med dusch 3 kvm. Där valde jag att dra samma slinga till båda rummen, tempgivaren som styr slingan sitter i tamburen. Min bedömning är att eftersom fläkten i taket inne i duschrummet, suger in massor med luft från tamburen, så kommer det att i praktiken vara ungefär samma temperatur därinne som i tamburen. Och det
5 svar · 2,8k läst
L
Larsson93: Tycker det ser fruktansvärt dåligt ut, jag svetsar/löder alltid dit en bit på vadera sida om karmen sitter som den gör hos dig. En remsa med samma höjd som tröskeln.
1 svar · 11,4k läst
·
A
AfrooDite: Dom sticker upp ca 20cm
7 svar · 3,0k läst
M
Matstj: Bäst att prova det på plats, så att det blir inga överraskningar.
10 svar · 5,2k läst
·
S
Successful: Singlet kom från markentreprenaden som inte täckte spolrören för att sedan köra en massa singel över det öppna röret. Tyvärr har dom gått i konkurs. Flytspacklet hamnade där när byggentreprenören slarvade med täckning när dom kaklade badrummet. Avloppet skall gå från huset direkt ut i det kommunala. Kan tillägga att det är ett parhus där grannen använder samma avlopp och dom
3 svar · 1,3k läst
B
b3astie: [citat] Alright, kanske är det som skiljer färgerna åt då helt enkelt. Tack för svar.
4 svar · 978 läst
A
ajonoh: Tack för svaret. Från centrum på avloppsröret jag har nu är det 110 cm till vägg. Avloppsröret är 40 mm tjockt. Blir det då 70 mm + 40 mm =110 mm = den passar? För övrigt är det svårt att mäta centrum på runda saker. ;)
2 svar · 3,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: "Rödmögel" i duschar brukar inte vara mögel utan en bakterie som heter Serratia marcescens. Den lever på protein och fettrester, inte minst på tvål och duschkrämer. Fukt kräver den också som redan konstaterats. Noggrann skrubbning med diskborste med handdiskmedel, avsköljning och sen en rejäl Klorinbesprutning av samtliga ytor i badrummet har fungerat där jag har stött på den. Utan
3 svar · 11,1k läst
fredri_k
fredri_k: Alla plattorna sitter stumt och inga bomljud. Vid brunnen känns det vita som sticker ut lite gummiaktigt över klämringen, så jag antog att det är något slags tätskikt? Kanske får byta ut insatsen ändå - kanske är något skumt med den. Har tätar med gladpack över brunnen nu och ska se om odören avtar... Får kolla upp med tillverkaren om det rekommenderas en med "hård" oring.
7 svar · 3,8k läst
·
J
jaob: Wagneta, som ovan skriver... har vi ett gästhus med toalett.. Det funkar bra :) Thomas_Blekinge: Det blir säkert en avvikelse, men det finns rör som omsluter elementrören så det går att byta dem efter golvet är gjutet om det skulle vara så. Anledningen till att jag vill ha kvar dem är att jag vill kunna koppla på handdukstork på ena och ett mindre element alt ytterligare en
10 svar · 1,7k läst
W
Wagneta: Tack för ditt tips....jättebra.....
6 svar · 906 läst
A
Asson: Jag är inte hantverkare och tycker att lister är bra mycket snyggare (jag förutsätter givetvis att man valt en passande list).
17 svar · 2,5k läst
B
brunnbytarn: [citat] Förvisso, men kan den bära kakel i ett badrum kan den bära det i en tvättstuga också.
68 svar · 18,0k läst
anders07
anders07: Jag fick rekommendationen att skarva mellan tätskikt folie och väven bakom sista plattan. Väv med våtrumsfärg är ju tätskikt i sig.
9 svar · 13,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.