Renoverade badrummet under nov/dec. Badkaret som sattes på plats hade ingen avtagbar front, så vi beslöt oss för att byta ut det för att komma åt golvbrunnen. När rörmokaren var på plats idag (man måste montera ner kommoden för att få in badkaret på plats, därav hans närvaro) så uppdagades en reva på ca 5 cm i plastmattan, på samma vägg där duschblandaren sitter. Se bilder nedan (bortse från sista)
Vad innebär detta? Är fuktspärren "förstörd"? Går det att laga genom att svetsa ihop det? Om skadan skedde 9 dec (när första badkaret sattes in), är det bara att riva upp och göra om? Det har isåfall garanterat runnit vatten efter den väggen och ner i revan. Och om skadan skedde idag (rörmokaren var själv osäker), går det att laga på ett tillfredsställande sätt? Vad säger försäkringsbolaget om vi kommer med en vattenskada om fem år?
Chefen för firman jag anlitat kommer imorgon och ska kolla, men jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan dess.
Vad innebär detta? Är fuktspärren "förstörd"? Går det att laga genom att svetsa ihop det? Om skadan skedde 9 dec (när första badkaret sattes in), är det bara att riva upp och göra om? Det har isåfall garanterat runnit vatten efter den väggen och ner i revan. Och om skadan skedde idag (rörmokaren var själv osäker), går det att laga på ett tillfredsställande sätt? Vad säger försäkringsbolaget om vi kommer med en vattenskada om fem år?
Chefen för firman jag anlitat kommer imorgon och ska kolla, men jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan dess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tråkigt. Det beror ju på hur nära duschen revan sitter. Är den i andra ändan av rummet så borde det ju inte rinna nått vatten dit om du har ordentligt fall och revan suttit under badkaret. Då går det säkert att svetsa. Blir ju inte så snyggt fast om det inte syns så kanske det går. I annat fall får du ha dom att riva upp det och lägga ny matta. Om det är hantverkaren som orsakat det så får han ju se till att reparera det gratis.
Då det är en plastmatta, finns ingen fuktspärr bakom/under. Plastmattor har alltid skarvar i hörn osv. Dessa svetsas och blir täta. Det är alltså inga problem att svetsa din matta tät. Kommer inte synas mer än andra skarvar heller.
Men däremot kan det ju kan kommit in vatten tidigare. Gör en fuktmätning. Men jag skulle tro att det räcker med att låta revan var öppen några dagar, och då inte använda dusch/bad.
Men däremot kan det ju kan kommit in vatten tidigare. Gör en fuktmätning. Men jag skulle tro att det räcker med att låta revan var öppen några dagar, och då inte använda dusch/bad.
Det är rakt under blandaren, fast under badkaret då. Men vi duschar ju i badkaret också så det har ju garanterat runnit vatten där.
Går det att lägga om en matta utan att ta bort tapeterna (och därmed
rör, kommod, väggskåp osv...)?
Går det att lägga om en matta utan att ta bort tapeterna (och därmed
rör, kommod, väggskåp osv...)?
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Börja med en fuktmätning innan du oroar dig. Det är ju, som jag förstått det, inte omöjligt att revan uppstod först idag.
Är det inte smidigare att bara laga mattan? Lagningen kommer väl ändå inte synas under badkaret?
Vid närmare eftertanke. Justerar man inte in benen på badkaret när det står på plats? (Jag har inget badkar) Då tycker jag att man borde ha sett den revan om den funnits sedan första karet kom på plats.
Edit: Å andra sidan kanske det inte syntes eftersom det inte var någon löstagbar front...
Är det inte smidigare att bara laga mattan? Lagningen kommer väl ändå inte synas under badkaret?
Vid närmare eftertanke. Justerar man inte in benen på badkaret när det står på plats? (Jag har inget badkar) Då tycker jag att man borde ha sett den revan om den funnits sedan första karet kom på plats.
Edit: Å andra sidan kanske det inte syntes eftersom det inte var någon löstagbar front...
Redigerat:
Har haft firman på plats nu och fuktmätningen visade på fukt under mattan.
Dom sa att antingen så limmar man ner revan och svetsar igen den och så skriver dom en avvikelse där dom tar på sig ansvaret (hade dom inte det redan...?).
Alternativt så byter man ut hela mattan, genom att skära av den i skarven mot väggmattan och sen svetsar man ihop den där. Då tappar man ju fuktspärren som överlappningen mellan vägg/matta innebär. Det känns lite riskabelt, speciellt med tanke på att det är i andra våningen i ett trähus som rör sig ganska mycket.
Dom sa att antingen så limmar man ner revan och svetsar igen den och så skriver dom en avvikelse där dom tar på sig ansvaret (hade dom inte det redan...?).
Alternativt så byter man ut hela mattan, genom att skära av den i skarven mot väggmattan och sen svetsar man ihop den där. Då tappar man ju fuktspärren som överlappningen mellan vägg/matta innebär. Det känns lite riskabelt, speciellt med tanke på att det är i andra våningen i ett trähus som rör sig ganska mycket.
Klicka här för att svara