Badrum
HansGreger: [citat] Kanon, vi kör på det! Stort tack för snabbt svar. [citat] Jag förstår, det hade fungerat. Nu blev det dock så att allt är anpassat för nedbyggnad med 45mm-reglar, så nu är det "no turning back" :) Tack ändå för tipset.
Jumos: Det finns en dusch på andra sidan badrummet, men att dra två meter rör över golvet ner i den brunnen känns sådär lagom snyggt för att kunna bada :p (Det står en toalett bredvid duschen, så karet går tyvärr inte att ställa närmare) Hela badrummet är lagt med plastmatta på golv och väggar, så det är nog inga problem med eventuellt stänk ur badkaret. Jag har mailat säkert vatten
AndersMalmgren: Skippa mjukfog och kör med hårdfog även där
klaskarlsson: Menar du nu själva golvbrunnen ? Eller är det ett sånt där vägghängt rör med tratt ? Är det brunnen så måste du tänka på att fylla på med vatten då och då (om det inte finns ngn annan anslutning dit) annars kommer det lukta. Är det ett rör på väggen så är det ju inte nödvändigt, men då är det väl enklare att ta bort det ? Ananrs är det ngn form av dött skivmaterial du
Johnsa: Håller på och gör om gästtoaletten i huset och behöver lite input. Det är ett smalt men ganska långt rum, 240x120 där man kommer in på ena kortsidan. Toalett och handfat kommer hamna längs ena långsidan med toalett närmast dörren (där avloppen är sedan tidigare, vilket vi inte kommer ändra). Där jag kört fast lite är val av handfat/kommod, eller snarare djupet på en sådan.
Snailman: [citat] Hoppsan det är visst fixartv. det han gör med avloppet när han monterar stolen tror jag är helgalet, han använder väl samma silicon till stosen som han limmar stolen med, det tror jag är fel, där ska man nog använda glidex, man vill ju inte göra det omöjligt att byta wc stol i framtiden, genom att även limma fast avloppet i stolen.
-RB-: Vi har en Gustavsberg med C+. Jag tycker att det funkar bra. Skålen är väldigt lätt att rengöra. Jag tycker nog att det är värt de extra slantarna.
Snailman: http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/karmar,-foder-och-golvlister/karmar/produkt-karmar/?productId=18152 Finns 147mm karm.
roland53: Ja, du ska kanske vara lite sunt skeptisk. Hur länge håller nanobehandlingen och hur kommer stenen att se ut när detta är "nerslitet". Är det en återkommande behandling, hur ofta och vad kostar det? Jag skulle personligen inte köpa något sådant. Har en gång "nanobehandlat" keramikklinker och efter ett tags slitage blev det flammigt. i. e nerslitet behandling där man gick mer ofta..
Håkan Berg: Hej. Det har säkert skrivits spaltmeter om detta ämne men jag gör en blänkare ändå.:D Håller just på att renovera duschen. Den finns i källarplan. Mitt i husen. Hela källaren är gjord i betong. Gjutet valv och det sitter kakel på väggarna och klinkers på duschgolvet nu. Jag ska byta brunn och kakla och klinka väggar och golv. Min fråga är nu, Vad ska jag använda innan jag
Dr.L: Köp isoleringsmaterial för ventilation. Det funkar utmärkt!
sommarlängtan: Funderar på att öppna upp så man ser bjälkarna i taket i badrummet. Huset är från 1936. Så till min fråga: Hade ni velat ha högt i tak i badrummet?
larino: Hej! Jag funderar lite kring fogarna i duschen här hemma. Det är lagt silikon i fogarna mellan golv och vägg samt hörnet mellan väggarna, eftersom duschen står i ett hörn. Silikonet precis under duschen har lossnat, så jag har börjat ta bort fogen mellan golv och vägg. Då uppstår självklart några frågor.... 1 Måste jag byta all fog, även vägg mot vägg-fogen och fogen vägg mot
Andreas Lundgren: Hej! Jag lyfter upp en gammal tråd för att se om den fortfarande är aktuell 8 år senare. :-) Jag såg på Beijers att Ardex A34 är ca 3 ggr så dyr som Combimix (CM 860, Grov snabbhärdande slipsats), funkar de lika bra? Jag ska alltså renovera och gjuta in nya avloppsrör och vattenrör (prisolrör) i en gammal gjuten platta, jag har bilat upp nya kanaler som de nya rören ska ligga i.
corre: Fogskrum, precis. Dra spiroröet hela vägen ut på taket och avsluta den i samma höjd som eternittrumman. Glöm inte nät för att skydda mot fågel och löv om det inte redan finns.
daffolina: Har planer att renovera badrummet från golv till tak. I nuvarande läge så är det våtrumsmatta och våtrumstapeter från förmodligen 70-talet som är så otroligt fula. Det är en bostadsrätt det handlar om, vilket jag har i syfte att sälja sedan inom några år. Har en stor i dilemma de senaste månaderna, välja kakel/klinker som är dyrare och det tar längre tid att utföra. Eller
smurfen72: Utanpåliggande rör är ju en lösning om det går att komma åt början på lämpligt vis.
xyle: Okej ja då är det inte jag som gjort något fel när jag fogade iallafall? Är det bara vänja sig med den mörka eller finns det något man kan göra? förutom att skrapa ner det.
Angelo Gabriel: [citat] Jag har jafo golvbrunn , då menar du 10 mm över elkablarna om jag förstod rätt ? :)
snickjon: Jag kommer att limma upp en gipsskiva på muren, regla ut vägg så att det livar. Bygga en möbel i hörnet. Bara att gneta på med allt vad det innebär!
saule: Nu har vi bilat lite till... Det ser faktiskt ut att vara ett grövre rör tillbaka trots allt, och som mexitegel skrev verkar det vara en "fulkoppling" också... Men nu bilar vi nog bara vidare...å hoppas på det bästa...
Flopgunder: Skulle vatten rinna ner i källarrummet är det inget problem, golvavloppet tar det långt innan det når värmepumpen. Däremot så skulle ett kontinuerligt läckage som inte upptäcks såklart kunna göra viss skada i trossbotten. Ursäkta om jag är trög men jag är dock inte riktigt med på var gränsen går för renovera/bygga om efter moderna regler. Så toastol/måla skulle vara ok?
HenrikP: Tack för svar allihop. Lösningen blev att ändra till fyrkantiga duschväggar.
papayagirl: Hej! Jag har letat febrilt efter handduksstängerna som finns på denna bild:: [bild] Är det någon som vet var dessa säljes? Tar gärna emot tips på var man kan köpa små handdukshängare i mässing med. Tack!
quayle: Hej! Jag har ett litet problem med mitt badrumsprojekt. Jag bor i bostadsrätt (betonghus), där föreningen har anlitat ett företag att göra vissa åtgärder som krävs vid renovering av badrum. Närmare bestämt flytt av diverse rör samt flytt och byte av golvbrunn. Vid hörnet i väggen där den kommande duschen kommer att vara finns en inspektionslucka för värmesystemet. Denna lucka går
sulfobus: Du har rätt i att det inte behövs på stenvägg, jag tänkte bara att det vore bättre med något segare än gipsskivorna. Om inte väggen är i duschen så är det riskfritt, kanske att man skulle undvika trä de nedersta centimetrarna om det är i duschen. Ett annat alternativ är limma dit en skiva Lux-element, kanske 30 mm. Ersätter både plywood och gipsskiva.
AndersMalmgren: Tackar, lycka till, var noga med att inte bila för djupt. Det är rätt tunna bjälklag i de där moderna kåkarna
Krilleman: Skär bort väven där den sitter, spackla i, på med ny väv över hela väggen. Väva hela väggen är du väl tvungen till pga lagningen av gipset?!
hempularen: Under förutsättning att du skall göra en totalrenovering av badrummet iallafall. Dvs. dra nya rör (eller snarare PEX slang) till duschen. Så är kostnaden för att dra fram till två duschblandare itsället för en, marginell. Iofs. så kostar ju själva blandaren från 1 500 kr och uppåt beroende på vad man väljer. Men rör, kopplingar, blandarfäste kostar typ 1000 - 1500 kr. Om du