Igår fick vi äntligen badrummet renoverat och idag hade vi tänkt att själva sätta upp duschväggen.

Problemet är att första klinkerraden nästan står på högkant. Fallet mot brunnen är ca 2.3-2.5 cm på 40cm. Betydligt mindre om man mäter från andra plattan.

Detta gör att duschväggen inte kan monteras, för det ser ut som att listen på duschväggen inte kommer att nå golvet med ca 0.5cm.

Hur ser reglerna ut för för kraftiga fall? Går det att lägga om första raden på något sätt? Inget vi tänkt göra själv utan kommer självklart kontakta hantverkaren...

Redigerat:
R
bilder.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bob_the_builder
Max lutning är 20 mm/m. Hur stora är plattorna?

Är fallet fel så behöver golvet flytas om, enligt en kompis som jobbar med badrum kan man inte justera fallet med plattor och fix, det blir tydligen skit.

Läste några andra trådar med samma problem, för lite fall däremot, och det var ingen rolig läsning. Ska kontakta företaget imorgon och se vad de har att säga.

Plattorna är 20x20.

Förstår att det inte går att åtgärda genom att bara ta bort enstaka plattor, men går det att åtgärda genom att enbart riva hela golvet? Eller måste även väggarna rivas.

Redigerat:
Jag misstänker att man måste riva allt för att få godkänt tätskikt, inget jag vet, men jag antar det med som hårda regler som är. Trist läge.. Jag skulle kolla med Konsumentombudsmannen samt ARN vad ni har rätt att kräva i det här läget!

T
Det jag undrar är hur hantverkaren har fått till sådant vrålfall med 20x20 plattor, måste vara fruktansvärda fogsprång eller så har han gjort en kuvertskärning.

Som sagt bilder hade hjälpt mycket......

H
Har du några bilder?

Det finns högre lister att sätta i underkanten av duschväggarna. Om man ligger mot det högre spannet på fall vid duschen är det väl rätt vanligt att listen pga fallet inte kommer ligga mot golvet.

T
myrstack skrev:
Det finns högre lister att sätta i underkanten av duschväggarna. Om man ligger mot det högre spannet på fall vid duschen är det väl rätt vanligt att listen pga fallet inte kommer ligga mot golvet.
Jo, och har man så mycket fall behövs inte listerna ens, dom är egentligen bara till nytta när det är för lite fall.

R
Tätskiktet tar inte skada. Är det en fast glasvägg vi pratar om här? Med hjälp av fix borde man kunna gjuta en tunn smal remsa som väggen kan ställas plant på.

Företaget har erbjudit att lägga ny klinker ovanpå med speciell fix/fog som tillåter det, samt kompensera mig.
Detta är nog snabbaste lösningen också.

Har läst att bakfall inte gå att åtgärda med denna metod, men är det ok att plana ut för kraftigt fall?

Första raden så är plattorna kapade till 10x20cm. Dock så kommer de troligtvis använda 10x10 eller 5x5 plattor i duschhörnan istället.

Den duschvägg jag köpt består av endast en vägg, som går att stänga.

T
Det hade varit trevligt att se en bild i vilket fall som helst, alltid kul att se hur vissa ställer till det för sig!

S
SneKlick skrev:
Företaget har erbjudit att lägga ny klinker ovanpå med speciell fix/fog som tillåter det, samt kompensera mig.

Har läst att bakfall inte gå att åtgärda med denna metod, men är det ok att plana ut för kraftigt fall?

Första raden så är plattorna kapade till 10x20cm. Dock så kommer de troligtvis använda 10x10 eller 5x5 plattor i duschhörnan istället.

Så dom ska kakla ovanpå kaklet? :O

R
SneKlick skrev:

I ditt fall rör det väl sig om att du har för mycket fall. Detta i sig gör ju att vatten väldigt lätt kommer leta sig ner i brunnen, även det vatten som letar sig ner under kaklet och som sedan via tätskiktet kommer ledas till brunnen. Andra har ibland problemet med att de har för lite fall så vattnet rinner inte ner tillräckligt fort mot brunnen eller vatten blir ståendes som pölar i duschen.
Jag satte själv 5x5cm plattor i själva duschen för då blir det mycket lättare att få rätt fall mot brunnen. Stora plattor ger direkt problem med att man inte får tillräckligt bra fall.
Att sätta kakel på kakel är en plåsterlösning men som kan anses vara ok då det inte påverkar tätskiktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.