AndersMalmgren
AndersMalmgren: Man kan inte lita helt på ritningen, vi fkck sätta dörrarna en bit ut från ritningens mått för att de skulle vara 90 grader relativt varandra i stängt läge. Så kolla detta innan du borrar hål i kaklet
6 svar · 2,4k läst
·
R
rofr: Hej, Jag renoverar ett badrum. Matläggaren har lagt plastgolv och väggmattor som tätskikt. IFÖ cisternen är monterad enligt anvisning (tätskikt under och bakom) och jag tänkte klä den men en cementbaserad skiva på stålregel. Det känns säkrast med tanke på stabilitet och fukt. Sedan kakel direkt på. Jag är inte helt underfund med hur anslutning mot golvet blir. Det blir lite knepigt
0 svar · 814 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade dragit tätskikt inne i hela lådan där fixturen ska sitta. Ha sen en rejäl glipa mot golvet för din plywood
1 svar · 2,3k läst
·
M
magnetens: [bild] Inga problem vi fixade fallet samtidigt som vi la ut och vägde av betongen med lasern. Hade nog fixat det själv oxå, men blir ju lätt stressigt när man gjuter så denna gången hade jag hjälp å så slapp jag ju åka å hyra vibrator o helikopter.
4 svar · 7,5k läst
·
M
mazz: En hafa är det.
3 svar · 1,4k läst
G
Gör det själv: Har inte hittat några kloka svar så därför kollar jag av med proffsen!!:D Håller på att bygga ett nytt litet badrum på ca 4 m2 som kommer att ligga mitt I huset. Funderar nu på ventilation och hur jag ska dra detta. Kommer inte att kunna gå rakt upp utan måste gå ut via en vägg och detta kommer att göras via den nybyggda tvättstugan. Men frågan är om det är tillåtet och bra att
0 svar · 664 läst
H
hempularen: Och som sagt, fixa några distanser, typ tändsticka i tjocklek, så blir det lättare att skära bort den om du behöver få loss den någon gång.
5 svar · 4,5k läst
A
AndersS: Jag är inte så "modern" att jag valde med display ;) det är denna, finns även liknande av andra fabrikat troligtvis samma tillverkar: http://www.bauhaus.se/elpatron-svedbergs-moa-krom-300-w.html?nosto=nosto-categorypage-topright En knapp för på/av +/- för att ändra tempen i 5 steg, visas på denna med blå dioder och så timerknappen.
12 svar · 2,4k läst
B
Bigfoot: Kan inte kapa uppsticket...mattan är redan monterad. Hursomhelst, efter att ha irrat runt i ett par butiker där dom inte hade så värst mycket koll så fick jag till slut tag i en som passar perfekt i befintlig stos. (Anslutningsmanschett Ido 63510.)
6 svar · 2,7k läst
·
F
frippes: Vi har utdrag för ventilation som går rakt upp och ut på taket. När vi renoverade badrum och tvättstuga efter lite läckage i tätskickt hade inte fuktteknikern som var här någon som helst synpunkt på att rören gick rakt upp. Det viktigaste som han sa var att fläkten absolut inte skulle ha kallrasskydd. Våra fläktar snurrar lite hela tiden så gissar att den luft som går ut där drar
1 svar · 820 läst
R
Roland112: tror fanken att de måste gå snabbt som firma när chefen ringer och stressar och undrar hur långt man kommit då man har flera andra badrum som ska börja renoveras och ju snabbare man kommer till nästa kund desto snabbare trillar kronorna in...
18 svar · 4,8k läst
S
Shinoman: Hej! Jag kommer ta över mina föräldrars hus då dom flyttat till lägenhet. Under tiden dom inte bott där har det varit läckage i Badrummet och ett rör har rostat sönder. Badrummet hadde vi tänkt ta bort och göra nytt så där är det inget problem men vi ska också dra nya rör till ett utbygg som vi då kommer ha kök och ett extra bad samt ta bort rör från det nuvarande köket.
0 svar · 663 läst
N
noone70: Har samma planer med vårat blivande badrum i källaren och jag snackade med vår hantverkare om det och enligt han ska det ska gå att putsa den och sedan måla den.
1 svar · 1,3k läst
P
phattrance: Har beställt en nu iallafall :) ska bli nice o testa den
8 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Att byta termostat kan vara lite pilligt. Utöver matningsledningar, och ledning vidare till värmeslingan, så går det en ledning till en temp. sensor som sitter nere i golvet. Den sensorn måste vara anpassad till termostaten, och måste bytas om man inte får tag i exakt samma typ av termostat som den befintliga. Det är ofta rätt lätt att dra upp den, den sitter i en slang som är ingjuten
3 svar · 2,9k läst
J
Joakim Nordberg: Tack Krilleman_215 Jag ställde samma fråga till Grohe 08:10 idag och de svarade per mail 8:30 och ringde därefter för att dubbelkolla att jag förstått saken rätt. Fantastisk support... De rekommenderade att blandaren skulle vara på 110cm och då hamnade underkanten på taksilen på dryga 213cm vilket de ansåg var bäst för den 400cm taksilen. Mao det känns helrätt. Blandaren sitter nu
2 svar · 12,0k läst
A
Akerblom: Ok tack för råden! Ska testa.
7 svar · 5,7k läst
·
Z
ZekeVargen: Fick snabbt svar av Glabetes egna killar via fejjan. [citat] Ni som har praktisk erfarenhet av att montera FMM fästen med Glabete lim och brickor får gärna kommentera här.
1 svar · 1,4k läst
K
ktm250: Båda fungerar, vid kakel, beroende på vilket tätskiktssystem som används. Branschreglerna förklarar hur rummet byggs upp och är lika när det gäller kakel. Tillverkarens monteringsanvisning talar om hur tätskiktet ska monteras.
8 svar · 7,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Bra, tack. Så var det, många regler att försöka komma ihåg. Kör du på så gott det går och blir snyggt & praktiskt i dina ögon. Kan vara bra att veta reglerna bara. [citat]
11 svar · 11,3k läst
·
S
Sezzi: Ah, flytspackling har jag insett att man lär behöva göra till viss del, man gör det väl på golvvärmen iaf? My bad med det. Rör kommer inte upp på några olämpliga ställen. Dock är det ju den här alltid så komplicerade (?) frågan med golvbrunn. Badrummet är stamrenoverat 1994, vad jag läst mig till så behöver man då ej byta golvbrunnen, men denna firma vill ändå göra det,
24 svar · 5,8k läst
X
Xellvas: [citat] undrar med detta, tjommen som skulle plattsätta mitt badrum limmade fast sina riktbrädor så att det inte gick att få bort dem utan att skada folien. Har nu 5 lappar inne i våtzon 1. Kan väl inte vara "fel" att måla på lite membran på dessa även om det systemet inte ska användas i våtzon 1? Edit: Jag satte för övrigt Kiiltos system med M1000 ECO lim, behöver inte prima innan
12 svar · 4,5k läst
C
ccf: Jag skall bygga en hylla runt min tvättmaskin (i "våtrums-mdf" och med metallfötter). Den kommer inte utsättas för något direkt vattensprut. Kan jag måla dessa med vanlig färg (helst matt) eller måste jag använda våtrumsfärg (som få är blank)?
0 svar · 5,2k läst
P
PetterW: Jag har en stuga som inte är vintervarm (fyra cm isolering i alla väggar och tak, typ...) I denna stuga finns ett badrum, som är tillbyggt i efterhand, innerväggen i badrummet är gamla fasaden på originalhuset. Det finns lite problem med detta bygge, kan jag konstatera efter att ha öppnat upp och kikat (se bifogad skiss som kanske kan hjälpa). Dels finns ingen luftspalt mellan
0 svar · 3,4k läst
·
S
sune73: Kanske kan va vettigt att lyssna med kommunen först, om du får ändra och till vad...
1 svar · 3,8k läst
E
elisa_82: Vilken tvättställblandare är bättre? Gustavsberg eller Oras? det står inte så mycket info tel hur lång är slang, om det är varm och kall vatten man justerar via blandare !!?? hur öppnar man vatten sen? öppnar man först blandare och sen trycker på duschen m.m någon vet hur buar dem funka? vilken av dem skulle vara bättre och praktiskt ?
0 svar · 2,7k läst
S
stein: Jag tror allt är gjort som det ska med tätskikt och allt men hur brunnen ser ut lämnar frågetecken. Vi får nog ta hit en besiktningsman/expert och se vad domen blir. Tusen tack allesammans!
17 svar · 4,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Att inte ha eldrivna grejorna för nära duschen
1 svar · 789 läst
Krilleman
Krilleman: Har aldrig sett det, skarva upp rören är nog både enklast och billigast. Och dessa kopplingar kan ju sitta under badkaret så dessa inte syns!
1 svar · 625 läst
F
falkn: Det låter tveklöst som att din ventilation är underdimensionerad. Sätt in en större fläkt som går konstant med lågt varvtal och sedan styrs av RF nivå. Gör som du säger och öka tilluften utanför badrummet samt se till att luften kommer in i badrummet via tröskeln eller liknande. Tilluftsventil skall ej placeras i badrummet som någon skrev ovan. Luft tas in i rena utrymmen (sovrum,
6 svar · 8,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.